Odborný článek

Vítej u nás, netopýre!

12. 6. 2007
Předškolní vzdělávání
Autor
Mgr. Miroslava Strakatá

Anotace

Pod tímto názvem se skrývá jeden z tematických bloků školního vzdělávacího programu, který je zaměřen na poznávání živé a neživé přírody. Naším hlavním partnerem v tomto projektu je Ochrana fauny České republiky, se kterou spolupracujeme již čtvrtý školní rok.

Očekávané výstupy (obecné):

  • umět se chovat ohleduplně k živému zvířátku;
  • osvojit si základní pravidla, jak se chovat v přírodě;
  • učit se vzájemné spolupráci a pomoci;
  • rozvíjet pocit sounáležitosti s živou a neživou přírodou;
  • umět vyjádřit své pocity a prožitky;
  • rozvíjet dětskou zvídavost, zájem a radost z objevování;
  • rozvíjet fyzickou zdatnost;
  • procvičovat jemnou motoriku;
  • rozvíjet tvůrčí myšlení.

Očekávané výstupy (konkrétní k tématu):

  • získat znalosti o potravě některých zvířat;
  • správně určit poměr, velikost, barvy.
HRY A ČINNOSTI K TEMATICKÉMU CELKU
Ranní komunitní kruh

Pomůcky:

  • skřítek Mecháček;
  • encyklopedie, knihy o zvířatech;
  • obrázky.

Popis činnosti:
Na začátku našeho povídání v komunitním kruhu jsme si s dětmi připomněli, o čem jsme si povídali při poslední návštěvě s RNDr. Petrou Novou z Ochrany fauny ČR - jak zvířátka pomáhají lidem. Lidé si v průběhu času některá zvířata ochočili a chovají je doma, proto se jim říká domácí zvířata a lidé z nich mají užitek. Dávají lidem například mléko, vajíčka, vlnu, pes hlídá dům. Mezi domácí zvířata však patří i včely, o jejichž způsobu života děti získaly spoustu nových informací.

Motivační téma: Jak lidé pomáhají zvířatům

Tématem dalšího povídání a her bylo "Jak lidé pomáhají zvířatům". S pomáháním zvířátkům a přírodě již mají děti bohaté zkušenosti. Na jaře staví a čistí budky na zahradě školky, zúčastnily se exkurze na žabí přechod, kde obětavě pomáhaly, v létě čistí ptačí pítko a v kyblíčcích dolévají vodu. Nezahálí ani na podzim, kdy sbírají různé kaštany, žaludy, suší jeřabiny a další plody, které pak v zimě pilně nosí do lesního krmelce a ptáčkům do krmítka.

Děti také připomněly, že se v přírodě nepohazují žádné papíry a obaly od svačiny, ani jiné odpadky. Zvířátka by mohla sníst například papír od tatranky, a pak by jim mohlo být špatně. Své pestré znalosti o přírodě si děti vyzkoušely a upevnily prostřednictvím různých zajímavých her s Petrou, na které jsme v dalších dnech navazovali dalšími tematickými činnostmi.

"Na potápěče"

Pomůcky:

  • modrý pruh látky nebo folie;
  • obrázky s různými vodními živočichy;
  • obrázky s různými odpadky.

Popis činnosti:
Pruh látky nebo folie, který představuje řeku, natáhneme v prostoru třídy. Na něj rozložíme obrázky s živočichy a s odpadky, ale lícem "ke dnu". Na pokyn děti loví jednotlivé obrázky a třídí zvlášť, co do řeky patří a co tam nepatří. Stateční potápěči loví například kapra, úhoře, plechovku, vodní rostlinu, kanystr, láhev, škebli, raka, plechovku a musí si poradit, na kterou hromádku obrázek patří. Když vše vyloví, jednotlivé obrázky vodních živočichů dávají zpět do řeky a přitom jmenují, zda je to rak, ulita, žába atd. Následují obrázky s věcmi, které rozhodně do vody nepatří, které děti umí nejen pojmenovat, ale také zdůvodnit, proč do řeky nebo rybníka nepatří.

"Na žabky"

Popis činnosti:
Děti sedí na bobku v kruhu a představují žabí vajíčka. Vajíčka zahřívá sluníčko a postupně se z nich začne klubat pulec - děti se pomalu zvedají, protáhnou a mávají rukama nad hlavou. Pulcům naroste postupně jedna noha, druhá, třetí a čtvrtá a už jsou z nich žabky - děti skáčí jako žáby. Tato hra slouží jako protahovací a uvolňovací, nejsou tedy zapotřebí žádné pomůcky.

"Žabí přechod"

Pomůcky:

  • 3 volanty z tvrdého papíru (postačí i malé obruče);
  • pruh látky nebo papíru, který slouží jako silnice;
  • malý stolek;
  • několik autíček z herny;
  • kostky.

Popis činnosti:
Látku nebo papír natáhneme do třídy jako silnici a tři děti s volanty nejprve simulují auta a jezdí po silnici. Ostatní děti - žabky se snaží přeskákat na druhou stranu silnice. Žabky, kterých se auta při své jízdě dotknou, jsou přejeté a vypadávají ze hry. Děti vidí, jak to mají zvířátka někdy složité. Jak bychom jim mohli pomoci? Děti si povídáním a fotografiemi připomenou, jak to bylo na skutečném žabím přechodu v přírodě, jakým způsobem pomáhaly ochráncům přírody při budování bezpečného přechodu pro žáby. Děti se pustí s chutí do práce. Do prostoru třídy postaví malý stolek, přes který natáhnou pruh látky - silnici. Silnice však pokračuje i na zemi, tam musí děti postavit zátaras. Na silnici dají několik autíček. Nyní jsou všechny děti žáby a k rybníku dojdou jedinou bezpečnou cestou, a to podchodem pod silnicí (pod stolkem).

"Na horolezce"

Pomůcky:

  • velký strom z papíru;
  • větší hnízdo z papíru - puzzle;
  • horolezecké lano, horolezecký sedák;
  • rozkládací schůdky.

Popis činnosti:
V lese je velký strom, na kterém sídlí orel. Jenomže byla velká vichřice, hnízdo spadlo a rozbilo se. Pomůžeme orlovi hnízdo znovu postavit a upevnit na strom? Hnízdo z papíru leží rozlámané na zemi (rozstříhaný obrázek hnízda), děti skládají hnízdo po kouscích, až je hotové. Ale jak ho dopravíme na vysoký strom? Ochránci přírody musí mít nejen velké znalosti o přírodě, ale musí disponovat i značnou fyzickou zdatností. Do jejich výbavy při záchraně některých živočichů patří tedy například i horolezecké lano a sedák, které nyní použijeme k připevňování orlího hnízda na strom jako skuteční horolezci. Na strom připevněný na stěně třídy dáme papírovou siluetu hnízda. Děti - horolezci si jeden po druhém za pomoci učitelky a Petry navléknou sedák, který připevníme na lano, a pomalu po schůdcích postupně vystupují vzhůru a nosí části hnízda na strom, až je hnízdo celé. Poslední horolezec, na kterého už část hnízda nezbyla, vyleze na strom a zkontroluje, zda je vše v pořádku.
Děti se seznámily s částí horolezecké výbavy a technikou horolezců, naučily se, že uzel na laně není jen tak obyčejný, ale speciální horolezecký.

Překvapení

Na závěr si Petra pro děti připravila překvapení v podobě živého netopýra. Vysvětlila dětem, že ho lidé našli vyčerpaného a hladového po dlouhé zimě a odevzdali ho do stanice pro handicapované živočichy, kde ho ochránci krmili a starali se o něj. Teď už má dost sil a bude se moci vrátit zpátky do přírody. Děti tiše seděly a pozorovaly, jak ho Petra krmí pinzetou. Chovaly se opravdu ohleduplně, aby netopýra nevyplašily. Děti vědí, že zachráněné zvířátko je ten nejlepší důkaz důležitosti všech lidí, kteří se o živou a neživou přírodu starají.

"Zkoumáme netopýra"

Pomůcky:

  • živý netopýr.

Popis činnosti:
Děti sedí v půlkruhu v blízkosti netopýra a v tichosti ho pozorují. Slovně popisují, jak netopýr vypadá (barva, velikost, části těla, poměr jednotlivých částí těla) a jak se chová (přijímá potravu pinzetou, je bojácný, opatrný...). Na pokyn učitelky děti zavřou oči a pouze poslouchají zvuky, které netopýr vydává, a pokoušejí se je charakterizovat.
Děti si procvičily zrakové vnímání a sluch a rozvíjel se u nich respekt k živému zvířátku.

"Na stopaře"

Pomůcky:

  • různé stavebnice, kostky;
  • drobné předměty;
  • obrázky;
  • košíčky nebo krabice.

Popis činnosti:
V prostoru třídy byl postaven les ze stavebnice a v lese různé předměty, které do lesa patří, ale i ty, které tam nemají co dělat. Děti - stopaři chodily lesem s košíčky a sbíraly, co do lesa nepatří. Vše, co nasbíraly, vyndávaly postupně z košíčků, říkaly, co našly, a zdůvodňovaly, proč to do lesa nepatří. Tyto věci dávaly na určené místo - smetiště. Když měly košíčky prázdné, šly znova do lesa a tentokrát sbíraly, co v lese roste a může mít pro nás užitek. Z košíčků pak opět vyndávaly obsah - obrázky s houbami, borůvkami, malinami, ostružinami apod. Přemýšlely, co se může jíst syrové, co se musí upravit v kuchyni.

"Hudební hrátky"

Pomůcky:

  • brožura "Hrátky se zvířátky z lesů a strání";
  • klávesy;
  • Orfův instrumentář.

Popis činnosti:
Děti si s učitelkou za doprovodu kláves zazpívaly jednoduché písničky o lesních zvířátkách, které již znají. Podle zájmu děti doprovázely písničky na Orfovy nástroje. Po zazpívání každé písničky měly děti za úkol říct, o kterém zvířátku zpívaly, a vyhledat další slova související s přírodou (les, jedle, ulita, palouček). Jednotlivá slova vytleskávaly a starší děti určovaly počáteční písmeno.

"Výroba ptačího hnízda"

Pomůcky:

  • přírodní materiál - větvičky, listí, kůra ze stromu apod.

Popis činnosti:
K této aktivitě jsme využili zahradního altánu, na pracovní stůl jsme si připravili potřebný materiál a tvořili hnízda. Děti pracovaly dle svého zájmu ve dvojicích nebo v malých skupinkách. Když byla hnízda hotová, udělali jsme si malou výstavku. Každé hnízdečko bylo jiné, ale všechna byla moc hezká.

"Ztracená zvířátka"

Pomůcky:

  • lano, švihadla;
  • čepičky zvířátek;
  • obrázky zvířecích příbytků.

Popis činnosti:
Na vycházku do lesa se vypravili neukáznění turisté, kteří stále křičeli. Zvířátka, která v lese bydlí, se začala bát a utíkala ze svých domovů pryč. Jenomže, jak byla vylekaná, zabloudila a nemohla najít cestu zpět. Pomůžeme jim najít správnou cestu do jejich příbytků? Na zahradě mezi stromy je pomocí lana a švihadel vytvořen labyrint. Děti si obléknou čepičky lesních zvířátek (veverka, zajíc, jelen, liška, medvěd,...) a snaží se najít jedinou správnou cestu do lesa. Na kraji lesa jsou obrázky zvířecích příbytků a každé dítě si musí najít ten svůj - veverky - strom, medvědi - brloh, lišky - noru apod.

"Na Popelky"

Pomůcky:

  • různá semínka a plody (kukuřice, hrách, slunečnice, žaludy,...);
  • kelímky;
  • větší papír.
  • Popis činnosti:
    S dětmi jsme si zopakovali, čím se živí různá zvířátka a ptáci. Semínka a plody, kterými se živí, bychom jim rádi donesli, ale nějak se nám to všechno pomíchalo dohromady. Musíme to tedy nejdříve přebrat jako Popelka v pohádce. Děti utvořily menší skupinky, každá skupinka měla jednu hromádku semínek. Každé dítě - Popelka do svého kelímku sbíralo jeden druh semínek z hromádky. Když byla semínka roztříděná, vysypaly Popelky každá svůj obsah kelímku na papír. Společně jsme zkontrolovali, zda je vše správně roztříděné, a také jsme zjišťovali, kolik hromádek a zároveň druhů semínek máme, která hromádka je největší, nejmenší, které plody jsou největší a nejmenší, jakou mají barvu nebo odstín. Na závěr děti přiřadily obrázky zvířátek k jednotlivým druhům semínek a plodů, podle toho, čím se živí.

    HODNOCENÍ DĚTÍ

    Prostřednictvím výše uvedených her a činností děti získávaly poznatky o živé a neživé přírodě a učily se vztahu k ní. Domnívám se, že v tomto programovém celku nebylo nejdůležitější, do jaké míry děti zvládly různé úkoly, ale podstatnější je, že se hrami a činnostmi učily, jak se chovat k přírodě a v přírodě, uvědomovat si sounáležitost s přírodou, umět vyjádřit své prožitky a podporovala se u nich radost z objevování. Tyto úkoly byly splněny v tom smyslu, že se u dětí rozvíjejí a prohlubují systematickým a důsledným působením v tomto směru během dalších aktivit ve větším časovém horizontu. Kladný vztah k přírodě bezesporu ovlivňuje velmi výrazně také mezilidské vztahy a sociální cítění.

    Literatura:
    STRAKATÁ, M.: Vítej u nás, netopýre. Informatorium: časopis pro výchovu a vzdělávání dětí od 3 do 8 let v MŠ a ŠD. Červen 2006, roč. XIV., s. 16 - 17.

    Licence

    Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

    Autor
    Mgr. Miroslava Strakatá

    Hodnocení uživatelů

    Článek nebyl prozatím komentován.

    Váš komentář

    Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

    Článek není zařazen do žádného seriálu.

    RVP do 2024

    Klíčové kompetence:

    • Předškolní vzdělávání
    • Sociální a personální kompetence
    • ve skupině se dokáže prosadit, ale i podřídit, při společných činnostech se domlouvá a spolupracuje; v běžných situacích uplatňuje základní společenské návyky a pravidla společenského styku; je schopné respektovat druhé, vyjednávat, přijímat a uzavírat kompromisy
    • Předškolní vzdělávání
    • Komunikativní kompetence
    • ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog
    • Předškolní vzdělávání
    • Kompetence k učení
    • soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů

    Organizace řízení učební činnosti:

    Frontální, Skupinová

    Organizace prostorová:

    Školní třída, Vycházka do přírodního prostředí