V roce 2021 bylo vydáno revidované RVP pro gymnázia [1], které obsahuje zcela proměněný vzdělávací obor Informatika a do kterého byla doplněna nová digitální kompetence. Toto revidované RVP G [2] nabývá účinnosti 1. 9. 2022 a od tohoto termínu mohou školy dobrovolně zahájit vzdělávání podle revidovaného RVP G. Povinnost zahájení výuky podle revidovaného RVP G pak mají všechna gymnázia od 1. 9. 2025. Možná si říkáte, že humanitních oborů se tyto změny netýkají, a třeba právě proto jste těmto úpravám RVP G dosud nevěnovali pozornost. V tomto článku bychom proto rádi ukázali, v čem se revize RVP G týká právě i společenských věd, jaký potenciál to pro rozvoj oboru nabízí a co může být pro výuku ve spojitosti s digitálními technologiemi inspirativní.
V čem lze především spatřovat přínos využívání digitálních technologií ve společenskovědním vzdělávání?
Občanský a společenskovědní základ má ve vztahu k digitálním technologiím oproti jiným vzdělávacím oborům jednu nezastupitelnou úlohu – dívat se na digitální technologie nejen jako na nástroj, ale také jako na téma, o kterém je potřeba mluvit a diskutovat (např. digitalizace a vliv na jedince a společnost, umělá inteligence v etických a právních kontextech, internetová a počítačová kriminalita z pohledu pachatele i oběti, z pohledu etických i právních norem).
Když se zamyslíme nad digitální kompetencí ve společenských vědách, můžeme vidět dvě základní linie:
Pojďme se podívat na tři témata podrobněji. Věnovat se budeme digitálnímu občanství, digitální kompetenci a potenciálu vzdělávacímu obsahu Občanského a společenskovědního základu pro rozvoj digitální kompetence a digitálního občanství.
Digitální občanství představuje komplexní pojem a přístup k využívání digitálních technologií ve všech oblastech života. Je zřejmé, že pro vzdělávací obor Občanský a společenskovědní základ je občanství důležitý koncept a stejně tak důležitý by měl být i koncept digitálního občanství. Deklarace Rady ministrů Rady Evropy popisuje digitální občanství jako schopnost pozitivního, kritického a kompetentního zapojení do digitálního prostředí, které vychází z umění efektivní komunikace a tvorby a forem společenské participace, které respektují lidská práva a důstojnost skrze zodpovědné využívání technologie (Council of Europe, 2019) [3]. Digitální občanství Rada Evropy utváří jako průnik mezi kompetencemi pro demokratickou kulturu a digitálními kompetencemi.
Pro digitální občanství pak Rada Evropy nastavuje těchto 10 domén:
Průnik těchto domén s tématy Občanského a společenskovědního základu je značný, avšak některé domény a jejich rozvoj náleží také jiným vzdělávacím oborům.
Jiný pohled na digitální občanství nabízí International Society for Technology in Education (ISTE), která představuje těchto 5 kompetencí digitálního občanství:
Digitální občan je osobou, která využívá informační technologie proto, aby se zapojila do společnosti. Jedná se o osoby, které pravidelně a efektivně používají internet. Digitální občanství představuje koncept, který pomáhá porozumět tomu, co by děti, žáci, uživatelé měli vědět pro efektivní využívání technologií. Digitální občanství lze definovat jako normy odpovědného chování s ohledem na používání technologií. Koncept digitálního občanství podle M. Pattersona pak zahrnuje těchto devět oblastí [5]:
Všichni žáci mají na konci gymnaziálního vzdělávání dosáhnout klíčových kompetencí uvedených v RVP G. Klíčové kompetence nejsou vázány na jednotlivé vyučovací předměty, u žáků se rozvíjejí v průběhu celého gymnaziálního vzdělávání prostřednictvím různých aktivit napříč vzdělávacími předměty. Tento přístup je už nyní popsán ve školních vzdělávacích programech, kde se klíčové kompetence odrážejí jak ve výchovných a vzdělávacích strategiích jednotlivých předmětů, tak přímo ve vzdělávacím obsahu (v učebních osnovách pro jednotlivé předměty). Jako jsou už nyní součástí společenskovědního předmětu kompetence komunikativní nebo kompetence k řešení problémů, tak by se měla stát přirozenou součástí i kompetence digitální.
Uplatnění digitální kompetence v Občanském a společenskovědním základu můžeme vidět [6] například v tučně vyznačených částech digitální kompetence:
Žák:
Zkuste přemýšlet nad tím, co z takto popsané digitální kompetence v rámci výuky společenských věd už nyní děláte, co si myslíte, že byste měli více zařazovat, abyste žáky připravili na život v 21. století a na to, že digitální občanství není už jen pojmem, ale stává se realitou.
V souvislosti s novu digitální kompetencí nebyl do RVP G 2021 doplněn žádný nový vzdělávací obsah pro Občanský a společenskovědní základ. Pro tento obor tedy nebyly doplněny žádné nové očekávané výstupy a zároveň také žádné stávající výstupy nebyly upravovány nebo redukovány. Právě proto se podívejme na očekávané výstupy oboru Občanský a společenskovědní základ v RVP G z pohledu jejich možného propojení s digitální kompetencí. K citaci očekávaného výstupu, který je níže vyznačen kurzivou, doplňujeme komentář, který může pomoci digitální problematiku v daném výstupu vidět.
Člověk jako jedinec
Člověk ve společnosti
Občan ve státě
Občan a právo
Úvod do filozofie a religionistiky
Diskutujme s žáky o těchto tématech, veďme je k digitálním dovednostem a strategiím, ukazujme, jak využívat digitální nástroje a digitální prostředí ve prospěch svůj i ve prospěch společnosti, podporujme rozvoj digitálního občanství žáků.
Výchova k občanství. ICT revize RVP pro základní vzdělávání
https://revize.edu.cz/clanky/vychova-k-obcanstvi
Oborová stránka pro revize RVP ZV v digitální oblasti pro vzdělávací obor Výchova k občanství. Stránka obsahuje informace o tom, jak je možné ve Výchově k občanství rozvíjet digitální kompetenci žáků, uvádí cíle, kterých by měl dosáhnout žák 9. ročníku ZŠ. Pro úpravu školních vzdělávacích programů pak nabízí ukázky výchovných a vzdělávacích strategií pro rozvoj digitální kompetence a ukázky konkretizovaných školních očekávaných výstupů (ve vazbě na jednotlivé ročníky a konkrétní tematické okruhy Výchovy k občanství). Dále jsou zde k dispozici odkazy na další články a na náměty do výuky.
Digitální technologie ve výuce společenských věd
https://clanky.rvp.cz/clanek/c/G/20287/digitalni-technologie-ve-vyuce-spolecenskych-ved.html
Článek přibližuje možnosti, jak využít digitální technologie ve výuce společenskovědních předmětů. Zabývá se digitálními kompetencemi žáků a představuje několik konkrétních témat, v nichž lze společenské vědy a digitální technologie efektivně propojit.
Člověk a společnost a digitální technologie
https://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/22421/clovek-a-spolecnost-a-digitalni-technologie.html
Příspěvek se věnuje tomu, jak lze využívat digitální technologie ve výuce oboru Výchova k občanství na 2. stupni základní školy a jaký je jejich přínos pro tento obor. Materiál přináší inspiraci také pro gymnázia, pro pedagogické a didaktické uvažování v obecnější rovině (představuje např. koncept digitálního občanství), včetně podnětů a tipů na konkrétní aktivity ve výuce.
[1] Pojem RVP pro gymnázia nebo zkratka RVP G pro účely tohoto článku zahrnuje také Rámcový vzdělávací program pro gymnázia se sportovní přípravou a Rámcový vzdělávací program pro dvojjazyčná gymnázia.
[2] Webová stránka Nové RVP pro gymnázia je https://revize.edu.cz/navrh-zmen-v-rvp-pro-gymnazia, odkaz na revidované RVP G ke stažení: https://revize.edu.cz/files/001-rvp-gym-vyznacene-zmeny.pdf.
[3] Viz Digital Citizenship and Digital Citizenship Education [online]. [cit. 2022-03-28]. Dostupné z: https://www.coe.int/en/web/digital-citizenship-education.
[4] Viz poster ISTE.
[5] Viz PATTERSON, Mike. Embracing the 9 Themes of Digital Citizenship [online]. [cit. 2022-02-24]. Dostupné z: https://edtechmagazine.com/k12/article/2015/09/embracing-9-themes-digital-citizenship.
[6] Tučně jsme vyznačili pouze ty části digitální kompetence, kde vidíme přirozené a běžné možnosti uplatnění při realizaci společenských věd. To však neznamená, že části bez tučného vyznačení nejsou pro společenské předměty také vhodné nebo možné.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.