Pozor! Jste na staveništi. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Titulka > Modul články > Gymnaziální vzdělávání

Zobrazit na úvodní stránce článků

Pokusy z biochemie

Praktický příspěvek
inspirace
Pokusy z biochemie jsou pátou částí internetové video-databáze chemických pokusů. Tento oddíl je především určen pro střední školy. Celkem je prezentováno šestnáct pokusů (na internetu od prosince 2010). Součástí didaktického zpracování jsou videozáznamy, návody a principy úloh. Možnosti využití ve výuce naznačují otázky a úkoly.

„Pokusy z biochemie“ jsou jedním ze sedmi oddílů internetové video-databáze chemických pokusů. Tato část je určena zejména pro podporu výuky na střední škole. Celkem je zde prezentováno 16 pokusů, celková délka videa je 1 hodina a 5 minut. V současnosti je v celé databázi 111 experimentů. Celková délka videa je téměř čtyři a půl hodiny. Výsledky projektu jsou volně dostupné (freeware) na webových stránkách katedry aplikované chemie  ZF JU v sekci Oddělení didaktiky chemie. <http://kch.zf.jcu.cz/didaktika/didaktika.htm

Způsob zpracování by měl umožnit vyučujícímu efektivnější výklad probíraného učiva prostřednictvím detailních záběrů průběhu popisovaných reakcí. Zároveň však není vyloučeno ani využití v dalších fázích výuky, a zejména při samostudiu. Důležitý je také motivační efekt, který s sebou přináší digitální projekce. Pokusy jsou doplněny návody na  provedení, vysvětlením principu, popřípadě doprovodnými otázkami a úkoly, které naznačují možné didaktické využití.

Jako doplňující „Otázky a úkoly“ byly vybrány zejména stechiometrické výpočty. Tento fakt umožnil použít tuto sadu nejen v přímé kontaktní výuce, ale především v domácí přípravě žáků, kteří se snaží „proniknout do tajů“ základních chemických úloh.

Video lze jednoduše přepnout do „fullscreen“ modu, což lze provést například tak, že najedeme kurzorem na obrazovku videa a dvakrát klikneme levým tlačítkem myši. Videozáznam lze v libovolném okamžiku zastavit a podrobně komentovat, a to i u procesů, jejichž průběh je při reálném experimentu tak rychlý, že ho lze jen obtížně sledovat. Pro frontální výuku doporučujeme užít dataprojektor. Ten umožní žákům lépe sledovat daný jev, který je prezentován ve zvětšeném měřítku.

Závěrem však zdůrazňujeme, že tato forma prezentace učiva v žádném případě nemůže nahradit v plném rozsahu všechny funkce reálného chemického experimentu.

V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.
Napište nám