Domů > Odborné články > Předškolní vzdělávání > Orofacionální cvičení a jeho význam při rozvoji řeči
Odborný článek

Orofacionální cvičení a jeho význam při rozvoji řeči

26. 4. 2011 Předškolní vzdělávání
Autor
Věra Fišerová
Spoluautor
Mgr.et Mgr. Věra Gošová

Anotace

Orofacionální cvičení je cvičením mluvidel. Zaměřuje se na činnost obličejových svalů, polykání a řečový projev. Hraje významnou roli při rozvoji řeči a při lepší a efektivnější edukaci či reedukaci hlásek.

Cílem orofacionálního cvičení je rozvíjení svalové hybnosti a aktivování svalových skupin, které jsou nutné pro správné fungování oblasti úst a obličeje. Provádí se většinou na začátku logopedické terapie s účelem procvičit mluvidla tak, aby se aktivizovaly svalové skupiny nutné pro vyvození hlásek. Přínosem této techniky je lepší orientace jazyka v ústech, změna jeho polohy, odstranění problémů spojených s pohybem mluvidel.

Orofacionální cvičení lze ve školce rozdělit do dvou okruhů.

a) příklady cvičení zaměřené na rozvoj mimických svalů

  • mračení
  • špulení úst
  • široký úsměv
  • mrkání
  • nafukování tváří atd.
  • koordinace zavření očí při znehybnění ostatních svalů
Špulení úst

1. Zavření očí při znehybnění ostatních svalů
Autorka © Věra Gošová

Jazyk do špičky
2. Nafukování tváří
Autorka © Věra Gošová

b) příklady cvičení zaměřené na lepší orientaci jazyka v ústech

  • vypláznutí jazyka
  • kmitání jazyka
  • olíznutí rtů, střídavě horního a dolního rtu
  • pohyb jazyka v ústech (jazyk za horní zuby, boule ve tváři s pomocí jazyk)a další

Cvičení přináší užitek nejen při edukaci hlásek u dětí s komplexnější poruchou řeči, ale také při reedukaci hlásek (příklad L, N, T, D).

Malé děti většinou nereagují na instrukci: Dej si jazyk za horní zuby! – důvodem je neorientace v ústech. Podporou cvičení by měl být obrázek s jasnou, až přehnanou ukázkou ze strany dospělého. Dítě si pomocí cvičení ohmatá dutinu ústní pomocí jazyka, výsledkem je daleko lepší spolupráce a vyvození hlásek s pomocí instrukce logopeda.

Ukázky cvičení:

Špulení úst
1. Špulení úst
Autorka © Věra Gošová
Jazyk do špičky
2. Jazyk do špičky
Autorka © Věra Gošová
Předsazení zubů
3. Předsazení zubů
Autorka © Věra Gošová
Boule jazykem
4. Boule jazykem
Autorka © Věra Gošová

Série k orofacionílnímu cvičení naleznete ZDE.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od recenzenta

Tým RVP.CZ
26. 4. 2011
Článek seznamuje s orofacionálním cvičením.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Komunikativní kompetence
  • ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída, Specializovaná učebna

Spec. vzdělávací potřeby:

vady řeči

Vazby na materiály do výuky: