Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Titulka > Modul články > Předškolní vzdělávání

Zobrazit na úvodní stránce článků

Titulka > Modul články > Předškolní vzdělávání > Lesní školka naučí rozumět přírodě

Lesní školka naučí rozumět přírodě

Informativní příspěvek
Autor Zoja Franklová
Manželé Michkovi dávají své děti už druhým rokem do mateřské školy, které se říká „lesní“. O tom, co je k tomu vedlo, jsme mluvili se Stanislavem Michkem.

Proč jste dali své děti do lesní školky?

Prvotní příčinou byla vlastně nedostatečná kapacita míst ve veřejných mateřských školách, lesní školka se nabízela jako alternativa. Kromě toho nás ale lákal i její program – že děti budou po většinu dne v lese, seznámí se s přírodou, naučí se v ní pohybovat a rozumět jí. Líbilo se nám také, že tu lektoři využívají alternativní pedagogiku, jako např. waldorfskou nebo Montessori, mají k dětem individuální přístup a mnohem víc komunikují i s jejich rodiči. Měli jsme s tím dobré zkušenosti, a když jsme se pak přestěhovali k Třebechovicům pod Orebem, využili jsme pro děti také lesní školku v Hradci Králové.

Lesní školky nejsou zařazeny v síti škol – jaký mají vlastně status a kdo je zřizuje?

Tyto školky nedostávají žádné peníze od státu a celý jejich provoz včetně platů pro lektory musí hradit rodiče. Jsou zřizovány jako lesní kluby, které provozují například obecně prospěšné společnosti. Dále se snaží získávat finanční prostředky z grantů od různých donátorů.

Jak je pobyt v lesní školce zorganizován? Mohou děti někde spát a je také zajištěna jejich hygiena?

Každá lesní školka je jiná, některá má zázemí v teepee, jiná v jurtě, některé mají třeba postavený srub. Samozřejmě není možné očekávat splachovací záchod nebo teplou vodu z kohoutku, ale vždycky je to prostředí, kde jsou děti část dne v klidu, menší mohou spát, větší si potichu hrají. Naše současná školka využívá skautskou klubovnu – tedy budovu s běžným sociálním zázemím.

Jinak jsou děti pořád v lese? Nemohou být třeba na louce?

Samozřejmě, že si děti hrají také na louce, dělají procházky. Naše školka např. má svou základnu v zahradě cca 200 metrů od lesa. Důležité je ale to, že jsou děti převážnou část dne bezprostředně v přírodě.

Jak se v lesní školce líbí dětem? Chodí tam rády?

Děti chodí do školky rády. Mají tam své kamarády a velmi dobré učitele (jak ženu tak i muže), kteří se jim intenzivně a s nadšením věnují. Jsou v prostředí, kde se cítí dobře a mohou si ho do jisté míry uzpůsobit, neustále v něm objevovat a poznávat nové taje přírody a rozvíjet se.

Připraví taková školka dítě i na školní docházku?

Myslím, že je to podobné jako u běžné mateřské školy, jenom se volí jiné prostředky. Např. když jde o rozvoj jemné motoriky, tak v běžné školce děti třeba navlékají korále nebo stříhají nůžkami, zatímco v lesní školce pracují s tím, co najdou v přírodě – s bobulemi, kamínky, větvičkami apod. Obě školky ale dospějí ke stejnému cíli.

Teď ale plánujete zapsat vaše děti do veřejné školky – jaký to má důvod?

Už teď to máme zorganizováno tak, že naše děti chodí do lesní školky jen dva dny v týdnu a po zbytek času jsou ve veřejné školce. Takže vlastně dokončíme přesun do ní. Jedním z důvodů je to, že kamarádi našich dětí užtam v příštím školním roce také nebudou chodit. Ke změně nás vede i poměrně velká vzdálenost lesní školky, děti tam musíme dovážet, a navíc když nemá dotace od státu, tak je také poměrně nákladná.


Článek vyšel v časopise VZDĚLÁVÁNÍ, čtvrtletníku Národního ústavu pro vzdělávání, ročník 1, číslo 2/2012, ISSN 1805-3394. Ke stažení na http://www.nuv.cz/publikace-a-periodika/vzdelavani-2-2012.

V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.
Napište nám
Celkové hodnocení článku
Přidat komentář Citovat článek