V roce 2021 bylo vydáno revidované RVP pro gymnázia [1], které obsahuje zcela proměněný vzdělávací obor Informatika a do kterého byla doplněna nová digitální kompetence. Toto revidované RVP G [2] nabývá účinnosti 1. 9. 2022 a od tohoto termínu mohou školy dobrovolně zahájit vzdělávání podle revidovaného RVP G. Povinnost zahájení výuky podle revidovaného RVP G pak mají všechna gymnázia od 1. 9. 2025. Možná si říkáte, že humanitních oborů se tyto změny netýkají, a třeba právě proto jste těmto úpravám RVP G dosud nevěnovali pozornost. V tomto článku bychom proto rádi ukázali, v čem se revize RVP G týká právě i společenských věd, jaký potenciál to pro rozvoj oboru nabízí a co může být pro výuku ve spojitosti s digitálními technologiemi inspirativní.
V čem lze především spatřovat přínos využívání digitálních technologií ve společenskovědním vzdělávání?
Občanský a společenskovědní základ má ve vztahu k digitálním technologiím oproti jiným vzdělávacím oborům jednu nezastupitelnou úlohu – dívat se na digitální technologie nejen jako na nástroj, ale také jako na téma, o kterém je potřeba mluvit a diskutovat (např. digitalizace a vliv na jedince a společnost, umělá inteligence v etických a právních kontextech, internetová a počítačová kriminalita z pohledu pachatele i oběti, z pohledu etických i právních norem).
Když se zamyslíme nad digitální kompetencí ve společenských vědách, můžeme vidět dvě základní linie:
Pojďme se podívat na tři témata podrobněji. Věnovat se budeme digitálnímu občanství, digitální kompetenci a potenciálu vzdělávacímu obsahu Občanského a společenskovědního základu pro rozvoj digitální kompetence a digitálního občanství.
Digitální občanství představuje komplexní pojem a přístup k využívání digitálních technologií ve všech oblastech života. Je zřejmé, že pro vzdělávací obor Občanský a společenskovědní základ je občanství důležitý koncept a stejně tak důležitý by měl být i koncept digitálního občanství. Deklarace Rady ministrů Rady Evropy popisuje digitální občanství jako schopnost pozitivního, kritického a kompetentního zapojení do digitálního prostředí, které vychází z umění efektivní komunikace a tvorby a forem společenské participace, které respektují lidská práva a důstojnost skrze zodpovědné využívání technologie (Council of Europe, 2019) [3]. Digitální občanství Rada Evropy utváří jako průnik mezi kompetencemi pro demokratickou kulturu a digitálními kompetencemi.
Pro digitální občanství pak Rada Evropy nastavuje těchto 10 domén:
Průnik těchto domén s tématy Občanského a společenskovědního základu je značný, avšak některé domény a jejich rozvoj náleží také jiným vzdělávacím oborům.
Jiný pohled na digitální občanství nabízí International Society for Technology in Education (ISTE), která představuje těchto 5 kompetencí digitálního občanství:
Digitální občan je osobou, která využívá informační technologie proto, aby se zapojila do společnosti. Jedná se o osoby, které pravidelně a efektivně používají internet. Digitální občanství představuje koncept, který pomáhá porozumět tomu, co by děti, žáci, uživatelé měli vědět pro efektivní využívání technologií. Digitální občanství lze definovat jako normy odpovědného chování s ohledem na používání technologií. Koncept digitálního občanství podle M. Pattersona pak zahrnuje těchto devět oblastí [5]:
Všichni žáci mají na konci gymnaziálního vzdělávání dosáhnout klíčových kompetencí uvedených v RVP G. Klíčové kompetence nejsou vázány na jednotlivé vyučovací předměty, u žáků se rozvíjejí v průběhu celého gymnaziálního vzdělávání prostřednictvím různých aktivit napříč vzdělávacími předměty. Tento přístup je už nyní popsán ve školních vzdělávacích programech, kde se klíčové kompetence odrážejí jak ve výchovných a vzdělávacích strategiích jednotlivých předmětů, tak přímo ve vzdělávacím obsahu (v učebních osnovách pro jednotlivé předměty). Jako jsou už nyní součástí společenskovědního předmětu kompetence komunikativní nebo kompetence k řešení problémů, tak by se měla stát přirozenou součástí i kompetence digitální.
Uplatnění digitální kompetence v Občanském a společenskovědním základu můžeme vidět [6] například v tučně vyznačených částech digitální kompetence:
Žák:
Zkuste přemýšlet nad tím, co z takto popsané digitální kompetence v rámci výuky společenských věd už nyní děláte, co si myslíte, že byste měli více zařazovat, abyste žáky připravili na život v 21. století a na to, že digitální občanství není už jen pojmem, ale stává se realitou.
V souvislosti s novu digitální kompetencí nebyl do RVP G 2021 doplněn žádný nový vzdělávací obsah pro Občanský a společenskovědní základ. Pro tento obor tedy nebyly doplněny žádné nové očekávané výstupy a zároveň také žádné stávající výstupy nebyly upravovány nebo redukovány. Právě proto se podívejme na očekávané výstupy oboru Občanský a společenskovědní základ v RVP G z pohledu jejich možného propojení s digitální kompetencí. K citaci očekávaného výstupu, který je níže vyznačen kurzivou, doplňujeme komentář, který může pomoci digitální problematiku v daném výstupu vidět.
Člověk jako jedinec
Člověk ve společnosti
Občan ve státě
Občan a právo
Úvod do filozofie a religionistiky
Diskutujme s žáky o těchto tématech, veďme je k digitálním dovednostem a strategiím, ukazujme, jak využívat digitální nástroje a digitální prostředí ve prospěch svůj i ve prospěch společnosti, podporujme rozvoj digitálního občanství žáků.
Výchova k občanství. ICT revize RVP pro základní vzdělávání
https://revize.edu.cz/clanky/vychova-k-obcanstvi
Oborová stránka pro revize RVP ZV v digitální oblasti pro vzdělávací obor Výchova k občanství. Stránka obsahuje informace o tom, jak je možné ve Výchově k občanství rozvíjet digitální kompetenci žáků, uvádí cíle, kterých by měl dosáhnout žák 9. ročníku ZŠ. Pro úpravu školních vzdělávacích programů pak nabízí ukázky výchovných a vzdělávacích strategií pro rozvoj digitální kompetence a ukázky konkretizovaných školních očekávaných výstupů (ve vazbě na jednotlivé ročníky a konkrétní tematické okruhy Výchovy k občanství). Dále jsou zde k dispozici odkazy na další články a na náměty do výuky.
Digitální technologie ve výuce společenských věd
https://clanky.rvp.cz/clanek/c/G/20287/digitalni-technologie-ve-vyuce-spolecenskych-ved.html
Článek přibližuje možnosti, jak využít digitální technologie ve výuce společenskovědních předmětů. Zabývá se digitálními kompetencemi žáků a představuje několik konkrétních témat, v nichž lze společenské vědy a digitální technologie efektivně propojit.
Člověk a společnost a digitální technologie
https://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/22421/clovek-a-spolecnost-a-digitalni-technologie.html
Příspěvek se věnuje tomu, jak lze využívat digitální technologie ve výuce oboru Výchova k občanství na 2. stupni základní školy a jaký je jejich přínos pro tento obor. Materiál přináší inspiraci také pro gymnázia, pro pedagogické a didaktické uvažování v obecnější rovině (představuje např. koncept digitálního občanství), včetně podnětů a tipů na konkrétní aktivity ve výuce.
[1] Pojem RVP pro gymnázia nebo zkratka RVP G pro účely tohoto článku zahrnuje také Rámcový vzdělávací program pro gymnázia se sportovní přípravou a Rámcový vzdělávací program pro dvojjazyčná gymnázia.
[2] Webová stránka Nové RVP pro gymnázia je https://revize.edu.cz/navrh-zmen-v-rvp-pro-gymnazia, odkaz na revidované RVP G ke stažení: https://revize.edu.cz/files/001-rvp-gym-vyznacene-zmeny.pdf.
[3] Viz Digital Citizenship and Digital Citizenship Education [online]. [cit. 2022-03-28]. Dostupné z: https://www.coe.int/en/web/digital-citizenship-education.
[4] Viz poster ISTE.
[5] Viz PATTERSON, Mike. Embracing the 9 Themes of Digital Citizenship [online]. [cit. 2022-02-24]. Dostupné z: https://edtechmagazine.com/k12/article/2015/09/embracing-9-themes-digital-citizenship.
[6] Tučně jsme vyznačili pouze ty části digitální kompetence, kde vidíme přirozené a běžné možnosti uplatnění při realizaci společenských věd. To však neznamená, že části bez tučného vyznačení nejsou pro společenské předměty také vhodné nebo možné.
Článek je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte komerčně-Nezpracovávejte 3.0 ČR .

Národní pedagogický institut České republiky © 2025