Odborné články Gymnaziální vzdělávání Uplatnění absolventů škol na trhu práce – 2012
Odborný článek

Uplatnění absolventů škol na trhu práce – 2012

25. 6. 2013
Gymnaziální vzdělávání
Autor
Mgr. et Mgr. Jan Klufa

Anotace

Projekt VIP Kariéra II – KP opět po roce vydává souhrnnou publikaci, která obsahuje nejnovější zjištění z oblasti zaměstnanosti absolventů, studia, volby povolání nebo další studijní dráhy. Autoři se věnují i problémům, se kterými se žáci i absolventi škol setkávají, a naznačují dostupné formy pomoci.

Předčasné odchody ze vzdělávání

Na gymnáziích a v maturitních oborech středních odborných škol v ČR nejsou předčasné odchody žáků výraznějším problémem. Je to také proto, že odcházející často přestupují do jiného (obvykle nižšího) typu vzdělávání a bez přerušení pokračují ve studiu. Varovné jsou ovšem statistiky zejména u oborů kategorie E, kde podíl žáků, kteří opouštějí školu už v prvním ročníku, dosahuje téměř jedné třetiny a možnosti změny typu studia jsou omezené. Z oborů kategorie H a z oborů středního vzdělání s maturitní zkouškou a odborným výcvikem odchází během prvního ročníku kolem 16 % žáků. V problematice předčasných odchodů ze vzdělávání je nejvýznamnějším faktorem charakter rodinného zázemí, skutečnost, zda má rodina o vzdělání dítěte zájem, respektive zda je rodina schopná dohlédnout na to, aby žák plnil své povinnosti, a motivovat ho. Rizikovým faktorem je rovněž chybná volba oboru nebo školy, tedy situace, kdy žák ztratí o obor zájem nebo jeho schopnosti neodpovídají zvolené úrovni vzdělání. Předčasným odchodům lze preventivně čelit v momentech, kdy se žáci rozhodují o své budoucí vzdělávací nebo profesní kariéře. Pokud jde o vhodné intervenční nástroje zaměřené na podporu dokončení studia, odborníci zdůrazňují potřebu včasné reakce při prvních obtížích, brzké upozornění rodičů na absence žáka a dále potřebu individuálního přístupu a posuzování žáků v kontextu jejich životní situace.

 

Volba vzdělávací a profesní dráhy

Výsledky šetření mezi žáky základních škol ukázaly, že otázku, co budou dělat po skončení základní školy, začínají žáci základních škol většinou řešit v osmém ročníku, přičemž dívky řeší svou budoucnost dříve než chlapci. Žáci středních škol se svou budoucností začínají většinou zabývat v předposledním ročníku střední školy.

Přestože se žáci i jejich rodiče domnívají, že volba vzdělávací a profesní dráhy by měla být především autonomní záležitostí žáka, z výsledků šetření je patrný nezanedbatelný vliv rodičů. 99 % žáků základních škol a téměř 96 % žáků středních škol řeší svoji budoucí vzdělávací nebo profesní dráhu se svými rodiči a naprostá většina z nich (86 % žáků základních škol a 82 % žáků středních škol) rady svých rodičů opravdu využívá. Pouze malá část žáků základních i středních škol se přitom identifikuje s povoláním svých rodičů – většina z nich se chce věnovat jinému povolání než jejich rodiče.

Za pozitivní zjištění lze považovat to, že se žáci vcelku dobře orientují v tom, co je při výběru školy důležité. Jak žáci základních, tak středních škol vnímají vztah mezi vzděláváním a uplatněním na trhu práce a mají reálné představy o své budoucí dráze. Pro své rozhodování považují žáci obou vzdělanostních skupin za důležité zejména informace o obsahu studia, o možnostech uplatnění, o šancích dostat se na zvolenou školu, o náročnosti studia (za důležité to pokládá více než 90 % žáků základních škol a více než 80 % žáků středních škol).

Na žáky, kteří nemají k dispozici rady rodičů nebo jiné relevantní zdroje, je třeba zaměřovat pozornost poradců na školách, protože nedostatek informací u těchto žáků může vést k předčasným odchodům ze vzdělávání. Výsledky šetření ovšem ukazují, že rodiče i žáci většinu poradenských pracovníků nevyužívají nebo je dokonce neznají a o kariérovém poradenství ve školách i mimo ně mají poměrně malé povědomí.


Článek vyšel v časopise VZDĚLÁVÁNÍ, čtvrtletníku Národního ústavu pro vzdělávání, ročník 2, číslo 2/2013, ISSN 1805-3394. Ke stažení na http://nuv.cz/publikace-a-periodika/vzdelavani-2-2013.


Uplatnění absolventů škol na trhu práce – 2012

Burdová J., Drahoňovská P., Eliášková I., Chamoutová D., Koucký J., Lepič M., Šťastnová P., Trhlíková J., Úlovcová H., Vojtěch J., Tillner J. ; Praha: NÚV, 2013. 88 stran. ISBN 978-80-87652-99-2.  

Více informací (včetně dokumentu ke stažení) na http://nuv.cz/uplatneni-absolventu-skol-na-trhu-prace-2012

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. et Mgr. Jan Klufa

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024