Jistě budete se mnou souhlasit, že pokud má učitel zájem na zkvalitňování výuky ve svých hodinách, potřebuje zpětnou vazbu. Získá ji jednak vlastním hodnocením, dále prostřednictvím hospitací kolegů a nadřízených, od rodičů a v neposlední řadě od samotných žáků. Rád bych se s vámi podělil o způsob, jak získat zpětnou vazbu od žáků během několika minut včetně vyhodnocení.
Již několik let se snažím zkvalitňovat výuku ve svých hodinách prostřednictvím zpětné vazby od žáků. Tu lze získat např. pomocí dotazníků, chci-li získat i negativní postřehy žáků, volím anonymní dotazník. Pokud žákům rozdám nakopírované dotazníky, oni je vyplní a odevzdají, pak se nejedná o čistě anonymní průzkum (podle písma žáky většinou rozpoznám), navíc tvorba a vyhodnocení takovéhoto dotazníku jsou velmi časově náročné. Proto jsem hledal způsob, jak si co nejvíce usnadnit nejen tvorbu dotazníku a jeho přenositelnost, ale hlavně jeho vyhodnocení. Hledal jsem nástroj, který zajistí snadnou tvorbu a okamžité automatické vyhodnocení dotazníku ihned po vyplnění žáky. Takový nástroj jsem nalezl v podobě formuláře, který nabízí online aplikace Google Docs.
Chcete-li tuto službu využívat, je nutné mít účet Google. Vytvoření samotného formuláře je velmi jednoduché, stačí v nabídce zvolit Vytvořit nové – Formulář, napsat název dotazníku a postupně přidávat jednotlivé otázky včetně odpovědí. K dispozici máte několik typů otázek: text, více možností, zaškrtávací políčka, vybrání ze seznamu, měřítko, mřížka, navíc u každé otázky můžete nastavit, zda je povinná, či ne. Nakonec můžete zvolit grafický motiv celého dotazníku z předpřipravené galerie.
Po vytvoření dotazníku stačí odkaz, který na daný formulář vede, sdělit žákům (popř. ho zaslat žákům prostřednictvím e-mailu). Jak může takový dotazník vypadat a jak se s ním pracuje, můžete vyzkoušet zde. V okamžiku, kdy žáci dotazník vyplní a odešlou, můžete si zobrazit souhrn výsledků, který vypadá pro jednotlivé otázky následovně:
Další možností je výsledky uložit lokálně do svého počítače v podobě tabulky, se kterou se dá dále pracovat.
Shrnu-li časovou náročnost přípravy, tvorby, vyplnění a vyhodnocení dotazníku, pak tvorba zabere cca 20 minut, vyplnění žáky cca 5 minut, vyhodnocení (diskuse) cca 10–15 minut (dle počtu otázek). Jak sami vidíte, jedná se o velmi rychlý způsob získání zpětné vazby od žáků.
Tento způsob zpětné vazby praktikuji již dva roky, vždy po dokončení celé kapitoly učiva, tzn. za rok asi 6–8krát. Pro vyplnění dotazníku je nutné být v počítačové učebně či nechat žáky dotazník vyplnit z jejich domovů. Ihned po vyplnění si s žáky projdeme vyhodnocení a formou diskuse ho rozebereme a okomentujeme. Žáci tento způsob autoevaluace výuky vnímají pozitivně, zvykli si uvádět postřehy a připomínky, které mou výuku posouvají dále.
Má-li učitel zájem na zlepšování svých hodin, nutně k tomu potřebuje zpětnou vazbu od žáků. Snažil jsem se vám představit nástroj, který je zdarma, online a k získání základní zpětné vazby plně dostačující. Práce s ním je intuitivní, rychlá a efektivní a mám s ním vlastní velmi dobrou zkušenost.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.