Odborný článek

Malá čarodějnice

14. 4. 2008
Předškolní vzdělávání
Autor
Ing. Jitka Veselá

Anotace

Krátkodobý projekt inspirovaný lidovými tradicemi. V rámci integrovaného bloku je poskytován dostatečný prostor k rozvoji dětské fantazie a tvořivosti.

Prostřednictvím projektu rozvíjíme fantazii a tvořivost dětí, vytváříme prostor k získání manuálních dovedností, k rozvoji vztahu ke knize a vzbuzujeme zájem o literaturu formou praktických činností. Nabízené činnosti umožňují aktivní účast dětí.

Časové rozvržení činností

1. den: seznámení s knihou (Malá čarodějnice) a návaznost na roční období i lidovou tradici 30. dubna
2. den: seznámení s pohybovou hrou a zaklínadlem, kreslení a vystřihování
3. den: krátké čtení z knihy, omalovánka čarodějnice + výroba z přírodních materiálů
4. den: komunitní kruh - Co jsme si právě přečetli? + improvizace v tanci
5. den: komunitní kruh, zopakování a připomenutí si předchozího, návrat ke knize, malování dle vlastní představy (např. co se mi líbilo z knihy - jak letí čarodějnice na koštěti)

V průběhu celého týdne využíváme příležitosti k práci s knihou, časopisy, vyhledáváme shodné téma v ilustracích. Celý týden je zakončen velkým čarodějnických rejem na školní zahradě o tzv. filipojakubské noci, při kterém jsou děti převlečeni do čarodějnických kostýmů.

Téma projektu

Lidové zvyky a roční období inspirují k radovánkám. Děti rády nosí do mateřské školy své oblíbené knihy, tentokrát však knihu přinesla paní učitelka. Vypráví o tom, kdy ji jako malá dostala a že ji má doposud ráda. Děti osobní vyprávění obzvlášť zaujme. Učitelka vysvětlí, proč tuto knihu vybrala právě v období před „čarodějnicemi", tj. týden před 30. dubnem.
Program každého následujícího dne se bude odvíjet od některé kapitoly z knihy podle výběru učitelky, ale i po dohodě s dětmi. Tak může mít každý jedinec svůj podíl na událostech, které je daný den čekají, a to ve shodě s plánovanou řízenou skupinovou, kolektivní i individuální činností. Děti vedeme k dodržování předem domluvených pravidel.

Činnosti a příležitosti

Komunitní kruh
Povídání o knize a připomenutí si události, která se v kalendáři blíží.
Vyprávění o předchozích zážitcích. Otázky určuje učitelka a každý den položí pouze takovou, kterou lze využít k motivaci k další činnosti.

  • Viděl(a) jsi někdy nějakou čarodějnici - v televizní pohádce, v divadle, jako ilustraci v knížce?
  • Jak vypadala?
  • Co měla na sobě?
  • Líbila se ti?
  • Byla zlá, nebo hodná?
  • Co dělala?

Hra: „Čarodějnice se obléká"
Trhání látky na různě dlouhé a široké pruhy do rytmu hudby.

Hra: „Zaklínadla a kouzelné říkanky"
Vymýšlení rozličných kouzelných rýmovaček. Pomůžeme dětem příkladem z knihy nebo jiné zfilmované pohádky, kterou znají. Rytmizujeme a dotváříme pohybem + Orffovy nástroje.

Hra: „Vaříme kouzelné lektvary"
Pohybová improvizace za doprovodu zaklínadel.
Přísady, ze kterých se bude vařit:
a) děti přinesou podle vlastní fantazie to, co najdou ve třídě;
b) přísady určí učitelka (splnit svěřený úkol);
c) z fiktivních přísad zakódovaných v symbolech a kresbách, které děti vlastnoručně vytvoří.

Hra: „Slet čarodějnic"
Pohybová improvizace na hudbu.

Pohybová hra: „Let na koštěti"
Pohybová improvizace, na daný signál změna pohybu nebo pozice těla.

Zpěv písní s tématem čarodějnic a pohybová improvizace.

Výtvarná chvilka
Kreslení a vystřihování čarodějnic.
Výroba Malé čarodějnice z přírodních materiálů - brambor poslouží jako hlava, klacíky z břízy budou vhodným materiálem na výrobu košťátka, malý kousek pestré látky na šátek a větší pestrý kus látky na šaty.

Literatura a použité zdroje

[1] – PREUSSLER, O. Malá čarodějnice. Praha : Albatros , 1993. ISBN 80-00-00019-9.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Ing. Jitka Veselá

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů
  • Předškolní vzdělávání
  • Komunikativní kompetence
  • ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální, Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída, Učebna v přírodě