Odborné články Předškolní vzdělávání Práce s počítačem se nebojíme
Odborný článek

Práce s počítačem se nebojíme

21. 1. 2005
Předškolní vzdělávání
Autor
Alžběta Kudrnáčová

Anotace

Tento článek popisuje využití počítače v MŠ. Děti se s pomocí rozmanitých programů a činností seznamují s počítačovou technikou, učitelky ho využívají při tvorbě školního a třídních programů i prezentaci MŠ.

Jsme mateřská škola s 5 třídami. V roce 1997 jsme vlastnili pouze jeden počítač, který byl určen pro práci ředitelky. V roce 2000 se nám podařilo uzavřít sponzorskou smlouvu s podnikem, který obměňoval svou počítačovou síť, což přineslo počítač do každé třídy. Naše škola využívá celkem 6 počítačů, tři kopírovací stroje, digitální fotoaparát, skener a jeden počítač, na kterém pracuje ředitelka, je připojen na internet. 

 foto

Pro děti byly k dispozici počítačové programy k rozvoji logického myšlení, prostorových pojmů a obecných znalostí. Seznamovaly se s technikou, učily se ji ovládat a využívat, soustředit se a zdokonalovat jemnou motoriku a koordinaci oko - ruka. V současné době mají téměř všechny osvojeno ovládání myši. Sebeovládání a vnímání časových pojmů a dodržování předem domluvených pravidel je náš další dílčí výsledek u dětí z činností na počítači.

Počítače nevyužívají jenom děti, ale všechny učitelky naší mateřské školy. Po zpracování školního vzdělávacího programu jsme se soustředily na vytvoření metodických zásobníků. Zmizely sešity a papírky s básničkami a jinými náměty - všechno je zpracováno v počítači.

Metodický zásobník (v elektronické podobě), ke každému tematickému bloku obsahuje básně a říkadla, pohybové a taneční hry, motivační cvičení, písně, didaktické hry, smyslové hry, kognitivní činnosti, hádanky, náměty zajímavých činností, odkazy na literaturu. Jeho součástí je i složka pracovních listů. Zásobník, který průběžně doplňujeme, využíváme k sestavení tematických třídních plánů. Z nepřeberného množství materiálu si každá učitelka vybere to, co ke své práci potřebuje.

Třídní vzdělávací program je rozdělen na tematické bloky. V počítači máme zavedenou šablonu se všemi oblastmi a výchovně vzdělávacími cíli vycházející z rámcového vzdělávacího programu. Naše zpracovaná šablona je přeneseně malý školní vzdělávací program, kde si doplňujeme kroky ke splnění cílů, náměty činností. Nechybí zde část pro individuální práci, hodnocení a poznámky, a také prostor pro doplnění činností a námětů poté, co je plán třídního programu vytištěn.

Nástěnky a informace pro rodiče s nabídkou probíhajících činností a akcí v jednotlivých třídách pro rodiče vytváříme také na počítači. Poutače doplňujeme obrázky a kresbami.

foto

Naše mateřská škola vydává školní časopis Zvoneček, který má vlastní, graficky upravenou úvodní stránku. Obsahuje zprávičky z činnosti mateřské školy, doplněné fotografiemi, které pomocí skeneru přenášíme do počítače.

Všechny potřebné dokumenty, časopis a další materiály mohou učitelky tisknout přímo z počítačů, k nimž mají všechny přístup, a dále množit na třech kopírovacích strojích.

Také děti jsme seznámily s funkcí kopírky. Měly možnost okopírovat si své ruce - nebolelo to, bylo to něco nového a velmi zajímavého a pro rodiče tak vznikl netradiční obrázek doplněný básní o dětských prstíčcích ke Dni matek.

foto

Pro potřeby školy graficky vytváříme v programu malování novoroční přání, pozvánky, diplomy pro děti, vysvědčení, pamětní listy, třídní kroniky pro děti a spoustu dalších věcí, které si již nedovedeme bez počítače, tiskárny, skeneru a kopírky představit. Využitím všech těchto technik se nám daří vytvářet hodně zajímavých věcí.

Autor
Alžběta Kudrnáčová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • má elementární poznatky o světě lidí, kultury, přírody i techniky, který dítě obklopuje, o jeho rozmanitostech a proměnách; orientuje se v řádu a dění v prostředí, ve kterém žije
  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • problémy řeší na základě bezprostřední zkušenosti; postupuje cestou pokusu a omylu, zkouší, experimentuje; spontánně vymýšlí nová řešení problémů a situací; hledá různé možnosti a varianty (má vlastní, originální nápady); využívá při tom dosavadních zkušeností, fantazii a představivost

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída