Domů > Odborné články > Odborné vzdělávání > Jak získat zpětnou vazbu od žáků?
Odborný článek

Jak získat zpětnou vazbu od žáků?

23. 6. 2011 Odborné vzdělávání
Autor
Mgr. Petr Němec

Anotace

V tomto článku ukazuji způsob získání rychlé zpětné vazby od žáků během několika minut včetně vyhodnocení. Článek vychází z mé vlastní zkušenosti.

Jistě budete se mnou souhlasit, že pokud má učitel zájem na zkvalitňování výuky ve svých hodinách, potřebuje zpětnou vazbu. Získá ji jednak vlastním hodnocením, dále prostřednictvím hospitací kolegů a nadřízených, od rodičů a v neposlední řadě od samotných žáků. Rád bych se s vámi podělil o způsob, jak získat zpětnou vazbu od žáků během několika minut včetně vyhodnocení.

Hledání vhodného nástroje

Již několik let se snažím zkvalitňovat výuku ve svých hodinách prostřednictvím zpětné vazby od žáků. Tu lze získat např. pomocí dotazníků, chci-li získat i negativní postřehy žáků, volím anonymní dotazník. Pokud žákům rozdám nakopírované dotazníky, oni je vyplní a odevzdají, pak se nejedná o čistě anonymní průzkum (podle písma žáky většinou rozpoznám), navíc tvorba a vyhodnocení takovéhoto dotazníku jsou velmi časově náročné. Proto jsem hledal způsob, jak si co nejvíce usnadnit nejen tvorbu dotazníku a jeho přenositelnost, ale hlavně jeho vyhodnocení. Hledal jsem nástroj, který zajistí snadnou tvorbu a okamžité automatické vyhodnocení dotazníku ihned po vyplnění žáky. Takový nástroj jsem nalezl v podobě formuláře, který nabízí online aplikace Google Docs.

Tvorba dotazníku

Chcete-li tuto službu využívat, je nutné mít účet Google. Vytvoření samotného formuláře je velmi jednoduché, stačí v nabídce zvolit Vytvořit nové – Formulář, napsat název dotazníku a postupně přidávat jednotlivé otázky včetně odpovědí. K dispozici máte několik typů otázek: text, více možností, zaškrtávací políčka, vybrání ze seznamu, měřítko, mřížka, navíc u každé otázky můžete nastavit, zda je povinná, či ne. Nakonec můžete zvolit grafický motiv celého dotazníku z předpřipravené galerie.

4

Po vytvoření dotazníku stačí odkaz, který na daný formulář vede, sdělit žákům (popř. ho zaslat žákům prostřednictvím e-mailu). Jak může takový dotazník vypadat a jak se s ním pracuje, můžete vyzkoušet zde. V okamžiku, kdy žáci dotazník vyplní a odešlou, můžete si zobrazit souhrn výsledků, který vypadá pro jednotlivé otázky následovně:

fjh

Další možností je výsledky uložit lokálně do svého počítače v podobě tabulky, se kterou se dá dále pracovat.

Časová náročnost

Shrnu-li časovou náročnost přípravy, tvorby, vyplnění a vyhodnocení dotazníku, pak tvorba zabere cca 20 minut, vyplnění žáky cca 5 minut, vyhodnocení (diskuse) cca 10–15 minut (dle počtu otázek). Jak sami vidíte, jedná se o velmi rychlý způsob získání zpětné vazby od žáků.

Zkušenosti s dotazníky

Tento způsob zpětné vazby praktikuji již dva roky, vždy po dokončení celé kapitoly učiva, tzn. za rok asi 6–8krát. Pro vyplnění dotazníku je nutné být v počítačové učebně či nechat žáky dotazník vyplnit z jejich domovů. Ihned po vyplnění si s žáky projdeme vyhodnocení a formou diskuse ho rozebereme a okomentujeme. Žáci tento způsob autoevaluace výuky vnímají pozitivně, zvykli si uvádět postřehy a připomínky, které mou výuku posouvají dále.

Závěrem

Má-li učitel zájem na zlepšování svých hodin, nutně k tomu potřebuje zpětnou vazbu od žáků. Snažil jsem se vám představit nástroj, který je zdarma, online a k získání základní zpětné vazby plně dostačující. Práce s ním je intuitivní, rychlá a efektivní a mám s ním vlastní velmi dobrou zkušenost.

Literatura a použité zdroje

[1] – Formuláře: Vytváření formulářů. 2011. [cit. 2011-06-23]. Dostupný z WWW: [http://docs.google.com/support/bin/answer.py?hl=cs&answer=87809&ctx=cb].

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od recenzenta

Tým RVP.CZ
23. 6. 2011
Autor, na vlastní opakovaně ověřené zkušenosti, přibližuje a doporučuje nekomerční, veřejně přístupné editační prostředí (nástroj) k vytváření elektronických dotazníků a jejich využití ke zpětnovazební evaluaci účinnosti vlastních vyučovacích postupů

Hodnocení od uživatelů

Ivan Ryant
23. 6. 2011, 21:49
to se mi líbí: je to snadné a účinné
Mira Friedrichová
23. 6. 2011, 22:03
Šikovný nástroj, také jej používáme a to nejen na zpětné vazby, ale i ve výuce - studenti sami vyrábějí vlastní dotazníky, je to jednoduché a zábavné. Nástroj se hodí i na sběr dat pro studentské "výzkumné" práce, mohou například o vyplnění požadat  prostřednictvím sociálních sítí a získat tak vzorek dat k další práci. Obdobnou funkci lze řešit i na serveru http://www.vyplnto.cz/ , ale  Google Docs jsou z hlediska vyuky, myslím, perspektivnější.
Pavlína Hublová
24. 6. 2011, 19:43
S Google dotazníky se dá dělat spousta zajímavých věcí: http://goo.gl/TKWmG

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Odborné vzdělávání
  • Klíčové kompetence LM
  • Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi

Průřezová témata:

  • Odborné vzdělávání
  • Informační a komunikační technologie

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Specializovaná učebna

Nutné pomůcky:

Každý žák potřebuje počítač (desktop, notebook či mobilní telefon s přístupem na internet), učitel potřebuje nějaké vizualizační zařízení (dataprojektor či nějaký SW, který umožňuje promítat obraz do žákovských PC).