Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku
Titulka > Modul články > Předškolní vzdělávání > Písnička - Zvířátka na statku

Ikona prakticky

Písnička - Zvířátka na statku

Ikona inspiraceIkona kratkodobe
Autor: Martina Kupcová
Anotace: Cílem tématu je především naučit se novou písničku. Tato aktivita je doplněna o mnoho dalších zajímavých činností (např. výtvarné čarování, vyprávění příběhů). Děti získávají nové poznatky ze života zvířat.
Podpora výuky jazyka:
Klíčové kompetence:
  1. Předškolní vzdělávání » Komunikativní kompetence » dokáže se vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity a nálady různými prostředky (řečovými, výtvarnými, hudebními, dramatickými apod.)
  2. Předškolní vzdělávání » Činnostní a občanské kompetence » spoluvytváří pravidla společného soužití mezi vrstevníky, rozumí jejich smyslu a chápe potřebu je zachovávat
  3. Předškolní vzdělávání » Kompetence k učení » soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů
Očekávaný výstup:
  1. předškolní vzdělávání » Dítě a společnost » vyjadřovat se prostřednictvím hudebních a hudebně pohybových činností, zvládat základní hudební dovednosti vokální i instrumentální (zazpívat píseň, zacházet s jednoduchými hudebními nástroji, sledovat a rozlišovat rytmus)
  2. předškolní vzdělávání » Dítě a jeho psychika » Jazyk a řeč » vést rozhovor (naslouchat druhým, vyčkat, až druhý dokončí myšlenku, sledovat řečníka i obsah, ptát se)
  3. předškolní vzdělávání » Dítě a společnost » chovat se a jednat na základě vlastních pohnutek a zároveň s ohledem na druhé
Mezioborové přesahy a vazby: Nejsou přiřazeny žádné mezioborové přesahy.
Průřezová témata:

Nejsou přiřazena žádná průřezová témata.

Organizace řízení učební činnosti: Frontální, Skupinová, Individuální
Organizace prostorová: Školní třída, Exkurze

Téma "Zvířata a jejich mláďata" je v mateřské škole neustále aktuální, zvláště v jarním období. Začíná se s ním již v nejmladším věku, kdy se děti různou formou seznamují nejprve s názvem (jménem) zvířete a jeho mládětem. S přibývajícím věkem a zvýšenými nároky na děti a jejich vědomosti se aktivity rozšiřují o znalosti užitečnosti zvířat, o informace o tom, kde žijí, čím se živí, jak vypadají atd.

Vzdělávací nabídka

Výlet na statek

Téma "Zvířata na statku" nám nabízí mnoho možností, jaké činnosti a aktivity zařadit. Především bychom měli vycházet z reality, a pokud máme tu možnost, tak s dětmi navštívit nějaký statek v blízkosti MŠ. Pro pražské děti je ideální návštěva Toulcova dvora.

Poznávání zvířat a jejich mláďat

Použijeme obrázky z knih a encyklopedií a naučíme se správně pojmenovat zvířata. Popisujeme, určujeme barvy, velikosti, tvary. Povíme si s dětmi, k čemu jsou nám zvířata užitečná, jaký vydávají zvuk, kde žijí, čím se živí atd. Pomůcky - encyklopedie, knížky, fotografie, obrázky zvířat.

Výtvarné čarování:

  • malujeme společně pozadí statku - terén (na balicí papír);
  • vyrábíme hospodářské budovy (prostorově):
    • uděláme domečky (stáje, kurník...);
    • postupujeme podle plánku (stříháme, vybarvujeme) a nebo využíváme různých krabiček, které oblepujeme či vybarvujeme;
  • vyrábíme prostorová zvířátka:
    • předkreslená zvířátka vystříhují starší děti samy, potom je vybarvují;
    • nejmladším dětem zvířátka vystřihne paní učitelka a ony si je samy vybarví;
    • zvířátka vyrobíme tak, aby se dala postavit a mohlo se s nimi pohybovat po podložce;
  • pomůcky - balicí papír, čtvrtky, tempery, štětce, nůžky, špejle.
Nácvik nové písně

Zvířátka na statku (písnička)

Písnička je příběhem o zvířátkách na statku, o zvířecích maminkách a jejich mláďatech. Každé zvířátko o sobě zazpívá písničku, ve které je jeho jméno a krátká charakteristika.

Metodický postup:

  • pomocí prstových maňásků zahrajeme a zazpíváme dětem písničku (děti se s písničkou lépe sblíží, hraná scénka jim lépe utkví v paměti), celou píseň zpíváme za doprovodu klavíru;
  • naučíme děti slova a podle jejich individuálních možností pak celou sloku;
  • nakonec opakujeme s melodií;
  • písničku si opakujeme pomocí rytmizace (vytleskávání, Orffovy nástroje);
  • pozn. - ve třetí až sedmé sloce je slovo "já" v předtaktí, písničku můžeme hrát s doprovodem C dur (tónika a dominanta).

Závěr

Když děti umí celou písničku, rozložíme si balicí papír, postavíme papírové figurky a společně si zazpíváme písničku. Děti si mohou zároveň hrát se zvířátkem, o kterém právě zpívají. Dětem tuto hru necháme k dispozici i při volných hrách, protože i ony samy si rády vymyslí nějaký příběh a snadno a lépe, než my dospělí, se ztotožní se zvířátkem.

Na tuto písničku a vyrobenou pomůcku mohou navazovat různé příběhy o zvířátkách, které jsou klasické a nebo vymyšlené paní učitelkou. Celý příběh můžeme samozřejmě rozšířit i o další jména zvířátek.

Zvířátka na statku

Jsme veselá zvířátka, máme malá mláďátka.
Pojďte hrát a zpívat, děti, pohádka k nám hned přiletí.

Já jsem máma kravička, pro všechny mám dost mlíčka.
Moje malé telátko doroste mě zakrátko.

Já ovečka máma jsem, s jehňátky se napasem.
Z naší ostříhané vlny pletou dětem svetry mámy.

Já jsem bílá kachnička, čeřím vlny rybníčka.
Se žlutými kachňátky plujem tam a nazpátky.

Já, kropenatá slepička, snesu bílá vajíčka.
Má vylíhlá mláďátka jsou roztomilá kuřátka.

Já jsem kobylka hnědá, můj pán mě osedlá.
Povozím ho po lese, hříbě hlavou zatřese.

Já jsem velký pejsek Rek, na zlé lidi mívám vztek.
Hlídám statek velmi rád, jsem zvířátek kamarád.

Příloha:
Notový záznam

Přílohy:
NáhledTypVelikostNázev
Odstranitpdf424 kBNotový záznam
Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
 
INFO
Publikován: 13. 11. 2007
Zobrazeno: 29156krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku :
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

zatím nikdo Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
KUPCOVÁ, Martina. Písnička - Zvířátka na statku. Metodický portál: Články [online]. 13. 11. 2007, [cit. 2019-12-15]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/P/1716/PISNICKA---ZVIRATKA-NA-STATKU.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.
Vložit komentář:

Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.