Do školky za zvířátky: Jak pomohli slepici
Stručný obsah příběhu
Teta slepice si o Velikonocích přála mít kuřátka. Všechna vejce si ale vzala hospodyně, aby je mohla velikonočně ozdobit. Ostatní zvířátka na dvorku se proto rozhodla slepičce pomoci. S košíkem a s "plnou parádou" se vydala koledovat.
Hospodyně ještě neměly vejce obarvená, ale to zvířátkům nevadilo. Vykoledovala slepičce 10 čerstvých vajíček. Slepička si je uložila do tajného hnízda, hřála je a snila ty nejkrásnější maminkovské sny.
Filozofie a vzdělávací cíle vyplývající z příběhu
Příběh nám nabízí možnost ujasnit si v dětem srozumitelné míře smysl velikonočních svátků a připomenout si některé velikonoční obyčeje a rituály. Empatie zvířátek vůči tetě slepici nám může být vzorem k soucítění a pomoci druhým lidem, kamarádům i dospělým. V neposlední řadě se nám nabízí možnost procvičování matematických představ a řazení prvků v souboru. Budeme-li s dětmi také zdobit kraslice či vytvářet velikonoční dekorace, budeme se snažit vytvořit jim co největší prostor pro vlastní fantazii.
Otázky k obrázku
- Proč se zvířátka rozhodla jít koledovat? Co si na koledu vzala?
- Kolik má telátko v košíku vajíček? Kde všude jsou na obrázku pampelišky?
- Proč je strom vlevo na obrázku růžový?
Otázky k textu
- Proč lidé slaví Velikonoce?
- Jak lidé slaví Velikonoce?
- Co je to naděje?
- Už ti bylo někdy někoho líto?
- Můžou i děti někomu pomoci? Už jsi někdy někomu pomohl?
- Jaké sny měla slepička? (Můžeme ztvárnit pantomimicky.)
- O čem asi sní tvoje maminka? Co by jí udělalo radost?
- Co se nám může v noci zdát? Může být i nějaký ošklivý sen? Kam bys letěl, kdybys mohl létat? Jaké kouzlo bys chtěl umět?
- Telátko opravdu vejce nesnáší. Kdo ano?
- Proč hospodyni žádná vajíčka nechyběla?
NABÍDKA DALŠÍCH ČINNOSTÍ
- Můžeme si zasít obilí do mističek.
- Papírové vajíčko rozstříháme na dvě až pět částí , které mají děti za úkol složit.
- Vyber, co se kutálí, nebo naopak co je hranaté a kutálet se nemůže.
- Uspořádej vajíčka podle velikosti (sytosti barvy) od nejmenšího k největšímu; i my děti se zkusíme takto seřadit podle výšky.
- Hledáme schovaná vajíčka ve třídě nebo na zahradě.
- Kolik vajíček slepička zahřívá (pro starší děti)? Každé z dětí má pět papírových vajíček, na část z nich si sedne, zbylá dá hospodyni-učitelce, která děti obchází a jmenuje jejich počet, ostatní hádají, kolik vajec má pod sebou. Obměna: učitelka zadává počet, který si od slepiček vezme, děti si sedají na zbylá.
Každá z našich slepiček
snesla dnes pět vajíček.
Pověz, kolik nám jich dáš?
Kolik zbylých zahříváš?
ZAHRAJEME SI HRY
Pomlázková honička – jedno dítě má pomlázku a honí s ní ostatní. Platí pravidlo, že je může plácnout jenom přes nohy, při porušení pravidla se mění honič. Kdo je chycen, zůstane stát a nesmí se hýbat. Zachránit ho může kamarád, který ho pohladí po tváři.
Na hlídání pomlázky – hra je obdobou hry na ospalého krále; děti stojí v kruhu, ospalý koledník sedí se zavřenýma očima na židli uprostřed a drží pomlázku, učitelka vybere dotekem nebo mrknutí m jedno dítě, které mu opatrně pomlázku vezme a utíká s ní ven z kruhu, obíhá ho a snaží se sednout si s ní na jeho místo.
Na slepičky a hospodyně – děti se rozdělí na dvě skupiny (hospodyně a slepičky), každá z nich má ohraničený prostor (domov) a určitý počet vajíček (drátěnek). Na signál si hospodyně odnáší vajíčka od slepiček domů, slepičky si je zase berou zpátky, a to vždy po jednom. Na „stop“ se už žádné vajíčko nesmí sebrat a vajíčka se spočítají.
POHYBUJEME SE
- Kutálíme se jako vajíčko (sudy, kolíbka dopředu – dozadu, ze strany na stranu).
- Cvičíme s dřevěným nebo umělohmotným vajíčkem (s drátěnkou).
Pohybové cvičení
Mává křídly slepička, (pohyby „křidýlek“)
snesla právě vajíčka. (krouživý pohyb pokrčených paží před tělem – „mlýnek“)
Kohoutek k ní rychle běží, (kruhy pokrčenýma rukama po stranách těla – „vláček“)
pyšný je, tak čechrá peří… (otočka s třepáním zapažených paží)
TVOŘÍME
- Natíráme vyfouklá vajíčka temperou ředěnou klovatinou (vajíčkem navlékneme na špejli a upevníme kouskem plastelíny).
- Dekorujeme např. pomocí otisků štětce velké papírové vajíčko; také si můžeme udělat s pomocí nafukovacího balonku, škrobu a kousků papíru vejce kašírované. Prohlížíme si výrobky a hodnotíme, co se komu podařilo.
- Grafomotorické činnosti (mladší děti tečky – zobání, starší děti ovály – vajíčka kolem kuřátek).
ZPÍVÁME A MUZICÍRUJEME
- Písničky s jarní tematikou, můžeme si zkusit i hru „na ztracenou melodii“, kdy podle ukazování dirigenta-učitelky kousek písničky nezpíváme nahlas, ale jen „v duchu“.
- Rozlišujeme krátké tóny (slepička zobe) a dlouhé (prochází se), na hru hudebního nástroje reagujeme ťukáním prsty do podlahy a kroky, starší děti to mohou zkusit i graficky.
- Tak slepička chodí (hrajeme metrum), tak sedí na vajíčkách (hrajeme rytmus slov „kokokokodák, kam mám to vajíčko dát“). Děti poznávají, kdy slepička chodí a kdy sedí na vajíčkách.
- Následně chůze střídaná tureckým sedem, reagujeme na změnu pravidelného rytmického doprovodu chůze, na vyťukání rytmu slov.
- Předáváme si vajíčko (více vajíček) v kruhu v rytmu říkanky.
![]() |
Materiál byl poskytnut zdarma nakladatelstvím Portál z publikace Do školky za zvířátky. |