Od 1. září roku 2009 se žáci prvních ročníků gymnázií začínají učit podle školních vzdělávacích programů (ŠVP) vytvořených na základě Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia (RVP G). V tomto dokumentu jsou obsaženy mimo jiné také požadavky na znalosti finanční gramotnosti. Možná je pojem finanční gramotnost mezi učiteli málo užívaný, ale nám nepřipadá jako něco zcela nového. Ani otázka, kdo má finanční gramotnost učit, není bez odpovědi. Každý absolvent pedagogické fakulty, oborů Občanská výchova (OV) nebo Základy společenských věd (ZSV), projde studiem základů ekonomie, skládá zkoušky i státní zkoušku z tohoto oboru a navíc získá nejen odborné, ale také didaktické a metodické dovednosti. Z tohoto důvodu by se měla finanční gramotnost začlenit především do předmětů OV a ZSV a měl by je učit vždy aprobovaný učitel. V některých školách se k předmětu OV (ZSV) přistupuje jako k méně důležitému, někdy ho učí neaprobovaní učitelé, kteří nemají celkový přehled o obsahu učiva, ani o vhodných metodách.
Kromě finanční gramotnosti OV a ZSV zahrnují také znalosti z oblasti právní, politické, sociální atd. Většinu průřezových témat z RVP (jako např. Výchova demokratického občana, Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech, Osobnostní a sociální výchova apod.) integrujeme v naší škole především do OV a ZSV. Na základě našich zkušeností je nezbytné propojení všech společenskovědních oborů, neboť student má mít ucelené znalosti. Probíráme-li pracovní právo, pracují studenti s fiktivními mzdovými lístky, učíme je orientovat se v nich. V obchodním právu věnujeme pozornost podmínkám pro podnikání, pro vznik obchodních společností nebo způsobu, jak společnosti ručí za své závazky. V občanském právu pracujeme s pojmy vlastnictví, společné jmění manželů nebo závazkové vztahy (kupní smlouva, nájemní smlouva atd.). Trestní právo zase řeší otázky hospodářské trestné činnosti – např. daňové úniky. Otázka finanční gramotnosti se objevuje (kromě oblasti práva) také v politologii. K vysvětlení a pochopení programů různých politických stran je nezbytné znát ekonomickou situaci.
Mohli bychom uvést další oblast – psychologii.Všichni víme, jaký může být dopad některých ekonomických problémů nebo rozhodnutí na psychické zdraví člověka (nezaměstnanost, stres, frustrace, psychohygiena apod.).
V naší škole je hodinová dotace OV v nižším gymnáziu jedna hodina týdně v každém ročníku. Pro vyšší gymnázium v 1. a 2. ročníku je jedna hodina týdně, ve 3. a 4. ročníku jsou dvě hodiny týdně. Ve 3. ročníku si žáci mohou zvolit dvouletý společensko-vědní seminář dvě hodiny týdně, ve 4. ročníku pak seminář jednoletý (také dvouhodinový).
S některými informacemi z oblasti finanční gramotnosti se seznamují žáci již v nižším gymnáziu:
Žáci nižšího gymnázia proberou témata, která se zabývají základními ekonomickými pojmy, tržním hospodářstvím, privatizací, restitucí, hospodářskou politikou státu, daněmi, sociálními dávkami, ekonomickou integrací, EU apod. Naše zkušenost ukazuje, že žáci disponují poměrně značnými vědomostmi a o tuto oblast projevují zájem.
Na tyto základy se pak navazuje ve vyšším gymnáziu. Předpokládáme, že požadavky na znalosti a dovednosti FG obsažené v RVP G splní pak všichni studenti v povinném předmětu ZSV. Zájemci o hlubší vzdělání v této oblasti si mohou zvolit společensko-vědní seminář. Učivo z ekonomie a finanční gramotnosti se probírá ve dvou závěrečných ročnících. Před uvedením ŠVP G do praxe jsou v hodinách předmětu ZSV 3. ročníku obsažena tato témata:
Ve 4. ročníku se jedná o témata:
Ve společenskovědním semináři se tato témata prohlubují a rozšiřují s přihlédnutím k tomu, zda je seminář dvouletý či jednoletý. Mezi rozšiřující učivo řadíme tyto okruhy učiva:
Jiné příklady takového propojení učiva v povinných hodinách a ve volitelném semináři:
Žáci přicházejí na každou vyučovací hodinu semináře s aktuální informací z médií, která se týká probíraného učiva, seznamují nás s ní a probíhá diskuse na dané téma (např. nezaměstnanost v ČR, míra inflace, klamavá reklama apod. V hodinách pracujeme s fiktivními údaji a získané dovednosti mohou studenti aplikovat na konkrétní situace (např. ve své rodině). Často pro výuku využíváme učebny s výpočetní technikou.Žáci vyhledávají aktuální informace o úrokových sazbách, kurzovní lístky, kalkulačky na výpočet životního minima atd. Mnohé dotazy studentů nebo žádosti o radu nás vedly k zařazení praktických úloh, které, podle našeho názoru, patří do finanční gramotnosti. Nedílnou součástí semináře je proto řešení úloh z praxe.
Uvedeme několik příkladů:
Velmi oblíbené jsou mezi studenty exkurze. Již tradičně spolupracujeme s Komerční bankou, která pro nás zajišťuje přednášku o historii bank a peněžnictví. Studenti se např. seznámí s ochrannými prvky bankovek. Další velice zajímavou exkurzí je návštěva Okresního soudu v Benešově. Zde se studenti poučí o průběhu trestního řízení a poté mají možnost diskuze s právníkem. Často vybíráme procesy s mladými lidmi, kteří se dopustili hospodářské trestné činnosti nebo trestné činnosti proti majetku.
Informace pro výuku nám pomohla doplnit kniha Finanční gramotnost: obsah a příklady z praxe škol (především kapitola 5 – Finanční produkty). Dle našeho názoru je publikace jasná, srozumitelná, má systém a řadu příkladů. Určitě je dobrým pomocníkem učitelů. Výhradu máme snad jen ke kapitole 4.3 Ceny produktů na finančním trhu. Myslíme si, že je zbytečně podrobná, uvádí vzorce, které se pro učitele ZSV mohou zdát složité, protože spadají do učiva matematiky. V matematice je naopak možnost vzorce vysvětlit a hlavně procvičit na příkladech. Jedná se o ukázku využití mezipředmětových vztahů mezi ZSV a M. Více takových publikací by velmi usnadnilo práci učitelů. Uvědomujeme si, že ekonomika se neustále vyvíjí a nové informace je třeba neustále doplňovat. Proto bychom také uvítali více seminářů k aktualizaci dané problematiky.
Z výše popsaného lze poznat, že jsme v Gymnáziu v Benešově (www.gbn.cz) finanční gramotnost zařadili do výuky ZSV dříve, než byla začleněna do vzdělávací oblasti Člověk a svět práce v RVP G. V rámci ŠVP G, který vstoupil v platnost 1. 9. 2009, jsme provedli u společenskovědních předmětů několik změn:
Použitá literatura:
KLÍNSKÝ, P. a kol. Finanční gramotnost – Obsah a příklady z praxe škol. Praha : Národní ústav odborného vzdělávání, 2008. ISBN 978-80-87063-13-2.
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha : Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007. ISBN 978-87000-11-3.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2005.
Vzdělávací program Základní škola. 1. vyd. Praha : Fortuna, 1996. ISBN 80-7168-337-X.
Učební dokumenty pro gymnázia – učební plány, učební osnovy (denní studium, studium při zaměstnání), osmiletý studijní cyklus, čtyřletý studijní cyklus s platností od 1. 9. 1999. 1. vyd. Praha : Fortuna, 1999. ISBN 80-7168-659-X.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.