Anotace
Příspěvek nabízí inspiraci k plánování ve třídě na základě výběru integrovaného bloku ze ŠVP. Učitelka zvolila ze ŠVP integrovaný blok s názvem "Rekreační zimní sporty", který směřuje k rozvoji pohybových dovedností dětí se zdůrazněním sounáležitosti ve třídě. Zaměření rozšířila o vytvoření základního povědomí o vlastní sounáležitosti se světem a o vytváření základů aktivních postojů ke světu. Konkrétní nabídku činností ve TVP naplánovala s ohledem na charakteristiku třídy dětí.
Téma: Rekreační zimní sporty
Zaměření integrovaného bloku:
Plán činností a aktivit
1. V oblasti pohybu na rozvoj lokomočních dovedností
- Zdravotně preventivní pohybové cvičení s kroužky (v barvách světadílů), využití prvků jógy.
- Proudové cvičení motivované soutěží družstev:
- ve třídě - přeskok, podlézání, chůze po kamenech apod.;
- při pobytu venku - sáňkování, klouzání, bobování, koulování, hod sněhovou koulí.
Třídní olympiáda:
Každé družstvo (5 družstev = 5 světadílů) má kapitána s čelenkou v barvě družstva. Štafetový předmět = plyšový medvěd pro družstvo medvědů, plyšový lev pro družstvo lvů atd.
2. V oblasti jazyka a řeči na rozvoj verbálních i neverbálních komunikativních dovedností
- Řízený rozhovor: Co se ti líbí na sportování, co víš o sportovních disciplínách, jak ty sám sportuješ? Sleduješ sport v televizi, na stadionu...?
- Symboly sportů - (piktogramy).
- Dialog maňásků - zástupců družstev (zvířátek) na téma "Jak děti sportují":
Zvířátka se potkají a navzájem se představí. Komunikace vázne, nerozumí si. Proto zajíc ve spolupráci s učitelkou "překládá", a to verbálně i neverbálně.
Zástupce s:
- modrou čelenkou - zajíc - hovoří česky (Evropa);
- s černou čelenkou - lev - řve (Afrika);
- s červenou čelenkou - kůň - řehtá (Amerika);
- se žlutou čelenkou - medvěd - bručí (Asie);
- se zelenou čelenkou - klokan - libovolný zvuk (Austrálie).
- Rýmování - hra se zvukomalbou slov - Rýmy, šprýmy.
3. V oblasti rozvoje předmatematických představ
Chvilka pro budoucí školáky: řešení slovních úloh - zápis vyprávěného textu:
- Popisování situace a řešení - učitelka vypráví krátký příběh: "Jak jde krasobruslař na trénink":
- krátkými větami učitelka příběh zopakuje a píše na tabuli symboly ve sledu děje, děti kreslí podle názoru (jde tam - šipka ve směru chůze, jde do schodů - šipka nahoru, ze schodů - šipka dolů, obejde stadion - šipka do kruhu, sedne si - tečka, bruslí - šipky ve směru jízdy, výskok - "šipka blesk" a jde domů - šipka směřující zpět, protože příběh končí);
- děti poskládají pás papíru na 1/2, 1/4, 1/8, do každého dílu samostatně kreslí symboly tak, jak učitelka opakuje příběh;
- učitelka převypráví podle záznamu na tabuli, děti "čtou", každé podle svého záznamu;
- zhodnocení, odměna - vědomí, že už umím číst a psát jako budoucí školák.
- Určování a přiřazování barev (metodický materiál "Půlené obrázky"):
- didaktická hra "Na cestovatele" s použitím mapy světa (barevné vyznačení světadílů).
4. V oblasti poznávání na vytvoření základního povědomí o vlastní sounáležitosti se světem, vytváření základů aktivních postojů ke světu
- Besedování na téma: Kdy a kde jsi naposledy prováděl zimní sport, jaké máš vzpomínky na sportování? Vysvětlení vzájemného porozumění při sportovním zápolení, úcta k pravidlům hry, bezpečnost při rekreačním sportování.
- Navozování situace, pokládání otázek: Co je nebezpečné? Co by se mohlo stát? Co bys udělal, kdyby...?
5. V oblasti představivosti a fantazie na rozvoj tvořivosti a představivosti prostřednictvím výtvarných i konstruktivních činností
- Vystřihování, vybarvování (medaile).
- Kreslení sněhuláka sportovce a sportovce na medaili.
- Otiskování látky na bleděmodrý podklad - bílá zima (bílá barva nanesená na látku, struktura látky se otiskne na modrý papírový podklad).
- Vytvoření postavy z vlny (stočit dvě šňůrky, svázat do podoby lidské postavy"Motáček"), manipulace s postavičkou.
- Vytváření koláže (textil, papír).
- Konstruktivní hry s kostkami - zimní stadion, areál horských středisek.
Předpokládaný průběh realizace
Pondělí:
Spontánní a řízené aktivity:
- vyprávění o zimních sportech, které děti prožily či viděly v knize, televizi atd.;
- mačkání papírových koulí - "sněhové" koule;
- cvičení s kroužky - zdravotně preventivní pohybové aktivity, hod papírovou koulí;
- besedování ve skupinkách: "Jak nám prospívá sportování", "Jak děti sportují v našem městě";
- vybarvování omalovánky na dané téma.
Chvilka pro školáky:
- každý má tři papírové koule, sestaví si na koberci "sněhuláka";
- podle pokynů: přináší kostky (přines o jednu kostku méně než, ... o dvě více než...), na závěr dotvoření obrazu sněhuláka přinesenými kostkami;
- "koulovaná" se třemi koulemi pro každé dítě na závěr - "Kolikrát můžeme hodit?"
Úterý:
- látkové čarování - tisk látky (krajky) na papír - bílou barvou na modrý podklad (bílá zima);
- cvičení motivované melodií dětské písně - "Pochodují vojáci (sportovci), tramtadá tramtadá, to je naše olympiáda.";
- frontálně řízená aktivita: "Přišli k nám kamarádi ze světa" - dialog maňásků s čepičkami (čelenkami) v barvách světadílů, využití předchozích poznatků.
Středa:
- výroba panáčka "Motáček" z vlny; individuální práce;
- pohybová aktivita, proudová metoda - kapitán a jeho družstvo jsou zástupci světadílů, výměna stanovišť v rytmu písně "Pochodují sportovci";
- "Čarujeme a kouzlíme" - oživujeme "Motáčky"(hra na koberci, aby se vlna neklouzala a mohl se měnit tvar), děti určují podle tvaru disciplínu.
Čtvrtek:
- nalepování sportovce z vlny na připravený potisk "Bílá zima"; individuální práce;
- koláž z textilu a tvrdého papíru "Sportovní disciplíny"; kolektivní práce;
- pohybová aktivita: "Na štafetu" - plyšová hračka pomůže, aby cvičil (soutěžil) vždy jen jeden z družstva;
- didaktická hra: "Rýmujeme a máme legraci" - rýmování na slova k tématu.
Pátek:
- vystřihování medailí; individuální práce;
- pohybová aktivita: "Pozdrav sluníčku" - zdravé tělo může sportovat, heslo: "Ve zdravém těle, zdravý duch" prvky jógy;
- řízený rozhovor: o sportovcích reprezentujících naše město, ČR;
- výtvarné činnosti, dokončení medailí - 1. strana - vybarvit předtištěný znak našeho města; 2. strana - sportovec s českou vlajkou v ruce, kresba;
- dialog v komunitním kruhu s medailemi, hodnocení, včetně sebehodnocení.
Poznámka:
Dělení dětí na věkové skupiny probíhá podle jejich individuálního zájmu, protože preferuji především společné radostné prožitky, toleranci a pochopení. Bázlivé děti v radostné atmosféře zapomínají na ostych a hyperaktivní děti krotí spontánnost v ohledu neublížit spoluhráči.
Rýmy šprýmy z naší třídní dílny - inspirace z časopisu Pastelka
Ukázky vlastního rýmování:
-
Děti mají k dispozici následující rýmy:
brusličky - dětičky
na kopečku - na bobečku
sáně - ze stráně
kruhy - stuhy
pojedu - na ledu
-
Z uvedených rýmů se děti snaží vytvořit jednoduchý, krátký verš:
Když obuje Monička brusličky,
přijdou se na ni podívat dětičky.
Ve školce na kopečku,
když si sednu na sáně,
Jezdí děti na bobečku.
Povozím se ze stráně.
Fandím a bubnuji,
závodění sleduji.
Olympijské kruhy,
vezmu lyže, pojedu,
barevné jak stuhy,
možná spadnu na ledu.
Závěr celého týdne:
- Výstavka obrázků i výrobků.
- Radostná spontánní nálada, obohacená aktivní slovní zásoba.
- Prožité správné sportovní chování, osvojení nových pohybových dovedností, zdokonalení pohybové koordinace.
- Vytvoření povědomí o existenci jiných zemí, jiných národů.