Jede vláček přes náš most, pojeď s námi, času dost
Myšlenka názvu ŠVP Jede vláček přes náš most, pojeď s námi, času dost je pojítkem mezi všemi činnostmi s dětmi včetně realizací školních i mimoškolních akcí.
Program zasahuje všechny oblasti vzdělávání předškolního dítěte a nabízí taková témata, která seznamují děti s realitou. Jedním z hledisek při sestavování programu je i poloha MŠ - vesnická mateřská škola a možnosti, které nám vesnice nabízí.
Z toho vyplývá náš záměr preferovat praktické činnosti, které:
- seznamují děti s přírodou a přírodními jevy, kladou důraz na bezprostřední kontakt s přírodou, na její pozorování a poznávání, napomáhají navazovat poznatky a znalosti dětí z oblasti zemědělství, práce na poli a zahradách;
- umožňují vnímat okolní svět všemi smysly (prožitky dětí - návštěva hasičů, bažantnice, muzea hraček, vánoční a velikonoční vesnické tradice, karneval, výlet vlakem, návštěva divadla);
- směřují na oblast ekologie - aktivně chránit přírodu, tj. provádět ve svém okolí sběr, třídění odpadu, jarní úklid, pozorování dění ve sběrně kovového odpadu;
- vedou děti ke zdravému životnímu stylu (zdravá výživa, pohyb, otužování);
- podporují vytváření kladných vzájemných vztahů - vlídnost, ohleduplnost, vzájemná pomoc, slušnost, pěkné vztahy mezi dětmi, tzn. vlastnosti, které by si mělo dítě osvojit, aby mohlo plně přijímat všechny informace a podněty z okolního světa.
Obsah vzdělávání ve školním vzdělávacím programu je rozpracován do čtyř hlavních témat, která byla stanovena jako témata rámcová. Ta se dělí do tří tematických celků s podtématy. Nástin vzdělávací nabídky v ŠVP je dále konkretizován v třídním vzdělávacím programu s ohledem na přání i možnosti dětí.
ŠVP určuje přibližné časové rozložení daných témat nezávazně. Časový prostor k realizaci zůstává otevřený, flexibilní, dostatečně volný s prostorem pro aktuální situace, pro aktivní vstup dětí i tvořivost učitelky. ŠVP je dokument, který se stále vyvíjí a který úzce souvisí s postupným získáváním nových zkušeností, poznatků, tedy se stálým sebevzděláváním obou pedagogů a s postupnými změnami podmínek, které jej ovlivňují.
Náhled | Typ | Velikost | Název |
---|---|---|---|
![]() | 64 kB | Příloha: Myšlenková mapa |