• zdokonalovat manipulační dovednosti;
  • osvojit si elementární poznatky o okolním prostředí;
  • všímat si změn a dění v přírodě;
  • mít povědomí o širším společenském prostředí i jeho dění;
  • umět klást otázky, odpovídat a slovně na ně reagovat;
  • sledovat děj pohádky, samostatně se vyjadřovat, zopakovat děj ve správných větách, zformulovat přání;
  • zapojit se do dramatizace, uplatnit gesta;
  • spolupracovat ve skupině, kreativně řešit situaci v konstruktivních a námětových hrách.
  • Časový rozsah: 1 týden
    Věková skupina: 3 - 7 let" /> Výlov rybníka

    Zobrazit na úvodní stránce článků

    Na začátek článku

    Ikona prakticky

    Výlov rybníka

    Ikona inspiraceIkona kratkodobe
    Autor: Lidmila Vyhlasová
    Anotace: Charakteristika integrovaného bloku: Mateřská škola Březina představuje tematický blok ze školního vzdělávacího programu - Výlov rybníka. Prostřednictvím tohoto bloku se u dětí snažíme vytvářet pozitivní vztah k prostředí, ve kterém žijí. Posilovat u dětí povědomí o širším společenském prostředí a jeho dění. Významnou událostí se pro naši mateřskou školu stal výlov rybníka, která nás vždy inspiruje k dalším tematicky propojeným činnostem, při nichž mohou děti uplatnit své poznatky a zkušenosti.

    Očekávané výstupy:

    • zdokonalovat manipulační dovednosti;

    • osvojit si elementární poznatky o okolním prostředí;

    • všímat si změn a dění v přírodě;

    • mít povědomí o širším společenském prostředí i jeho dění;

    • umět klást otázky, odpovídat a slovně na ně reagovat;

    • sledovat děj pohádky, samostatně se vyjadřovat, zopakovat děj ve správných větách, zformulovat přání;

    • zapojit se do dramatizace, uplatnit gesta;

    • spolupracovat ve skupině, kreativně řešit situaci v konstruktivních a námětových hrách.

    Časový rozsah: 1 týden

    Věková skupina: 3 - 7 let
    Podpora výuky jazyka:
    Klíčové kompetence:
    1. Předškolní vzdělávání » Kompetence k učení » získanou zkušenost uplatňuje v praktických situacích a v dalším učení
    Očekávaný výstup:

    Příspěvek nemá přiřazen žádný očekávaný výstup.

    Mezioborové přesahy a vazby: Nejsou přiřazeny žádné mezioborové přesahy.
    Průřezová témata:

    Nejsou přiřazena žádná průřezová témata.

    Organizace řízení učební činnosti: Skupinová
    Organizace prostorová: Školní třída, Vycházka do přírodního prostředí
    Klíčová slova: tematický blok


    Charakteristika integrovaného bloku: Mateřská škola Březina představuje tematický blok ze školního vzdělávacího programu - Výlov rybníka. Prostřednictvím tohoto bloku se u dětí snažíme vytvářet pozitivní vztah k prostředí, ve kterém žijí. Posilovat u dětí povědomí o širším společenském prostředí a jeho dění. Významnou událostí se pro naši mateřskou školu stal výlov rybníka, která nás vždy inspiruje k dalším tematicky propojeným činnostem, při nichž mohou děti uplatnit své poznatky a zkušenosti.
    Očekávané výstupy:

    • zdokonalovat manipulační dovednosti;
    • osvojit si elementární poznatky o okolním prostředí;
    • všímat si změn a dění v přírodě;
    • mít povědomí o širším společenském prostředí i jeho dění;
    • umět klást otázky, odpovídat a slovně na ně reagovat;
    • sledovat děj pohádky, samostatně se vyjadřovat, zopakovat děj ve správných větách, zformulovat přání;
    • zapojit se do dramatizace, uplatnit gesta;
    • spolupracovat ve skupině, kreativně řešit situaci v konstruktivních a námětových hrách.

    Časový rozsah: 1 týden
    Věková skupina: 3 - 7 let


    Mateřská škola Březina leží v malé obci uprostřed Českého ráje. Pedagogové mateřské školy se snaží dětem zajímavou, zábavnou formou, prostřednictvím přímých zážitků pomoci získat nové poznatky o okolním prostředí.

    Nedaleko mateřské školy se nachází rybník, jehož výlov se stal pro děti každoroční událostí. Proto je ve vzdělávacím obsahu Školního vzdělávacího programu zakotven i tematický blok Výlov rybníka.

    Činnosti byly nabídnuty všem dětem od tří do sedmi let. Při realizaci pedagogové respektují věkové a individuální potřeby dětí.

    Vzdělávací nabídka

    Chytání rybiček:

    • papírové rybky s kancelářskou sponkou, prut, na jehož konci je zavěšen magnet;
    • koordinace oka a ruky;
    • koordinace pohybů;
    • základní číselné a matematické pojmy (třídění, přiřazování, porovnávání, orientace v elementárním počtu v rozsahu první desítky).

    Počítání rybiček v rybníčku (do deseti):

    • přiřazení číslice odpovídajícímu počtu rybiček.

    Naše vesnice s rybníkem:

    • spolupráce ve skupině;
    • kreativní řešení situací při konstruktivních a námětových hrách (např. zahrajeme si na výlov rybníka).

    Dramatizace pohádky "O zlaté rybce":

    • vysvětlení děje;
    • rozdělení rolí;
    • správná a zřetelná artikulace.

    Výtvarná chvilka:

    • zhotovení si doplňků (kulis) k dramatizaci pohádky, k námětové hře (dle vlastní fantazie a potřeby), z rozličného materiálu;
    • stříhání, trhání, překládání, provlékání, malování, kreslení (např. výtvarné ztvárnění rybiček dle fantazie dětí).

    Vycházka k rybníku:

    • pozorování rostlin a drobných živočichů na souši i ve vodě;
    • práce s lupou, zvětšovacím sklem;
    • pozorování pohybu vody;
    • naslouchání šumění rákosí;
    • sbírání rostlin a přírodnin.

    Zdravotně preventivní cviky:

    • využití netradiční pomůcky;
    • cvičení s papírovou rybkou, obručí;
    • správné provedení cviků.

    Pohybová hra "Na rybičky a rybáře":

    • honička s pravidly.

    Poslech pohádky "O zlaté rybce":

    • sledování děje pohádky, její reprodukce;
    • samostatné vyjadřování myšlenky, nápadu, pocitů, mínění, úsudků ve vhodně zformulovaných větách.

    Zformulovat přání pro Zlatou rybku:

    • nebo jej výtvarně ztvárnit.

    Dramatizace pohádky "O zlaté rybce":

    • domluva slovy, gesty;
    • improvizace;
    • zvládnutí jednoduché dramatické úlohy;
    • dramatizace pohádky, vypravěč učitelka, děti se v rolích postupně střídají.

    Píseň s pohybem:

    • pohybová improvizace na předem známou píseň;
    • seznámení s novou písní (předchází poslech);
    • koordinace pohybů;
    • dodržení rytmu, tempa;
    • využití hry na hudební hračky - přírodniny.

    Píseň - "Rybička maličká":

    • rytmizace s využitím oblázků;
    • píseň "Už se ten Tálinskej rybník nahání" - vysvětlení neznámých slov.

    Vycházka - rozhovor o životě v rybníce (živočichové, rostliny, voda atd.):

    • pozorování nasbíraných předmětů a rostlin pod lupou;
    • vypravování starších dětí o předchozím výlovu.

    Pozorování výlovu:

    • podpora projevů citlivého vztahu k přírodě.

    Výtvarná chvilka:

    • seriál "Jak to vypadá před výlovem (rybáři se chystají), při výlovu a na konci";
    • fix se silnou stopou pro rychlé zachycení myšlenek.

    Výtvarná chvilka:

    • kreslení dojmů z výlovu;
    • seznámení s výzbrojí rybářů k chytání ryb a k výlovu.

    Práce s knihou:

    • samostatné vyhledávání informací (encyklopedie, obrázkové publikace s tematikou rybníka a života v něm, výlov rybníka, voda ve všech skupenstvích, vodní živočichové, fotografie, diapozitivy atd.);
    • prohlížení atlasu ryb, fotografií, které si děti přinesly z domova.

    Poznáváme vodní živočichy:

    • druhy ryb, jejich život pod vodou - diapozitivy, encyklopedie atd.

    Experiment:

    • skupenství vody - voda, led, sníh;
    • vypařování vody z nádoby, která je umístěna v teplé místnosti (vanička s vodou, misky).

    Výlov rybníka:

    • pozorování práce dospělých, techniky, výzbroje, ulovených ryb.

    Rozhovor:

    • vysvětlení důvodu výlovu;
    • zdůraznění šetrnosti k přírodě;
    • rybáři zodpoví dotazy dětí.

    Pomůcky:

    • výtvarný a pracovní materiál (fixy, pastely, barvy, štětce, přírodniny - např. šišky, různé druhy papíru, lepidlo, motouzy atd.).
    Závěr

    Výlov rybníka se pro naši mateřskou školu stal každoroční tradicí. Děti velmi kladně přijaly námi nabízené činnosti a se zájmem očekávaly stále nové aktivity. Činnosti plnily s radostí a nadšením, upevnily si znalosti nejen o výlovu rybníka, ale i životě živočichů žijících ve vodě nebo v blízkosti vody. Děti se nezalekly dramatizace pohádky "O zlaté rybce" a bez ostychu spolupracovaly ve skupině.

    Anotované odkazy:
    Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
    Přiřazené DUM:
    Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
    Přiřazené aktivity:
    Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
     
    INFO
    Publikován: 07. 11. 2007
    Zobrazeno: 10647krát
    Hodnocení příspěvku
    Hodnocení týmu RVP:
    Hodnocení článku : 0

    Hodnocení uživatelů:
    Hodnocení článku :
    Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

    zatím nikdo Hodnocení článku : 5
    zatím nikdo Hodnocení článku : 4
    zatím nikdo Hodnocení článku : 3
    zatím nikdo Hodnocení článku : 2
    zatím nikdo Hodnocení článku : 1
    Jak citovat tento materiál
    VYHLASOVÁ, Lidmila. Výlov rybníka. Metodický portál: Články [online]. 07. 11. 2007, [cit. 2020-02-22]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/P/1706/VYLOV-RYBNIKA.html>. ISSN 1802-4785.
    Licence Licence Creative Commons

    Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


    Komentáře
    Příspěvek nebyl zatím komentován.
    Vložit komentář:

    Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.