Domů > Odborné články > Gymnaziální vzdělávání > Rozvoj digitální kompetence v oboru Občanský a společenskovědní základ
Odborný článek

Rozvoj digitální kompetence v oboru Občanský a společenskovědní základ

29. 3. 2022 Gymnaziální vzdělávání
Autor
Mgr. Alena Nosková

Anotace

Článek poskytuje informace o revizi RVP G v souvislosti s novým zařazením digitální kompetence a ukazuje její propojení se vzdělávacím oborem Občanský a společenskovědní základ v jednotlivých tematických okruzích. Součástí článku je i vysvětlení pojmu digitální občanství a různé pohledy na něj.

1.    Digitální technologie jako nástroj i jako téma

V roce 2021 bylo vydáno revidované RVP pro gymnázia [1], které obsahuje zcela proměněný vzdělávací obor Informatika a do kterého byla doplněna nová digitální kompetence. Toto revidované RVP G [2] nabývá účinnosti 1. 9. 2022 a od tohoto termínu mohou školy dobrovolně zahájit vzdělávání podle revidovaného RVP G. Povinnost zahájení výuky podle revidovaného RVP G pak mají všechna gymnázia od 1. 9. 2025. Možná si říkáte, že humanitních oborů se tyto změny netýkají, a třeba právě proto jste těmto úpravám RVP G dosud nevěnovali pozornost. V tomto článku bychom proto rádi ukázali, v čem se revize RVP G týká právě i společenských věd, jaký potenciál to pro rozvoj oboru nabízí a co může být pro výuku ve spojitosti s digitálními technologiemi inspirativní.

V čem lze především spatřovat přínos využívání digitálních technologií ve společenskovědním vzdělávání?

  1. V kritické práci s informačními zdroji a informacemi.
  2. V zapojování do společnosti – komunikace a participace.
  3. V rozvíjení odpovědného přístupu – etika a etické otázky, právo a práva, prevence.

Občanský a společenskovědní základ má ve vztahu k digitálním technologiím oproti jiným vzdělávacím oborům jednu nezastupitelnou úlohu – dívat se na digitální technologie nejen jako na nástroj, ale také jako na téma, o kterém je potřeba mluvit a diskutovat (např. digitalizace a vliv na jedince a společnost, umělá inteligence v etických a právních kontextech, internetová a počítačová kriminalita z pohledu pachatele i oběti, z pohledu etických i právních norem).

Když se zamyslíme nad digitální kompetencí ve společenských vědách, můžeme vidět dvě základní linie:

  • výuka s digitálními technologiemi (tedy jejich praktické používání žáky, digitální technologie jako nástroj) – aplikační rovina
  • výuka o digitálních technologiích (digitální technologie a digitální prostředí jako fenomén, který proměňuje naše životy) – teoretická, praktická i preventivní rovina

Pojďme se podívat na tři témata podrobněji. Věnovat se budeme digitálnímu občanství, digitální kompetenci a potenciálu vzdělávacímu obsahu Občanského a společenskovědního základu pro rozvoj digitální kompetence a digitálního občanství.

2.    Digitální občanství

Digitální občanství představuje komplexní pojem a přístup k využívání digitálních technologií ve všech oblastech života. Je zřejmé, že pro vzdělávací obor Občanský a společenskovědní základ je občanství důležitý koncept a stejně tak důležitý by měl být i koncept digitálního občanství. Deklarace Rady ministrů Rady Evropy popisuje digitální občanství jako schopnost pozitivního, kritického a kompetentního zapojení do digitálního prostředí, které vychází z umění efektivní komunikace a tvorby a forem společenské participace, které respektují lidská práva a důstojnost skrze zodpovědné využívání technologie (Council of Europe, 2019) [3]Digitální občanství Rada Evropy utváří jako průnik mezi kompetencemi pro demokratickou kulturu a digitálními kompetencemi.

Pro digitální občanství pak Rada Evropy nastavuje těchto 10 domén:

  • Být online
    1. přístup do digitálního prostředí a zapojení se
    2. ochota učit se a být kreativní v digitálním prostředí
    3. mediální a informační gramotnost
  • Digitální well-being
    1. etické chování v online prostředí a empatický přístup
    2. zdravé a vyvážené používání technologií a osobní digitální pohoda
    3. osobní online prezentace a komunikace
  • Práva online
    1. aktivní online participace v digitálním prostředí
    2. práva a povinnosti v online světě
    3. ochrana soukromí a bezpečnost v online světě
    4. spotřebitelské chování v online světě

Průnik těchto domén s tématy Občanského a společenskovědního základu je značný, avšak některé domény a jejich rozvoj náleží také jiným vzdělávacím  oborům.

Jiný pohled na digitální občanství nabízí International Society for Technology in Education (ISTE), která představuje těchto 5 kompetencí digitálního občanství:

  • Inkluzivita – jsem otevřený naslouchání a respektujícím přístupem rozpoznávám různé úhly pohledu a s respektem a empatií spolupracuji online s ostatními.
  • Informovanost – vyhodnocuji pravdivost a platnost digitálních médií a příspěvků na sociálních sítích.
  • Participace – používám digitální technologii a digitální kanály pro zapojení se do společnosti, k řešení problémů a ke konání dobra ve fyzických i digitálních komunitách.
  • Vyváženost – dělám informovaná rozhodnutí o tom, jak si stanovit priority pro čas strávený online a offline.
  • Ostražitost – jsem si vědom svých online aktivit a vím, jak být v online bezpečí a jak vytvářet online bezpečné prostředí i pro druhé. [4]

Digitální občan je osobou, která využívá informační technologie proto, aby se zapojila do společnosti. Jedná se o osoby, které pravidelně a efektivně používají internet. Digitální občanství představuje koncept, který pomáhá porozumět tomu, co by děti, žáci, uživatelé měli vědět pro efektivní využívání technologií. Digitální občanství lze definovat jako normy odpovědného chování s ohledem na používání technologií. Koncept digitálního občanství podle M. Pattersona pak zahrnuje těchto devět oblastí [5]:

  • digitální přístup (rovnoprávnost v přístupu k technologiím)
  • digitální komerce (nákup a prodej prostřednictvím technologií)
  • digitální komunikace (elektronická výměna informací)
  • digitální gramotnost (proces vyučování a učení o technologiích a jejich využití)
  • digitální etiketa (pravidla chování při používání technologií)
  • digitální právo (dodržování zákonů a odpovědnost při používání technologií)
  • digitální práva (práva a povinnosti každého občana v digitálním světě)
  • digitální zdraví (fyzická a psychická pohoda v digitálním světě)
  • digitální bezpečnost (ochrana před zneužitím v digitálním světě)

3.    Klíčová kompetence digitální

Všichni žáci mají na konci gymnaziálního vzdělávání dosáhnout klíčových kompetencí uvedených v RVP G. Klíčové kompetence nejsou vázány na jednotlivé vyučovací předměty, u žáků se rozvíjejí v průběhu celého gymnaziálního vzdělávání prostřednictvím různých aktivit napříč vzdělávacími předměty. Tento přístup je už nyní popsán ve školních vzdělávacích programech, kde se klíčové kompetence odrážejí jak ve výchovných a vzdělávacích strategiích jednotlivých předmětů, tak přímo ve vzdělávacím obsahu (v učebních osnovách pro jednotlivé předměty). Jako jsou už nyní součástí společenskovědního předmětu kompetence komunikativní nebo kompetence k řešení problémů, tak by se měla stát přirozenou součástí i kompetence digitální.

Uplatnění digitální kompetence v Občanském a společenskovědním základu můžeme vidět [6] například v tučně vyznačených částech digitální kompetence:

Žák:

  • ovládá potřebnou sadu digitálních zařízení, aplikací a služeb, využívá je při školní práci i při zapojení do veřejného života; digitální technologie a způsob jejich použití nastavuje a mění podle toho, jak se vyvíjejí dostupné možnosti a jak se mění jeho vlastní potřeby;
  • získává, posuzuje, spravuje, sdílí a sděluje data, informace a digitální obsah v různých formátech; k tomu volí efektivní postupy, strategie a způsoby, které odpovídají konkrétní situaci a účelu;
  • vytváří, vylepšuje a propojuje digitální obsah v různých formátech; vyjadřuje se za pomoci digitálních prostředků;
  • navrhuje prostřednictvím digitálních technologií taková řešení, která mu pomohou vylepšit postupy či technologie; dokáže poradit s technickými problémy;
  • vyrovnává se s proměnlivostí digitálních technologií a posuzuje, jak vývoj technologií ovlivňuje různé aspekty života jedince a společnosti a životní prostředí, zvažuje rizika a přínosy;
  • předchází situacím ohrožujícím bezpečnost zařízení i dat, situacím ohrožujícím jeho tělesné a duševní zdraví; při spolupráci, komunikaci a sdílení informací v digitálním prostředí jedná eticky, s ohleduplností a respektem k druhým.

Zkuste přemýšlet nad tím, co z takto popsané digitální kompetence v rámci výuky společenských věd už nyní děláte, co si myslíte, že byste měli více zařazovat, abyste žáky připravili na život v 21. století a na to, že digitální občanství není už jen pojmem, ale stává se realitou.

4.    Propojení digitální kompetence se vzdělávacím obsahem oboru Občanský a společenskovědní základ

V souvislosti s novu digitální kompetencí nebyl do RVP G 2021 doplněn žádný nový vzdělávací obsah pro Občanský a společenskovědní základ. Pro tento obor tedy nebyly doplněny žádné nové očekávané výstupy a zároveň také žádné stávající výstupy nebyly upravovány nebo redukovány. Právě proto se podívejme na očekávané výstupy oboru Občanský a společenskovědní základ v RVP G z pohledu jejich možného propojení s digitální kompetencí. K citaci očekávaného výstupu, který je níže vyznačen kurzivou, doplňujeme komentář, který může pomoci digitální problematiku v daném výstupu vidět.

Člověk jako jedinec

  • porovnává různé metody učení a vyhodnocuje jejich účinnost pro své studium s ohledem na vlastní psychické předpoklady, uplatňuje zásady duševní hygieny při práci a učení
    • proces učení je dnes u mladých lidí i v kontextu celoživotního vzdělávání propojen s používáním digitálních technologií, jde také o využívání digitálních vzdělávacích zdrojů a používání digitálních nástrojů pro rozvoj vlastního učení a pro sledování vlastního pokroku při učení

Člověk ve společnosti

  • posoudí úlohu sociálních změn v individuálním i společenském vývoji, rozlišuje změny konstruktivní a destruktivní
    • sociální změny spojené s digitalizací, vliv digitalizace na život jedince a na proměnu společnosti, budování a rozvoj digitálních identit, souvislosti mezi proměnou života nebo změnami společnosti a rozvojem internetu a digitálních technologií
  • objasní podstatu některých sociálních problémů současnosti a popíše možné dopady sociálně patologického chování na jedince a společnost
    • sociální problémy spojené s digitalizací a používáním internetu, rizikového chování související s používáním digitálních technologií nebo digitálních zařízení, fungování a rizika sociálních a informačních bublin

Občan ve státě

  • uvede příklady, jak může občan ovlivňovat společenské dění v obci a ve státě a jakým způsobem může přispívat k řešení záležitostí týkajících se veřejného zájmu
    • sledování veřejného života a aktuálních událostí prostřednictvím digitálních nástrojů, práce s otevřenými daty, veřejnými databázemi a registry, ovlivňování společenského dění prostřednictvím digitálních technologií
  • vyloží podstatu komunálních a parlamentních voleb, na příkladech ilustruje možné formy aktivní participace občanů na životě obce či širších společenství
    • participace občanů prostřednictvím digitálních technologií, politický marketing v digitálním prostředí, využívání digitálních prostředí státu, krajů a obcí
  • uvede okruhy problémů, s nimiž se může občan obracet na jednotlivé státní instituce, zvládá komunikaci ve styku s úřady
    • jak komunikovat digitálně s úřady a státními institucemi, e-Government a jeho praktické využívání v různých životních situacích

Občan a právo

  • uvede, které státní orgány vydávají právní předpisy i jak a kde je uveřejňují
    • Sbírka zákonů on-line, elektronické databáze právních předpisů
  • na příkladu ukáže možné důsledky neznalosti smlouvy včetně jejích všeobecných podmínek
    • elektronicky uzavřená smlouva, protiprávní jednáním v digitálním prostředí
  • ve svém jednání respektuje platné právní normy
    • právní normy pro digitální prostředí, ochrana osobních údajů a dat v digitálním prostředí, zodpovědný přístup k jejich sdílení, dodržování autorských práv, citování informačních zdrojů, rozpoznávání protiprávního jednání v digitálním prostředí, počítačová, internetová a kybernetická kriminalita

Úvod do filozofie a religionistiky

  • eticky a věcně správně argumentuje v dialogu a diskusi, uvážlivě a kriticky přistupuje k argumentům druhých lidí, rozpozná nekorektní argumentaci a manipulativní strategie v mezilidské komunikaci
    • vyhledávání dat a informací a ověřování jejich pravdivosti, rozpoznávání manipulativních a dezinformačních sdělení a vhodné reakce na ně
  • zhodnotí význam vědeckého poznání, techniky a nových technologií pro praktický život i možná rizika jejich zneužití
    • význam digitálních technologií včetně umělé inteligence pro praktický život, rizika digitalizace, zneužití digitálních nástrojů nebo umělé inteligence
  • posuzuje lidské jednání z hlediska etických norem a svědomí jednotlivce, objasní dějinnou proměnlivost základních etických pojmů a norem
    • netiketa, etické normy a otázky spojené s vývojem technologií (udržitelnost, umělá inteligence, internet věcí, chytrá domácnost, samořiditelná auta)

Diskutujme s  žáky o těchto tématech, veďme je k digitálním dovednostem a strategiím, ukazujme, jak využívat digitální nástroje a digitální prostředí ve prospěch svůj i ve prospěch společnosti, podporujme rozvoj digitálního občanství žáků.

Kam dál?

Výchova k občanství. ICT revize RVP pro základní vzdělávání

https://revize.edu.cz/clanky/vychova-k-obcanstvi

Oborová stránka pro revize RVP ZV v digitální oblasti pro vzdělávací obor Výchova k občanství. Stránka obsahuje informace o tom, jak je možné ve Výchově k občanství rozvíjet digitální kompetenci žáků, uvádí cíle, kterých by měl dosáhnout žák 9. ročníku ZŠ. Pro úpravu školních vzdělávacích programů pak nabízí ukázky výchovných a vzdělávacích strategií pro rozvoj digitální kompetence a ukázky konkretizovaných školních očekávaných výstupů (ve vazbě na jednotlivé ročníky a konkrétní tematické okruhy Výchovy k občanství). Dále jsou zde k dispozici odkazy na další články a na náměty do výuky.

Digitální technologie ve výuce společenských věd

https://clanky.rvp.cz/clanek/c/G/20287/digitalni-technologie-ve-vyuce-spolecenskych-ved.html

Článek přibližuje možnosti, jak využít digitální technologie ve výuce společenskovědních předmětů. Zabývá se digitálními kompetencemi žáků a představuje několik konkrétních témat, v nichž lze společenské vědy a digitální technologie efektivně propojit.

Člověk a společnost a digitální technologie

https://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/22421/clovek-a-spolecnost-a-digitalni-technologie.html

Příspěvek se věnuje tomu, jak lze využívat digitální technologie ve výuce oboru Výchova k občanství na 2. stupni základní školy a jaký je jejich přínos pro tento obor. Materiál přináší inspiraci také pro gymnázia, pro pedagogické a didaktické uvažování v obecnější rovině (představuje např. koncept digitálního občanství), včetně podnětů a tipů na konkrétní aktivity ve výuce.

[1] Pojem RVP pro gymnázia nebo zkratka RVP G pro účely tohoto článku zahrnuje také Rámcový vzdělávací program pro gymnázia se sportovní přípravou a Rámcový vzdělávací program pro dvojjazyčná gymnázia.

[2] Webová stránka Nové RVP pro gymnázia je https://revize.edu.cz/navrh-zmen-v-rvp-pro-gymnazia, odkaz na revidované RVP G ke stažení: https://revize.edu.cz/files/001-rvp-gym-vyznacene-zmeny.pdf.

[3] Viz Digital Citizenship and Digital Citizenship Education [online]. [cit. 2022-03-28]. Dostupné z: https://www.coe.int/en/web/digital-citizenship-education.

[4] Viz poster ISTE.

[5] Viz PATTERSON, Mike. Embracing the 9 Themes of Digital Citizenship [online]. [cit. 2022-02-24]. Dostupné z: https://edtechmagazine.com/k12/article/2015/09/embracing-9-themes-digital-citizenship.

[6] Tučně jsme vyznačili pouze ty části digitální kompetence, kde vidíme přirozené a běžné možnosti uplatnění při realizaci společenských věd. To však neznamená, že části bez tučného vyznačení nejsou pro společenské předměty také vhodné nebo možné.

Literatura a použité zdroje

[1] – A Conceptual Model. Digital Citizenship Education. [cit. 2022-3-28]. Dostupný z WWW: [https://www.coe.int/en/web/digital-citizenship-education/a-conceptual-model].
[2] – Are You Committed to Digital Citizenship?. [cit. 2022-3-28]. Dostupný z WWW: [https://cdn2.hubspot.net/hubfs/1818747/Downloads/DigCitCommit_Poster.pdf].
[3] – Definition of Digital Citizenship. 2019. [cit. 2022-3-28]. Dostupný z WWW: [https://www.coe.int/en/web/digital-citizenship-education].
[4] – Kompetence pro demokratickou kulturu. 2017. [cit. 2022-3-28]. Dostupný z WWW: [https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=13088].
[5] – Nové RVP pro gymnázia. 2021. [cit. 2022-3-28]. Dostupný z WWW: [https://revize.edu.cz/navrh-zmen-v-rvp-pro-gymnazia].
[6] – PATTERSON, Mike. Embracing the 9 Themes of Digital Citizenship. [cit. 2022-3-28]. Dostupný z WWW: [https://edtechmagazine.com/k12/article/2015/09/embracing-9-themes-digital-citizenship ].
[7] – Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. RVP G. 2021. [cit. 2022-3-28]. Dostupný z WWW: [https://revize.edu.cz/files/001-rvp-gym-vyznacene-zmeny.pdf].
[8] – The 5 Competencies of Digital Citizenship. 2021. [cit. 2022-3-28]. Dostupný z WWW: [https://www.iste.org/explore/5-competencies-digital-citizenship].
[9] – The Digital Competence Framework 2.0. [cit. 2022-3-28]. Dostupný z WWW: [https://joint-research-centre.ec.europa.eu/digcomp/digital-competence-framework-20_en].

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Alena Nosková

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích:

Článek pro obor:

Občanský a společenskovědní základ