Odborné články Gymnaziální vzdělávání Google Apps: Tvořte a spolupracujte jinak
Odborný článek

Google Apps: Tvořte a spolupracujte jinak

29. 5. 2012
Gymnaziální vzdělávání
Autor
Bc. Ondřej Solnička
Spoluautor
PhDr. Martin Rusek Ph.D.

Anotace

Příspěvek je zaměřen na využití Google Apps nejen ve školním prostředí. Autoři předkládají informace nabyté na nedávno proběhlé konferenci zaměřené na Google Apps i vlastní zkušenosti s využíváním těchto aplikací v učitelské práci. Čtenářům se dostávají informace o možnostech nahrazení zpravidla placených služeb službou neplacenou, navíc nabízející řadu velice moderních funkcí.

Úvodem ke konferenci

V úterý 15. 5. proběhla v nové Technické knihovně v Dejvicích konference s názvem Tvořte a spolupracujte jinak. Ta byla pořádána firmou Netmail, s. r. o., ve spolupráci s Google Česká republika.

Konference byla organizována především pro zástupce vysokých škol, pro které mohou Google Apps znamenat finančně nenákladnou alternativu k jinak placeným LMS (Learning management Systems). Touto cestou se ostatně vydalo již mnoho zahraničních univerzit. Na zmiňované konferenci byly představeny zkušenosti, které s Google Apps mají konkrétně na Přírodovědecké fakultě UK.

Obecně o Google Apps

Funkce, které Google Apps zdarma nabízejí jsou přiblíženy v příspěvku Černé a Černého [1] a dále rozváděny v tomto textu. Pro uživatele jako jednotlivce i pro činnosti menších kooperujících skupin ať již v pracovním životě nebo školním, viz [2–4], nabízejí Google Apps možnosti shodné s klasickými kancelářskými programy tedy: textový a tabulkový editor, možnosti tvorby prezentací, formulářů, webových stránek, OCR apod. Výhodou je možnost propojení a práce v „oblaku“ (cloud), viz [5–6], posílené prostřednictvím poměrně nové služby Google Disc. Jak již bylo zmíněno v úvodu, síla těchto aplikací spočívá v možnosti využít je jako LMS. Tím se Google Apps stávají i zajímavým nástrojem pro školy, a to na všech úrovních.

Možnosti využití Google Apps

Informace z konference lze pro účely tohoto příspěvku shrnout do dvou možností, které instituce zavádějící LMS mají:

  1. Školní koordinátoři ICT postupně prozkoumají služby Google Apps, nabídnou a představí je učitelům (katedrám) a napomůžou k počátku jejich využívání. Škola tak využívá zcela bezplatný LMS. Například zkušenosti Přírodovědecké fakulty jasně hovoří pro zavedení Google Apps i na další instituce.
  2. Zavádět aplikace pro velký počet osob či větší instituce může být nesnadný úkol. V takovém případě je možnost využít služeb firmy, která se postará o kompletní přípravu Google Apps tak, aby byly vyplněny všechny požadavky na správnou funkčnost systému. Firmou certifikovanou společností Google v oblasti Google Apps je právě pořádající Netmail, s. r. o. Aniž by to na konferenci zaznělo, pravděpodobně budou s růstem zájemců přibývat firmy další.

Možnosti využití Google Apps ve škole

Podobné řešení pak je možné aplikovat na jakoukoli školní sborovnu. Obzvlášť vhodné je pak v případě uplatňování mezipředmětových vazeb, kdy spolu učitelé souvisejících předmětů mohou tvořit, sdílet a editovat dokument v závislosti na průběhu konkrétních hodin. Stejně tak mohou např. upravovat školní vzdělávací program apod.

Přenesení do úrovně komunikace školy s rodiči je také možné. Učitel může prostřednictvím Google Apps sdílet s rodiči např. docházku žáků, online výsledky jejich dětí z jednoho předmětu, z jednotlivých testů apod. Na bezpečnost takto sdílených dat je také pamatováno, a to konkrétně ukládáním dat na servery v Evropě či Americe v souladu s normami o zabezpečení, na kterých má zároveň svá data i Google. Jak bylo zdůrazněno v příspěvku zástupce UK PřF doc. Langhammera, data patří pouze uživatelům. Společnost Google k nim nemá přístup. Záleží ovšem vždy na samotné instituci, jak citlivá data do „oblakové“ sféry uloží. Vedoucí Znaleckého ústavu RAC Marian Svetlík na konferenci trefně poznamenal: „Svá nejcitlivější data si pamatuji.“

V neposlední řadě využití při komunikaci učitel a žák přináší do výuky nové možnosti. Namísto poměrně krkolomného e-mailování, vyvěšování wordovských dokumentů na stránky školy apod. je možné se žáky sdílet ŠVP, zadání domácího úkolu apod. Žáci pak mohou stejným způsobem úkoly odevzdávat. Výhodou je i samozřejmá spolupráce žáků online – jedna z nejpodstatnějších složek, kterou dnes škola musí podporovat.

Závěrem

Google Apps, jako součást Google účtu, jsou již jako společná platforma využívány mladou odbornou pracovní skupinou na Katedře chemie a didaktiky chemie. Slouží nejen při publikační činnosti, ale také jako interní informační portál týkající se blížících se konferencí, jsou využívány jako harmonogramy bakalářských a diplomových prací i jako komunikační prostředek při distančních setkáváních odborné skupiny. Na konferenci nově nabyté informace poslouží k rozšíření využívaných služeb a vyústí v pokus převést vnitřní agendu katedry pod Google Apps.

Google Apps jsou ucelené a moderní řešení pro různé instituce, které slibuje perspektivu do budoucna právě svým cloudem. Navštívená konference jistě poskytla mnoho zajímavých podnětů, a to nejen z hlediska reklamních. Autoři příspěvku rádi v diskusi odpoví na otázky možných zájemců o tuto službu.

Použité zdroje

[1] ČERNÁ, Z; ČERNÝ, M. OpenClass: LMS založený na Google Apps. Metodický portál: Články [online]. 10. 11. 2011, [cit. 2012-05-20]. Dostupný z WWW: <http://spomocnik.rvp.cz/clanek/c//14485/OPENCLASS-LMS-ZALOZENY-NA-GOOGLE-APPS.html>. ISSN 1802-4785.

[2] BRDIČKA, B. Kolaborace nebo kooperace? Metodický portál: Články [online]. 17. 10. 2011, [cit. 2012-05-20]. Dostupný z WWW: <http://spomocnik.rvp.cz/clanek/14151/KOLABORACE-NEBO-KOOPERACE.html>. ISSN 1802-4785.

[3] RUSEK, M. Kooperující žák jako člen informační společnosti. Metodický portál: Články [online]. 14. 11. 2011, [cit. 2012-05-20]. Dostupný z WWW: <http://spomocnik.rvp.cz/clanek/14519/KOOPERUJICI-ZAK-JAKO-CLEN-INFORMACNI-SPOLECNOSTI.html>. ISSN 1802-4785.

[4] RUSEK, M. Kam až dosáhne kooperace?. Metodický portál: Články [online]. 16. 11. 2011, [cit. 2012-05-20]. Dostupný z WWW: <http://spomocnik.rvp.cz/clanek/14527/KAM-AZ-DOSAHNE-KOOPERACE.html>. ISSN 1802-4785.

[5] VAŇKOVÁ, J.; ČERNÝ, M. Cloud computing – nejen téma, ale i nástroj. Metodický portál: Články [online]. 04. 04. 2012, [cit. 2012-05-20]. Dostupný z WWW: <http://clanky.rvp.cz/clanek/c/G/14721/CLOUD-COMPUTING---NEJEN-TEMA-ALE-I-NASTROJ.html>. ISSN 1802-4785.

[6] NEUMAJER, O. Rozvažte ICT koordinátorům ruce aneb cloud computing. Metodický portál: Články [online]. 10. 01. 2011, [cit. 2012-05-20]. Dostupný z WWW: <http://spomocnik.rvp.cz/clanek/10447/ROZVAZTE-ICT-KOORDINATORUM-RUCE-ANEB-CLOUD-COMPUTING.html>. ISSN 1802-4785.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Bc. Ondřej Solnička

Hodnocení uživatelů

Martin Rusek
10. 6. 2012, 18:48
Vážená kolegyně, velice rád se o tom něco dozvím od Vás. Publikovala jste něco o Google Apps Vy? Doposud píšu o Google Apps jako náhradě LMS, diskuse se nám stáčí jinam. Držme se prosím tématu.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024