Po stopách tygrů
Nabízené aktivity se vztahují k motivu tygra v rozmanitých literárních textech. Za cíl jsem si kladla podnícení zájmu o knihy a přispění k rozvoji čtenářské gramotnosti. Dále jsem chtěla vytvořit tvůrčí podmínky pro vlastní produkční činnost žáků (vše v souznění s Osobnostní a sociální výchovou). Uvedené nápady jsem realizovala v hodinách Literárního semináře a popisované aktivity (i netradiční propojení textů) se setkalo s kladnou odezvou. Vzhledem k tomu, že aktivit uvádím víc, než lze asi stihnout, je na vás, jakou hodinu si z nabízeného poskládáte. Věřím, že toto bude přínosem pro vaše žáky i pro vás.
1. Evokace (10 minut)
Texty, se kterými budeme dnes pracovat, spojuje jeden zajímavý motiv.
Hádej
A na vás je ho nejprve odhalit pomocí zjišťovacích otázek (ANO/NE). Co to vůbec je motiv? Promyslete si, jaké motivy znáte, s jakými jste se setkali. A ptejte se! (Žáci by měli dojít k pojmu tygr. Cílem je hlavně žáky naladit, vzbudit očekávání něčeho nového.)
Otázky
Vzpomenete si na nějakou knihu, kde se vyskytl motiv tygra? (např. R. Kipling: Kniha džunglí)
V jakých textech (naučná literatura, publicistika) a v jakých literárních žánrech by se mohl tygr vyskytovat (pohádky, eposy, bajky, písně, legendy...)? (poslouží i k zopakování pojmů lit. motiv, lit. druh, lit. žánr)
Brainstorming
Co všechno si vybavíte, když se řekne tygr? Zajímají nás i bláznivé nápady a asociace. Jeden z žáků vše zapisuje na tabuli (později se nám to může hodit).
2. Práce s texty
William Blake: Tygr (Písničky zkušeností)
Pracovní list Blake
(minimálně 30 minut)
- Společné čtení básně Tygr v překladu Jiřího Valji.
- Dále pracujeme metodou řízeného rozhovoru. Zopakování, popřípadě doplnění informací o autorovi (W. Blake - Anglie - romantismus - 18./19.století - mystika, filosofie - malíř, grafik, ilustrátor).
- Rozbor básně po slokách - nejprve obsahová stránka, poté formální. Doporučuji zastavit se u zajímavých slovních spojení a metafor (žhavě žhneš, strašná souměrnost, hvězdy vrhly kopí, jejich slzy nebe kropí). Právě tato básnická pojmenování mohou být klíčová pro porovnávání překladů.
- Shrnutí významové stránky básně, sdělení dojmů, jejich zdůvodňování.
- Vypsat na tabuli, jaký je tygr podle W. Blakea. Popis a charakteristika tygra.
- Rozdělení žáků do skupin (zhruba po 4 žácích). Každá skupina má za úkol porovnat 2 překlady Tygra (přesně zadáno, které 2 texty), k dispozici je i originál. Najít shody, rozdíly. Který překlad se líbil víc a proč (provázat s následujícím bodem)? Prezentace.
- Co by měl ovládat dobrý překladatel (jazyk, literární teorie - verš, rým, metrum, jazykový cit, umělecký cit)? Jaké problémy s sebou nese překládání poezie (posuny významu, ztráta estetické kvality, dezinterpretace)?
- Tato báseň se stala inspirací pro další autory - W. Saroyan: Tracyho tygr, hudební podobu básni vtiskli např. The Plastic People of The Universe. Proč je tato báseň tak inspirativní? Čím zaujala další umělce? Čím zaujala vás?
- Žáci se pokusí o vlastní překlad Tygra (individuální práce - lze zadat jako domácí práci, jedno z možných témat). Co bylo problematické, s čím jste bojovali, co šlo naopak snadno? Žáci se podělí o své verze překladů (alespoň jedné sloky), odhalí svůj postup (na další hodině).
- Ilustrace k básni Tygr (lze zadat jako dobrovolnou domácí práci, nebo se nabízí propojení s VV).
William Saroyan: Tracyho tygr
Pracovní list Saroyan
(minimálně 30 minut)
Všichni studenti měli za úkol přečíst si doma Tracyho tygra (kniha je to krátká, snadno sehnatelná, celá je k dispozici i na internetu). Po domácím čtení jsme se pokusili o společnou interpretaci, kterou jsem vedla jako řízený rozhovor:
- Co jste od knihy očekávali? Jaké jsou vaše první dojmy z knihy?
- Jak kniha začíná? Jak kniha končí? Kde kniha vrcholí?
- Jakým stylem autor píše? Na co jsme si museli zvyknout? Jak autor komunikuje se čtenáři?
- Komu je kniha určena (zdůvodněte svůj odhad)? Zkuste popsat (a charakterizovat) typického čtenáře této knihy.
- Jaké postavy zde vystupují? Popište je a charakterizujte. Jak se tyto postavy proměňují, jaké jsou mezi nimi vztahy, jaký je vztah Tracyho a tygra?
- Připomínají vám postavy někoho z vašeho okolí? Čím?
- Čím je zajímavý Tracyho tygr? Jak se chová? Co představuje?
- Popište a charakterizujte Tracyho tygra (zápis na tabuli vedle W. Blakea).
- Porovnejte, jaký je tygr u W. Blakea a u W.Saroyana.
S knihou lze pracovat i bez domácí přípravy, například ve skupinách. Vybrala jsem pět ukázek. Doporučuji začít ve dvojicích. Pro pochopení návaznosti textů W. Blakea a W. Saroyana může dobře posloužit doslov Martina Hilského (Proč má William Saroyan tygry rád, ukázka č. 5.)
- Přečtěte si ukázku, prodiskutujte její obsah, promyslete, kde je její místo v knize. Soustřeďte se na tygra. Jaký je, jak se chová, proč tam je, kde se vzal?
- Dvojice se spojí do skupinek podle toho, který text četly. Skupinka objasní obsah své ukázky a popíše a charakterizuje tygra podle svého textu.
- Pokud někdo četl knihu celou, může se podělit o svůj čtenářský zážitek, kontext může dodat i vyučující.
- Doplnění informací o autorovi, popřípadě o jeho dalších knihách.
- Jak se do Saroyanova textu otiskla stopa Blakeova Tygra (intertextovost)?
- V čem jsou tito tygři podobní, odlišní?
Yann Martel: Pí a jeho život
(minimálně 15 minut)
Nabízené texty lze ještě rozšířit o další, např. Yann Martel: Pí a jeho život, kde se hlavní hrdina po ztroskotání nákladní lodi ocitne na člunu s několika zvířaty, včetně bengálského tygra (pojmenovaného Richard Parker). Kniha stojí za zmínku (a přečtení) nejen kvůli Man Booker Prize, kterou získala v roce 2002, ale i kvůli nevšednímu hrdinovi, netradičnímu způsobu vypravování a napětí, jež vzniká relativizací pravdivosti. Autor navštívil v roce 2003 pražský Festival spisovatelů. Domnívám se, že je vhodné žáky seznamovat se současnou literaturou, a vzbudit tak čtenářský zájem. Informace o knize Pí a jeho život lze rozvíjet opět psaním textů, ale i dramatizací (vyučující může, ale i nemusí žákům sdělit kontext oné situace).
- Zdramatizujte situaci, jak by to mohlo vypadat na člunu, kde se vyskytoval Pí, zebra, hyena, gorila (Bublinka) a bengálský tygr (Richard Parker).
- Zamyslete se nad tím, jak je motiv tygra využit v tomto díle (v čem jsou odlišnosti od předchozích děl).
3. Reflexe
K reflexi dochází průběžně při řízeném rozhovoru, práci ve skupinách i samostatné práci. Jako vyučující chci vědět, zda jsou zvolené texty a aktivity vhodnými prostředky k rozvíjení čtenářství, kritického myšlení a tvůrčího psaní (a zda přispějí k rozvoji osobnosti žáka jako takové).
Z nabízených aktivit by se nám na tabuli měly objevit 3 skupiny slov:
- brainstorming
- popis a charakteristika tygra u W. Blakea
- popis a charakteristika tygra u W. Saroyana
Toto jsou výborné podklady pro shrnutí toho, jak čtenář vnímá tygra a jak s tímto motivem pracují autoři. Navíc se to, co je na tabuli, může stát podnětem pro vlastní tvorbu.
Pětilístek
(5 minut)
Tuto aktivitu zpracují všichni žáci ve škole. Společně se podělíme o výsledky.
Pětilístek je tvořen 5 řádky:
1. řádek - název 1 slovo
2. řádek - popis 2 slova (přídavní jména - jaký je)
3. řádek - co dělá 3 slova (slovesa - dějová složka)
4. řádek - pocit 4 slova (naše vcítění se do námětu)
5. řádek - formulace podstaty 1 slovo(může to být metafora)
Vlastní produkční činnost
(10 minut na hodině + dokončit jako domácí práci)
Možnost výběru témat - 1 téma musí být zpracováno povinně do příští hodiny (do týdne). Text se bude hodnotit (důraz bude kladen na originalitu). Je možné známky složit takto: ½ známky od vyučujícího, ½ známky od spolužáka (každý žák má na následující hodině přečíst text jednoho spolužáka a ohodnotit ho - doporučuji promyslet, kdo bude koho hodnotit). Vhodné je předem formulovat kritéria hodnocení (jak ze strany vyučujícího, tak spolužáků). Rozsah textu 1x A5 - 1x A4 nms.
Témata:
- 1. Pokus o vlastní překlad Tygra od W. Blakea.
- 2. Dokončete ukázku č. 2. od W. Saroyana.
- 3. Přetvořte rozhovor v ukázce č. 2. od W. Saroyana z pohledu tygra - tygr bude mluvčí a Tracy posluchač.
- 4. Napište báseň o tygrovi.
- 5. Napište rozhovor mezi tygrem od W. Blakea a tygrem od W. Saroyana.
- 6. Dramatizace situace na člunu, kde je Pí a tygr (a další zvířata).
- 7. Vytvořte bajku o tygrovi. (Zopakovat žánr bajky, strukturu bajky a společně stanovit doporučený postup - např. nalézt/vymyslet ponaučení, které bude odrážet charakteristiku a popis zvířete.)
Nastolené téma lze dále rozvíjet:
- dramatizací (viz úspěšné představení Tracyho tygra v A Studiu Rubín, zaznamenáno ČT)
- ve VV - ilustrace
- v HV - zhudebnění
- v AJ - překlady
- v BIO - mezipředmětové vazby
Náhled | Typ | Velikost | Název |
---|---|---|---|
![]() | 69 kB | Pracovní list Blake | |
![]() | 59 kB | Pracovní list Saroyan |