Když král, tak vážný, moudrý, vousatý, v těžkém hávu, s korunou, případně v brnění! Krále Davida, vlastního zakladatele židovského státu v 11. století př. n. I., jsme kdysi vídali na obrázcích v jiné podobě - s harfou v rukou.
A Michelangelo Buonarotti ho vytesal v podobě mladíka, který s královským majestátem nemá nic společného. Jeho David, nahý a svalnatý jinoch překrásné tváře, stojí mírně rozkročen, jako by se chystal k tanci nebo hodu diskem. Proč?
David vyšel z malých poměrů. Jeho otec byl pastevec a David mu pomáhal hlídat stáda. Přitom si zpíval a hrál na harfu. Také ale předváděl řádné výkony sportovní: kdykoliv stádo přepadl lev nebo medvěd, pustil se s ním David do křížku a holýma rukama ho zardousil. Mimoto se učil střílet z praku. A zrovna tato sportovní disciplína mu měla pomoci do čela židovského národa.
V té době, totiž za panování slavného krále Saula, vtrhli do Izraele bojovní Filištíni. Naštěstí tehdy panoval podivuhodně rozumný zvyk. Když nepřátelská vojska zaujala bojové postavení, vyslala napřed proti sobě jednoho nebo několik málo bojovníků: podle toho, jak dopadl jejich vzájemný boj, dopadla celá válka.
1. Obr. |
2. Obr. |
Zkrátka, David trefil kamenem svého mohutného soka přímo do čela, Goliáš se omráčený skácel a David mu pak jeho vlastním mečem uťal hlavu. Židé se radovali a David se stal časem moudrým nástupcem krále Gaula. Zda i později sportoval, není známo, jisté však je, že se věnoval duchovnější činnosti. Pěstoval i básnictví a jeho „Kniha žalmů" je dosud jedna z nejslavnějších sbírek starozákonní poezie.
Zdroj: Fučík B., Pokorný J.: Zakopaný pes aneb o tom jak, proč a kde vznikla některá slova, jména, rčení úsloví pořekadla a přísloví. Albatros, Praha 1992, s. 255.
Otázka 1
Myslíš, že jsou obrázky v článku vhodně umístěny? Pokud myslíš, že by měly být někdy jinde, napiš nebo naznač šipkou kde. Svůj názor vysvětli.
Otázka 2
Goliáš provokoval Židy a vybízel je k boji, protože:
a) byl zbabělý a jen se předváděl, aby udělal dojem na Izraelské i na Filištíny;
b) myslel si, že je nejsilnější na světě a nikdo ho nepřemůže;
c) měl spadeno na Davida a chtěl ho vyprovokovat k boji;
d) neměl co dělat a nudil se, tak se chtěl nějak zabavit.
Otázka 3
Kdybys měl(a) ty tu moc, řešil(a) bys konflikty současného světa stejným způsobem, jako v době vlády krále Saula? Vysvětli svůj názor.
Otázka 4
Verše Werichovy písně vyjadřují určité poselství. Který z následujících výroků toto poselství nejlépe vystihuje?
a) Nemá cenu se bránit síle, je lepší se stáhnout a počkat, až zlo a násilí pominou.
b) Nezáleží jen na tom, jak je člověk velký a silný, ale také na tom, jak je bystrý a jak používá svou hlavu.
c) Lidé, kteří jsou fyzicky silní, vždycky vyhrávají, i když jsou hloupí a zbabělí.
d) Člověk si má vybrat zbraň, se kterou umí nejlépe zacházet.
Otázka 5
Co bylo hlavní zbraní menšího Davida v souboji s obrovským Goliášem?
Otázka 6
Michelangelo Buonarotti vytesal Davida jako muže atletického těla a oduševnělého výrazu tváře. Proč?
Úloha je převzata z publikace ÚIV: KRAMPLOVÁ, I. a kol: Netradiční úlohy aneb čteme s porozuměním. Praha: ÚIV, 2002. Publikace se věnuje čtenářské gramotnosti z pohledu výzkumu PISA, který proběhl v roce 2000. Podrobněji proto popisujeme sledované dovednosti a jejich úrovně obtížnosti, dále typy úloh, které nejsou v našich učebnicích zrovna obvyklé, a rovněž způsob vyhodnocování různých typů úloh. Tato publikace si sice klade za cíl seznámit učitele s novými trendy hodnocení a s výsledky našich žáků ve výzkumu PISA, avšak především by měla sloužit jako inspirace pro konkrétní práci v hodinách a jako učební materiál, ve kterém se učitelé naučí některé nové věci a budou mít příležitost si je vyzkoušet. Důležitou součástí publikace jsou cvičení pro učitele.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích: