Odborný článek

Rekreační zimní sporty

8. 11. 2006
Předškolní vzdělávání
Autor
Ing. Jitka Veselá

Anotace

Příspěvek nabízí inspiraci k plánování ve třídě na základě výběru integrovaného bloku ze ŠVP. Učitelka zvolila ze ŠVP integrovaný blok s názvem "Rekreační zimní sporty", který směřuje k rozvoji pohybových dovedností dětí se zdůrazněním sounáležitosti ve třídě. Zaměření rozšířila o vytvoření základního povědomí o vlastní sounáležitosti se světem a o vytváření základů aktivních postojů ke světu. Konkrétní nabídku činností ve TVP naplánovala s ohledem na charakteristiku třídy dětí.
Téma: Rekreační zimní sporty

Zaměření integrovaného bloku:

Plán činností a aktivit

1. V oblasti pohybu na rozvoj lokomočních dovedností

  • Zdravotně preventivní pohybové cvičení s kroužky (v barvách světadílů), využití prvků jógy.
  • Proudové cvičení motivované soutěží družstev:
    • ve třídě - přeskok, podlézání, chůze po kamenech apod.;
    • při pobytu venku - sáňkování, klouzání, bobování, koulování, hod sněhovou koulí.

Třídní olympiáda:

Každé družstvo (5 družstev = 5 světadílů) má kapitána s čelenkou v barvě družstva. Štafetový předmět = plyšový medvěd pro družstvo medvědů, plyšový lev pro družstvo lvů atd.

2. V oblasti jazyka a řeči na rozvoj verbálních i neverbálních komunikativních dovedností

  • Řízený rozhovor: Co se ti líbí na sportování, co víš o sportovních disciplínách, jak ty sám sportuješ? Sleduješ sport v televizi, na stadionu...?
  • Symboly sportů - (piktogramy).
  • Dialog maňásků - zástupců družstev (zvířátek) na téma "Jak děti sportují":
    Zvířátka se potkají a navzájem se představí. Komunikace vázne, nerozumí si. Proto zajíc ve spolupráci s učitelkou "překládá", a to verbálně i neverbálně.
    Zástupce s:
    • modrou čelenkou - zajíc - hovoří česky (Evropa);
    • s černou čelenkou - lev - řve (Afrika);
    • s červenou čelenkou - kůň - řehtá (Amerika);
    • se žlutou čelenkou - medvěd - bručí (Asie);
    • se zelenou čelenkou - klokan - libovolný zvuk (Austrálie).
  • Rýmování - hra se zvukomalbou slov - Rýmy, šprýmy.

3. V oblasti rozvoje předmatematických představ

Chvilka pro budoucí školáky: řešení slovních úloh - zápis vyprávěného textu:

  • Popisování situace a řešení - učitelka vypráví krátký příběh: "Jak jde krasobruslař na trénink":
    • krátkými větami učitelka příběh zopakuje a píše na tabuli symboly ve sledu děje, děti kreslí podle názoru (jde tam - šipka ve směru chůze, jde do schodů - šipka nahoru, ze schodů - šipka dolů, obejde stadion - šipka do kruhu, sedne si - tečka, bruslí - šipky ve směru jízdy, výskok - "šipka blesk" a jde domů - šipka směřující zpět, protože příběh končí);
    • děti poskládají pás papíru na 1/2, 1/4, 1/8, do každého dílu samostatně kreslí symboly tak, jak učitelka opakuje příběh;
    • učitelka převypráví podle záznamu na tabuli, děti "čtou", každé podle svého záznamu;
    • zhodnocení, odměna - vědomí, že už umím číst a psát jako budoucí školák.
  • Určování a přiřazování barev (metodický materiál "Půlené obrázky"):
    • didaktická hra "Na cestovatele" s použitím mapy světa (barevné vyznačení světadílů).

4. V oblasti poznávání na vytvoření základního povědomí o vlastní sounáležitosti se světem, vytváření základů aktivních postojů ke světu

  • Besedování na téma: Kdy a kde jsi naposledy prováděl zimní sport, jaké máš vzpomínky na sportování? Vysvětlení vzájemného porozumění při sportovním zápolení, úcta k pravidlům hry, bezpečnost při rekreačním sportování.
  • Navozování situace, pokládání otázek: Co je nebezpečné? Co by se mohlo stát? Co bys udělal, kdyby...?

5. V oblasti představivosti a fantazie na rozvoj tvořivosti a představivosti prostřednictvím výtvarných i konstruktivních činností

  • Vystřihování, vybarvování (medaile).
  • Kreslení sněhuláka sportovce a sportovce na medaili.
  • Otiskování látky na bleděmodrý podklad - bílá zima (bílá barva nanesená na látku, struktura látky se otiskne na modrý papírový podklad).
  • Vytvoření postavy z vlny (stočit dvě šňůrky, svázat do podoby lidské postavy"Motáček"), manipulace s postavičkou.
  • Vytváření koláže (textil, papír).
  • Konstruktivní hry s kostkami - zimní stadion, areál horských středisek.
Předpokládaný průběh realizace
Pondělí:

Spontánní a řízené aktivity:

  • vyprávění o zimních sportech, které děti prožily či viděly v knize, televizi atd.;
  • mačkání papírových koulí - "sněhové" koule;
  • cvičení s kroužky - zdravotně preventivní pohybové aktivity, hod papírovou koulí;
  • besedování ve skupinkách: "Jak nám prospívá sportování", "Jak děti sportují v našem městě";
  • vybarvování omalovánky na dané téma.

Chvilka pro školáky:

  • každý má tři papírové koule, sestaví si na koberci "sněhuláka";
  • podle pokynů: přináší kostky (přines o jednu kostku méně než, ... o dvě více než...), na závěr dotvoření obrazu sněhuláka přinesenými kostkami;
  • "koulovaná" se třemi koulemi pro každé dítě na závěr - "Kolikrát můžeme hodit?"
Úterý:
  • látkové čarování - tisk látky (krajky) na papír - bílou barvou na modrý podklad (bílá zima);
  • cvičení motivované melodií dětské písně - "Pochodují vojáci (sportovci), tramtadá tramtadá, to je naše olympiáda.";
  • frontálně řízená aktivita: "Přišli k nám kamarádi ze světa" - dialog maňásků s čepičkami (čelenkami) v barvách světadílů, využití předchozích poznatků.
Středa:
  • výroba panáčka "Motáček" z vlny; individuální práce;
  • pohybová aktivita, proudová metoda - kapitán a jeho družstvo jsou zástupci světadílů, výměna stanovišť v rytmu písně "Pochodují sportovci";
  • "Čarujeme a kouzlíme" - oživujeme "Motáčky"(hra na koberci, aby se vlna neklouzala a mohl se měnit tvar), děti určují podle tvaru disciplínu.
Čtvrtek:
  • nalepování sportovce z vlny na připravený potisk "Bílá zima"; individuální práce;
  • koláž z textilu a tvrdého papíru "Sportovní disciplíny"; kolektivní práce;
  • pohybová aktivita: "Na štafetu" - plyšová hračka pomůže, aby cvičil (soutěžil) vždy jen jeden z družstva;
  • didaktická hra: "Rýmujeme a máme legraci" - rýmování na slova k tématu.
Pátek:
  • vystřihování medailí; individuální práce;
  • pohybová aktivita: "Pozdrav sluníčku" - zdravé tělo může sportovat, heslo: "Ve zdravém těle, zdravý duch" prvky jógy;
  • řízený rozhovor: o sportovcích reprezentujících naše město, ČR;
  • výtvarné činnosti, dokončení medailí - 1. strana - vybarvit předtištěný znak našeho města; 2. strana - sportovec s českou vlajkou v ruce, kresba;
  • dialog v komunitním kruhu s medailemi, hodnocení, včetně sebehodnocení.
Poznámka:

Dělení dětí na věkové skupiny probíhá podle jejich individuálního zájmu, protože preferuji především společné radostné prožitky, toleranci a pochopení. Bázlivé děti v radostné atmosféře zapomínají na ostych a hyperaktivní děti krotí spontánnost v ohledu neublížit spoluhráči.

Rýmy šprýmy z naší třídní dílny - inspirace z časopisu Pastelka

Ukázky vlastního rýmování:

  • Děti mají k dispozici následující rýmy:

    brusličky - dětičky
    na kopečku - na bobečku
    sáně - ze stráně
    kruhy - stuhy
    pojedu - na ledu

  • Z uvedených rýmů se děti snaží vytvořit jednoduchý, krátký verš:

    Když obuje Monička brusličky,
    přijdou se na ni podívat dětičky.

    Ve školce na kopečku,
    když si sednu na sáně,
    Jezdí děti na bobečku.
    Povozím se ze stráně.
    Fandím a bubnuji,
    závodění sleduji.

    Olympijské kruhy,
    vezmu lyže, pojedu,
    barevné jak stuhy,
    možná spadnu na ledu.

Závěr celého týdne:
  • Výstavka obrázků i výrobků.
  • Radostná spontánní nálada, obohacená aktivní slovní zásoba.
  • Prožité správné sportovní chování, osvojení nových pohybových dovedností, zdokonalení pohybové koordinace.
  • Vytvoření povědomí o existenci jiných zemí, jiných národů.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Ing. Jitka Veselá

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Sociální a personální kompetence
  • samostatně rozhoduje o svých činnostech; umí si vytvořit svůj názor a vyjádřit jej
  • Předškolní vzdělávání
  • Komunikativní kompetence
  • ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog
  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída, Specializovaná učebna, Vycházka do přírodního prostředí