Dýcháme a cvičíme se zvířátky
Charakteristika integrovaného bloku: Tento projekt vznikl jako reakce na časté problémy dětí s respiračními onemocněními. Vycházel z poznatků a zkušeností rehabilitačních pracovnic Lázní Jeseník, kde byla tato sestava prováděna s dětskými pacienty za asistence rodičů. Při sestavování celoročního bloku cviků jsme vycházeli z poznatků rehabilitačního střediska. Celoroční projekt cviků pro děti s respiračními onemocněními je rozdělen do bloků, pro děti je atraktivní motivační provázanost jednotlivých bloků.
Očekávané výstupy: Umět správně dýchat; umět správně držet své tělo; mít obecné poznatky o dýchání
Časový rozsah: Průběh celého roku
Věková skupina: 3 - 6 let
Předkládaný metodický materiál může sloužit jako inspirace pro další pedagogickou činnost. Zvolený průřez projektem Dýcháme a cvičíme se zvířátky je pro děti předškolního věku přiměřená činnost, pojatá zajímavou formou. Pro děti je motivace jednotlivých cviků živočichy atraktivní a prohlubuje jejich poznání. Pedagog musí jednotlivé cviky přizpůsobit věku cvičících a zabezpečit dostatečný prostor ke cvičení.
Charakteristika
Výzkumy prokázaly, že většina lidí dýchá povrchově. Důsledkem toho je tělo nedostatečně zásobeno kyslíkem, snižuje se látková výměna a následně může dojít k poškození zdraví. Život není možný bez dechu. Krátký a povrchový dech našemu tělu neprospívá, klidný hluboký a pomalý dech nám přináší zdraví. Relaxační a rehabilitační cvičení je jednou z metod léčebné tělesné výchovy, která má důležitý význam při onemocnění pohybového aparátu a dýchacích cest. Obsahuje různá tělesná, relaxační a dechová cvičení. Cviky jsou zaměřeny nejen na správný způsob dýchání, ale i na správné držení těla. Při jednotlivých cvičeních rovněž procvičujeme napětí a uvolnění celého těla.
Cíl
- děti si postupně uvědomují dech a přirozeným způsobem ho prohlubují
- děti se pravidelným cvičením postupně učí odstraňovat špatné dechové návyky a nahrazují je hlubokým uvolněným dýcháním
- děti se naučí pracovat s bránicí jako hlavním dýchacím svalem
- děti se učí ovládat své tělo, učí se soustředit
Záměr
- naučit děti a rodiče základní tělesná a dechová cvičení, která pomáhají v prevenci respiračních onemocnění
- podporovat děti v uvědomování si vlastního těla, jeho základních částí, vnitřních orgánů a jejich funkcí, jakými jsou plíce, srdce a bránice
- snažit se, aby se děti pomocí hlubokého a klidného dýchání dokázaly uvolnit v oblasti svalové, ale i psychické
Zapojení rodičů
Děti se s jednotlivými cviky seznamují v prostředí mateřské školy. Pro upevnění cviků je důležitá spolupráce s rodinou, kdy děti opakují jednotlivé cviky s rodiči mimo prostředí MŠ. Doporučujeme společné cvičení rodičů s dětmi 1x týdně.
Pomůcky:
Pinpongové míčky, brčko se sklenicí vody, dětské větrníky, nafukovací balónky, píšťalky.
Metodické poznámky
Průběh těchto cvičení má svá určitá specifika, která musí být dodržována. Cvičení se jejich dodržováním stává efektivním.
- Cvičební program je sestaven podle náročnosti jednotlivých cviků, ta postupně graduje.
- Cvičíme v menších skupinách, individuálně přistupujeme ke každému dítěti.
- Jednotlivé cviky a jejich opakování přizpůsobujeme možnostem a potřebám jednotlivých dětí.
- Před samotným cvičením je důležité mít volné dýchací cesty (případně necháme děti vysmrkat nebo odkašlat).
- Při cvičení je prováděn nádech nosem a výdech ústy, při nádechu dáváme u dětí pozor, aby nedocházelo ke zvedání ramen.
- Cvičení provádíme v různých polohách.
- První poloha pro začátečníky je prováděna v leže na zádech s pokrčením dolních končetin; v této poloze se uvolní bederní páteř a břišní svaly.
- Děti dýchají s otevřenými ústy na velikost vajíčka 1 - 2 minuty, při dýchání mohou mít zavřené oči.
- V průběhu cvičení vedeme děti k prodlouženému výdechu, rytmus dýchání si ale dítě z větší části určuje samo; organismus si nastavuje dýchání v rytmu, který je pro tělo nejekonomičtější a nejméně energeticky náročný.
- Dechové cviky začínáme výdechem, nikoli nádechem, a to proto, aby se plíce co nejvíce stáhly a dítě mohlo při nádechu přijmout co nejvíce vzduchu do spodních partií plic.
- Při jednotlivých dechových cvicích provádíme nádech a výdech.
- Ke konci cvičení by mělo dítě při výdechu aktivně zapojovat břišní svaly.
- K udržení pozornosti využijeme vhodné motivace, např. vyprávění o zvířatech či hudební doprovod.
- Rizika, která mohou nevhodně ovlivnit naše záměry, se týkají především podmínek, prostředí; pro cviky volíme prostředí, které splňuje podmínky jak bezpečnostní, tak i hygienické, prostředí by mělo být pro cvičence příjemné.
![]() |
1. |
BŘIŠNÍ DÝCHÁNÍ
STŘEDNÍ HRUDNÍ DÝCHÁNÍ
Kapřík opakování 1 - 2x Cvičení je vhodné pro starší děti; pozor na extrémní záklon hlavy, necvičí děti po operaci břicha
Výchozí pozice: sed zkřižmo S nádechem zakloníme hlavu, postupně se opřeme o pravý a levý loket, provedeme hrudní záklon, mírný záklon hlavy. Provedeme hrudní záklon až se temenem hlavy opřeme o podložku, dlaně pod hýždě, paže se uvolní, krátká výdrž. |
|||
Pulec opakování 1 - 2x
Výchozí pozice: sed nebo leh S nádechem zakloníme hlavu, postupně se opřeme o pravý a levý loket, provedeme hrudní záklon, pozor na extrémní záklon hlavy. |
|||
Lev opakování 2x
Výchozí pozice: klek sedmo, kolena a lýtka rovnoběžně položena vedle sebe, ruce na kolenou Dvakrát se zvolna nadechneme a vydechneme. Soustředíme se na správné provedení cviku. Při třetím nádechu zvedneme lehce ramena. S výdechem ústy vysuneme hlavu vpřed, napneme paže a maximálně natáhneme prsty rukou. Široce rozevřeme oči a vyplázneme jazyk. S výdechem vyrazíme hrdelní zvuk, součastně stáčíme oči vzhůru. |
|||
Lukostřelec opakování 3x U dětí se srdeční vadou při provádění cviku nezadržujeme dech
Výchozí pozice: široký stoj rozkročný, špičku pravé nohy vytočíme vpravo, hlavu otočíme vpravo Napodobení držení luku, palec pravé ruky je vztyčený, upíráme na něj pohled. S nádechem pomalu napínáme pomyslnou tětivu. V krajní poloze zadržíme dech. S výdechem se uvolníme a pomalu připažíme. Totéž na druhou stranu. |
|||
Klokan opakování 2x
Výchozí pozice: sed klečmo, zapažit, nádech - protlačíme pánev dopředu, mírně zakloníme hlavu, prsty se dotýkají podložky za chodidly. Výdech - zpět do původní pozice. |
|||
Zajíček ve zvýšené poloze opakování 2x
Výchozí pozice: klek rozkročný sedmo, dlaně před koleny opřeny o podložku, rovná záda, hlava v mírném záklonu, plynulé dýchání. Sledujeme dýchání v oblasti hrudníku a zad. |
HORNÍ HRUDNÍ DÝCHÁNÍ - PODKLÍČKOVÉ
Zajíček se protahuje opakování 1 - 2x
Výchozí pozice: z kleku sedmo klek Předklon se zapažením, čelo se dotýká podložky. |
|||
Tygří dýchání opakování 2 - 4x
Výchozí pozice: klek sedmo S nádechem předpažíme a pozvolna přecházíme do vzporu klečmo. S výdechem svěsíme a uvolníme hlavu, pokrčíme pravou nohu, až se koleno dotkne čela. S nádechem zanožíme pravou nohu a zakloníme hlavu, pohled vzhůru. Cvik opakujeme na obě nohy. |
PLNÝ JÓGOVÝ DECH
Výchozí pozice: sed zkřižmo
Jednu ruku umístíme na dolní část hrudního koše, druhou na břicho. S nádechem naplňujeme spodní část plic, pak střední a nakonec horní. Cítíme rozepnutí hrudníku a břicha. Rukou na břiše vnímáme rozpínání a stahování břicha.
PROTIZÁCHVATOVÉ POLOHY
Králíček čtenář (opakování 2 - 3x)
Výchozí pozice: sed na patách, lokty se opíráme o podložku, brada v dlaních, hlava v mírném záklonu - záklon hlavy stimuluje centrum dechu |
|||
Spící miminko (opakování 2 - 3x)
Výchozí pozice: klek a vzpor na rukou - stoleček nádech - vyhrbit výdech - paže protahujeme dopředu, až se brada a horní část hrudníku dotýká podložky, zadeček kolmo ke stropu, klidně dýcháme |
|||
Kapřík se opaluje (opakování 2 - 3x)
Sed zkřižný skrčmo, leh na záda, vzpažit, ruce složíme za hlavu do nám příjemné polohy, klidně dýcháme. |
|||
Pavouček (opakování 2 - 3x) Sed na židli, opěradlo máme mezi nohama, ruce a lokty opřeme o opěradlo židle, hlavu opřeme do dlaní nebo ji mírně zakloníme, trup mírně nakloněn dopředu. |
RELAXAČNÍ POLOHY
Kašpárek (opakování 2 - 3x)
Výchozí pozice: leh na zádech, přednožit, předpažit, protřepáním uvolnit ruce i nohy |
|||
Koťátko spinká (opakování 1 - 2x)
Výchozí pozice: leh na zádech, uvolníme celé tělo od špiček prstů u nohou až po temeno, klidné dýchání, oči zavřené |
|||
Slabika "om" (opakování 2 - 4x) Zaujmeme meditační polohu - sed skřižný skrčmo, ruce položíme na kolena, dlaně vzhůru, spojíme ukazováček a palec, ostatní prsty volně nataženy, začínáme hlubokým výdechem, po nádechu pootevřenými ústy zpíváme "O" (vibrace cítíme za prsní kostí), "M" se zavřenými ústy (vibrace cítíme v hlavě). Cvičení posiluje celý organismus, je jakýmsi nabíjením tělesné energie. |
Evaluace
Jako hodnotící měřítko účinnosti cvičení v MŠ můžeme využít různých forem záznamů, například:
- záznamy docházky do mateřské školy (nemocnost dětí a její statistika)
- zájem rodičů o cvičení
- zájem dětí o jednotlivá cvičení
- individuální kontrola správnosti provedení jednotlivých cviků
- tabulkový záznam o vývoji a provedení jednotlivých cviků
- časová struktura cvičení apod.
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
Tygří dýchání (nádech) |
Tygří dýchání (výdech) |
||||||
|
|
||||||
|
|