Politické vztahy ČSSR a SSSR na počátku 70. let 20. století
Žák
Během vyučovací hodiny žáci samostatně analyzují fotografie vytvořené pro podporu totalitního režimu. Uvědomují si možnosti fotografií jako propagandistického zdroje informací, ať již z hlediska vlastní faktografie, tak emočního sdělení.
Na začátku vyučovací hodiny rozdá učitel žákům pracovní listy (viz příloha č. 1). Zároveň každý z žáků dostane jednu ze tří fotografií z článku Petry Endlerové „Polibky aktérů Pražského jary 1968“[1], kterou si nalepí do hlavičky svého pracovního listu.
Žáci pracují samostatně. Jejich úkolem je fotografii popsat – identifikovat osoby, jejich postavení a vztahy dle návodu v pracovním listu a najít odpovídající oficiální popisek, který nalepí pod fotografii. (15 minut)
Pozn.: Popisky musí být vystřiženy před hodinou v dostatečném množství.
V druhé části vyučovací hodiny žáci pracují ve skupinách – jednu skupinu vždy tvoří 3 žáci se třemi různými fotografiemi. Zkoumají situace a důvody setkání. Odpovědi zapíší do společného pracovního listu podle otázek (viz příloha č. 2). Je vhodné dojít k zobecnění plynoucí z různých fotografií s podobným motivem. (15 minut).
Žáci pracují společně s učitelem. Učitel konfrontuje jednotlivé odpovědi na společné otázky, které by měly vyústit v závěr. (10 minut)
Ověření výukové lekce proběhlo v roce 2013 v dějepisném semináři, který je určen pro žáky vyššího stupně gymnázia 3. a 4. ročníku.
Vzhledem k tomu, že vyučující a autorka výukového materiálu neměla více možnost učit v semináři, který by umožňoval nadstandardní obsah a metody, proběhl tento typ hodiny ve školní praxi pouze jedenkrát. Vyučovací hodina byla časově velmi napjatá. Je však vhodné všechny aktivity uskutečnit v jedné časové jednotce. Při práci hodně záleželo na tom, jak jsou jednotlivci schopni pracovat s fotografickým sdělením, co dokáží vyčíst, čeho si všímat. Je vhodné, aby učitel procházel mezi lavicemi a směřoval pozornost žáků na zajímavé, důležité detaily.
Při skupinové práci (srovnávání různých a přitom tak stejných fotografií) se již dokázali žáci vzájemně podpořit a formulovat závěry.
3. fáze společné práce s pomocí konkrétních otázek a vedení učitele proběhla z časového hlediska velmi rychle.
Vzhledem k časové dotaci vyučovací hodiny je množství uváděné faktografie menší než při jiných použitých metodách, po stránce aktivní účasti žáků byla hodina velmi aktivní. Práci s fotografiemi je vhodné opakovat, aby se žáci naučili pracovat i s jinými zdroji informací, uvědomili si možnosti obrazového materiálu včetně zneužití pro propagandistické účely.
K použitým fotografiím jsem se dostala zásluhou školení s názvem Jak učit o komunismu USTR Praha, kde jsme dostali za úkol didakticky zpracovat tyto fotografie pro žáky. Protože se mi zdálo, že je nezbytné ověřit mnou navrženou metodiku v praxi, ještě v témže roce jsem je využila ve výuce.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Alternativní výuka dějepisu na gymnáziích.
Ostatní články seriálu:
Článek je zařazen v těchto kolekcích: