Ne-tradiční dětská pouť - projekt k oslavě závěru školního roku
Očekávané výstupy:
Časový rozsah: Dopoledne v MŠ (červen - závěr měsíce)
Věková skupina: 3 - 7 let
Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Námět projektu vychází z nabídky společenské akce rodičů dítěte odcházejícího do 1. třídy ZŠ (rodiče jsou profesionálními hudebníky - navrhnuta diskotéka pro děti z celé mateřské školy). Byly vytvořeny činnosti vzájemně motivačně propojené, které vedly děti k aktivnímu zapojení a radostnému prožitku společné oslavy závěru školního roku 2005/2006. Záměrem bylo vytvoření prostředí vyjadřujícího pocit pohody, radosti a sounáležitosti se skupinou dětí i zaměstnanců školy. Projekt podporoval dojmy a prožitky z průběhu celého školního roku.
Očekávané výstupy:
Časový rozsah: Dopoledne v MŠ (červen - závěr měsíce)
Věková skupina: 3 - 7 let
Tento projekt byl realizován v Mateřské škole Laurinka, Dukelská 1165, Mladá Boleslav. Každá učitelka si v průběhu týdne ve své třídě sama volila činnost k danému tématu vzhledem k věkově smíšenému kolektivu dětí. Hlavní část projektu byla situována do společného prostoru školní zahrady, kde došlo k vyvrcholení plánované společné akce.
Hlavními cíli projektu byla:
- Podporování sebevědomí a iniciativního jednání dítěte při samostatné i skupinové činnosti
- Posilování kolektivního cítění, sounáležitosti se skupinou, vývoj dětských přátelství
Nabízené činnosti a metodické poznámky
1. Piknik v trávě
- Dopolední svačina: pouťové koláčky s malinovkou (spolupráce s kuchyní), organizovaná dopolední svačina na školní zahradě, na předem určených místech rozprostřené deky a rozmístěné lavičky
- Motivace: seznámení dětí s možností jiného způsobu " stolování", na čerstvém vzduchu a v přírodě nám více, možná i lépe chutná; připomenutí slušného chování v přírodě (neodhazujeme odpadky, ani zbytky)
- Časové rozvržení:
pavilon Laurinka | |||
třída | 8.40 | Červená | |
třída | 8.40 | Zelená | |
třída | 8.50 | Žlutá | |
třída | 8.50 | Modrá |
pavilon Kytička | |||
třída | 9.00 | Žlutá | |
třída | 9.00 | Modrá | |
třída | 9.10 | Červená | |
třída | 9.10 | Zelená |
2. Posilněni jdeme za zábavou
- Po svačině si děti krátce odpočinuly na dekách a pak na ně čekala jednotlivá stanoviště s připravenými úkoly a zábavou; po celé zahradě mateřské školy byly vytvořeny koutky nebo rozmístěna stanoviště tak, aby se vzájemně neomezovala; každá třída měla pro svou zábavu vlastní prostor.
- Motivace: motivační rozhovor - seznámení dětí s připravenou zábavou a naladění dětí na největší překvapení na závěr "pouťování".
- Časový rozsah: každá učitelka si sama zvolila, jak dlouho se s dětmi zdrží na jednotlivých stanovištích (záleželo na schopnostech dětí vzhledem k jejich věku a na tom, jak je daná činnost zaujala).
Hop, koníčku, hopsa, hej, na pouti si zařehtej!
- Cíl: zdokonalování pohotové orientace v prostoru při běhu se změnami směru (plastové kužely rozmístěny ve stejné vzdálenosti za sebou ve dvou řadách, děti s dřevěným koníkem na tyči probíhají slalomem mezi kužely - závodivá forma)
- Pomůcky: osm plastových kuželů, dva dřevění koníci na tyči
Kdo bude rychlejší?
- Cíl: procvičování poskoků snožmo z místa vpřed (na předem danou vzdálenost od praporku k praporku poskoky v pytli - opět závodivá forma - může závodit i více dětí najednou; 3-4 děti)
- Pomůcky: dva i více barevných praporků, dva i více jutových pytlů
Komu zazvoní zvoneček?
- Cíl: zvládání výskoku s rozběhem, s dosahováním na zavěšený předmět s důrazem na dynamickou sílu nohou při odrazu (na větvi stromu, na barevných stuhách zavěšené zvonečky v různých výškách tak, aby každé dítě mělo možnost si při výskoku zazvonit)
- Pomůcky: barevné stuhy na zavěšení zvonečků, zvonečky
Miř a střílej!
- Cíl: házení lehkým předmětem na daný cíl ve zvýšené rovině ("střílení" na plastové lahve naplněné do poloviny zbarvenou vodou, ve víčkách provrtaná dírka a v ní zasunuté lízátko, při "sestřelení" dítě dostává ono lízátko, děti se strefují malým míčkem na lahve postavené v řadě)
- Pomůcky: plastové lahve, obarvená voda, roksová lízátka, malé míčky
Lov odvahy
- Cíl: překonávání pocitu strachu vhodnou motivací, povzbuzením, vlastním vzorem učitelky nebo jiným dítětem, prožívání radosti ze zvládnutého a poznaného (plastové barely - 5l - naplněny vodou, voda zakalena hlínou spolu s kamínky, trávou, kvítky, klacíky..., na dně potopeny mušličky, dítě se je snaží rozlišit pouze hmatem a vylovit - nechává si je za odměnu
- Pomůcky: tři 5l plastové barely, voda, drobný přírodní materiál (klacíky, kamínky, lístky, květy...), mušličky
Skoč co nejdál!
- Cíl:procvičování skoku do dálky z místa s pérováním v kolenou a souhyby paží (upravené pískoviště - dána určitá vzdálenost přiměřená schopnostem a věku dětí, vyhlášena soutěž o její překonání
- Pomůcky: stuha na určení vzdálenosti
Silák nad siláky
- Cíl: dodržování pravidel hry, spravedlivé jednání, vynaložení vlastní síly k úspěšnému splnění společného cíle (soutěživost dvou skupin - přetahování lanem)
- Pomůcky: lano
3. Kreslím, kreslíš, kreslíme
- Motivace: komunitní kruh - besedování o tom, zda děti rády mlsají a co dobrého by si na pouti koupily nebo co se dá vystřelit ve střelnici (třeba z lásky) - perníková srdce
- Cíl: vytváření zajímavých dekorativních sestav, umožnit dětem poznání, že barvy poskytují člověku duševní zážitky a radost, soustředění se na činnost a její kontrola, dokončení započatého (aktivní odpočinek při dekorativním zdobení šablon "perníkových" srdíček, vlastní volba dítěte mezi výtvarným materiálem - voskovka, tempera, křída...)
- Pomůcky: šablony srdcí různých velikostí, tempery, vodové barvy, štětce, voskovky
- Časový rozsah: 15 - 20 min., ale i déle podle zájmu dětí
4. Nanukování
- Motivace: motivační rozhovor -" Zahrajeme si na detektivy, někde v zahradě je ukryto ledové osvěžení, jak poznáme kde?" (Stačilo se jen rozhlédnout.)
- Cíl: orientace v přírodním terénu (hledání stanoviště podle poutače - chladivé osvěžení po pouťové zábavě, ze školní kuchyně dodány nanuky, mlsání na trávníku)
- Časový rozsah: 15 min., pokud jsou děti již unaveny, odpočívají i déle
5. Disko - tanec
- Motivace: vzor učitelky - vlastní improvizací vtáhnout děti do taneční zábavy
- Cíl: pohybové vyjádření charakteru taneční hudby, rytmu, podporování taneční improvizace dětí spontánního charakteru (na vyhrazené ploše zahrady nainstalována aparatura, kterou obsluhovali již zmínění rodiče dítěte z MŠ)
- Časový rozsah: hudba a tanec časově omezeny (Kdo měl chuť a sílu mohl si jít zadovádět.)
6. Stánek s překvapením
- Motivace: nazdobený stůl krepovým papírem a na něm vyložená pravá perníková srdce
- Cíl: umocnění radosti z prožitého a zvládnutého (každé dítě si odnášelo jako památku z pouti pravé perníkové srdce z Pardubic)
- Časový rozsah: 5 - 10 min. - ZÁVĚR SLAVNOSTI
Evaluační činnost
- Průběžně sledováno:
- uspokojování zájmů dětí
- dostatečný pitný režim
- střídání činností: aktivita, odpočinek
- volba a přizpůsobování jednotlivých činností vzhledem k věku dětí
- do jaké míry jsou činnosti různorodé
- individuální pomoc u slabších dětí
- Na závěr zhodnoceno:
- účinnost motivace předcházející hlavní akci
- zájem dětí o nabízené činnosti
- zapojení dětí do jednotlivých činností
- úroveň organizace vzhledem k účasti celé MŠ
- posouzení efektivnosti jednotlivých činností
- spolupodílení se ostatních zaměstnanců na realizaci akce
Závěr
Pořádaná akce byla mimořádně úspěšná vzhledem k aktivnímu přístupu nejen všech učitelek (vzor učitelky - vlastní improvizací " vtáhla" děti do taneční zábavy), ale i většiny zaměstnanců mateřské školy. Byly naplňovány veškeré potřeby a zájmy dětí. Všech osm tříd se průběžně střídalo mezi jednotlivými stanovišti, takže nedocházelo k prostojům ani nadměrnému zatěžování dětí (soutěže, tanec, výtvarné vyžití, občerstvení). Veškerým děním prolínala radostná zábava podmalována hudbou, která zněla nejen celou zahradou, ale i blízkým okolím školy a tím zpříjemňovala celkovou atmosféru.