Domů > Odborné články > Gymnaziální vzdělávání > Výkon snadno a srozumitelně
Odborný článek

Výkon snadno a srozumitelně

4. 2. 2010 Gymnaziální vzdělávání
Autor
Mgr. Jaroslav Reichl

Anotace

Fyzikální veličina výkon je velmi důležitá jak v mechanice nebo elektřině a magnetismu, tak i v běžném životě. Proto je velmi nutné ji dobře a správně pochopit. To lze provést jednoduchým a názorným experimentem.

Fyzikální veličina výkon je důležitá nejen pro řadu fyzikálních úloh z mechaniky nebo z elektřiny a magnetismu, ale je nezbytná i pro praktický život. Navíc žáci se rádi mezi sebou předhánějí, čí rodiče mají lepší auto, kdo z nich má doma výkonnější počítač, mobilní telefon apod. Proto je velmi důležité fyzikální veličinu výkon správně pochopit.

Příprava experimentu

K experimentu budeme potřebovat dvě stejné nádoby (kádinky, velké kelímky od jogurtů, spodní části seříznutých PET lahví), jednu větší nádobu (miska, tác), sypký materiál (písek, drobné kamínky, v případě nouze lze použít i vodu) a dvě lžíce, které se budou co nejvíce lišit v množství látky, které na ně lze nabrat (např. polévková lžíce a čajová lžička). Dvě výše uvedené stejné nádoby naplníme až po okraj sypkým materiálem (viz obr. 1) a experiment můžeme provést.

Pomůcky k experimentu
1. Pomůcky k experimentu

obr. 1

Provedení experimentu

Do vyučovací hodiny, v níž chceme probírat mechanický výkon, přineseme uvedené pomůcky. Postavíme je na stůl tak, že mezi nádoby naplněné sypkým materiálem položíme větší nádobu, do níž bude sypký materiál přemísťován. Nekomentujeme, k čemu jsou pomůcky určené, nepíšeme na tabuli žádné téma hodiny. Požádáme o dva dobrovolníky z řad žáků, kteří pomohou při experimentu. Vysvětlíme nejdříve, jaký budou mít úkol: každý z nich si vybere jednu ze dvou stejných nádob a budou muset přemístit pouze jednou rukou bez dotyku nádob sypký materiál ze své nádoby do větší. K tomu účelu si vylosují „nástroj“ – jeden větší lžíci a druhý menší lžičku.

Až se oba připraví ke svým nádobám, odstartujeme závod (viz obr. 2). Ten dopadne dle očekávání – žák, který pracoval s větší lžící, přemístí sypký materiál ze své nádoby do centrální rychleji než druhý žák. Po skončení experimentu (není nutné čekat do doby, než svojí nádobu zcela vyprázdní ten, kdo pracuje s menší lžící) vyzveme žáky, aby popsali, co viděli. Nejdříve mohou situaci popisovat běžnými pojmy, postupně je ale začneme nutit k tomu, aby se vyjadřovali fyzikálně správně.

Průběh experimentu
2. Průběh experimentu

obr. 2

Po velmi krátkém čase žáci většinou sami přijdou na to, že oba dobrovolníci vykonali stejnou práci, ale za různý čas. To znamená, že pracovali s různým výkonem. Termín výkon můžeme v závislosti na stupni školy, v níž experiment provádíme (základní nebo střední škola), prozradit a od žáků si jej nechat vysvětlit jejich vlastními slovy.

Poté vše shrneme již na tabuli, napíšeme definiční vztah, jednotku, uvedeme příklady z praktického života, kde se žáci mohou s termínem výkon setkat: sporák, rychlovarná konvice, fén, počítač, vrtačka, sekačka na trávu a další domácí spotřebiče. Z těchto spotřebičů pak můžeme dále vybírat ty, u kterých má smysl mluvit o mechanickém výkonu, vzájemně je porovnávat.

Závěr

Z vlastní zkušenosti vím, že pro žáky jsou veličiny z kapitoly elektřina a magnetismus velmi náročné na pochopení. Jsou příliš abstraktní. Ukážeme-li význam mechanického výkonu právě popsaným experimentem a upozorníme-li při té příležitosti na elektrický výkon (s využitím jejich vlastních zkušeností), pochopí fyzikální veličinu výkon snáze a nebude jim později dělat problém zobecnění na elektrický výkon,  resp. elektrický příkon.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Jaroslav Reichl

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích:

Klíčové kompetence:

  • Gymnázium
  • Kompetence k řešení problémů
  • rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části

Průřezová témata:

  • Gymnaziální vzdělávání
  • Environmentální výchova
  • Člověk a životní prostředí

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální

Organizace prostorová:

Učebna v přírodě, Školní třída

Nutné pomůcky:

dvě stejné nádoby (kádinky, velké kelímky od jogurtu), větší nádoba, sypký materiál (písek, drobné kamínky)