Kopu, kopu brambory
Cíl výuky:
- Pomocí prožitkového učení se děti seznamují s vlastnostmi a využitím brambor, s podmínkami k jejich růstu a skladováním.
- Děti zdokonalují svou pohybovou koordinaci při tanci a v překážkové dráze.
- Překonávají strach z temnoty a z mazlavé hlíny.
Brambory
- Báseň Princeznička na bále – děj můžete zdramatizovat
- Bál pro princeznu: pohybová improvizace s hudbou
- Najdi poztrácené korálky – učitelka poschovává např. tři velké korálky po třídě
- Honzík nakopal brambory, pomozte mu je třídit:
- podle barvy – děti mohou být rozděleny do dvou skupin, jedno družstvo sbírá žluté brambory, jedno červené (můžeme třídit míčky)
- podle velikosti – malé /velké pracovní list v příloze – velké a malé brambory
- Honzík nesl pytel brambor do královského zámku – libovolná překážková dráha přes hory, kameny, potok… s pytlem brambor
- Korále pro princeznu – navlékání korálků, starší děti navlékají nakrájené osušené brambory
- Pracovní list – korále pro princeznu (střídání barev)
- Šaty pro princeznu – zdobení papírových šatů potiskem z brambor
![]() |
Obr. 1 Autor díla: Hana Nováková |
Další činnosti
- Uvazování provazu na pytli – nácvik uzlu
- Píseň: Jedna, dvě, tři, čtyři, pět
- Rytmické podávání brambory ve dvojicích (v kruhu) za hlasité rytmizace ozvučených dřívek
- Hry na koberci nebo na pískovišti: skládání brambor do řádků, nakládání a vození auty
- Brambory rostou v zemi (hlína) – seznamování se s keramickou hlínou: hlazení, hnětení
- Kreslení keramickou hlínou po papíře – děti si zpracují kousek hlíny v libovolný tvar – kuličku, váleček, tvar tužky a po navlhčení mohou kreslit libovolný obraz – brambory, princeznu…?
- Píseň: „Kopu, kopu, brambory“
- Procvičování jemné motoriky – loupání uvařených brambor
![]() |
Obr. 3 Autor díla: Hana Nováková |
Mrkev a brambory
Eva Kamišová
Potkala se mrkev s mrkví,
pomlouvaly bramboru,
že se nechá nosit v pytli
po schodech až nahoru.
Brambory rostou pod zemí v hlíně, kde je tma a chladno. Na zimu je schováváme do sklepa, kde je také tma a chladno (proto se brambory nechají nosit ze sklepa po schodech až nahoru).
Pokus s bramborem: Jaké podmínky pro růst mají brambory? (tmu a chlad)
Co se stane s bramborou, když ji necháme na světle v teple? – dlouhodobé pozorování
Překonávání strachu ze tmy – brambory se ve tmě vůbec nebojí, naopak se jim tam strašně líbí. Naopak se bojí světla. Zkusme prolézt tmou ve sklepě – prolézání strachovým pytlem.
-
Básně
O bramborách
Eva Kamišová
Žily, byly na poli
neposlušné brambory.
Líné byly od kosti,
dělaly jen hlouposti.
Přišla na ně motyčka,
putovaly do bříška.
O staré bramboře
Dagmar Vysoká
Jedna stará brambora
koulela se ze dvora.
Koulela se po kamení,
byla tu – a už tu není.
Moc se bála, že ji sníme,
uvaříme, rozkrájíme,
osolíme, omastíme
a břicho si nasytíme.
Brambora
Koulela se ze dvora velikánská brambora. (točíme rukama před sebou, ukazujeme velikou bramboru)
Neviděla, (překryjeme oči dlaněmi)
neslyšela, (překryjeme uši)
že odněkud ze shora (prstem ukazujeme vzhůru)
spadla na ní závora! (paží jedné ruky udeříme do druhé ruky)
„Kam koukáš, ty závoro?“ (ukazujeme ty, ty, ty)
„Na tebe, ty bramboro.“ (ukazujeme na kamaráda)
„Kdyby tudy projel vlak, (krouživými pohyby skrčených rukou představujeme vlak)
byl by z tebe bramborák.“ (tleskáme střídavě do dlaní)
Reflexe:
Často se v praxi u dětí setkáváme se strachem z ušpinění, což je překážkou ve výtvarných a pracovních činnostech. Zejména se děti brání práci s keramickou hlínou. Proto, kdo máte vypalovací pec, vřele doporučuji začít osahávat si keramickou hlínu při tomto podzimním bloku. A stejně tak strach ze tmy. Děti vnímají, že hlína a tma jsou pro brambory něco příjemného.
Náhled | Typ | Velikost | Název |
---|---|---|---|
![]() | 109 kB | Korále pro princeznu | |
![]() | 172 kB | Malé a velké brambory |