Ráda bych se podělila o zkušenosti z projektu Comenius – partnerství škol, jehož jsem byla po celou dobu trvání koordinátorkou za českou mateřskou školu. Tříletý projekt, který probíhal ve školním roce 2006/2007, 2007/2008 a 2008/2009 byl velmi úspěšný a získal rovněž ocenění Národní agentury pro evropské vzdělávací programy. Národní agentura projekt zastřešovala a jejím prostřednictvím nám byly po úspěšném dvoukolovém schválení projektu na národní a mezinárodní úrovni poskytnuty finanční prostředky z EU na realizaci projektu.
Hlavní náplní projektu, který nesl název „A Sense of Natue“, bylo získávání poznatků a vědomostí dětí z oblasti živočišné a rostlinné přírody. V tomto směru jsme po celé tři roky spolupracovali s mateřskou školou z Norska, Slovinska, Litvy, Chorvatska a první rok také s mateřskou školou z Velké Británie. Chorvatská MŠ byla pouze v roli „tichého partnera“ vzhledem ke skutečnosti, že se k projektu připojila až po jeho schválení. Musím však podotknout, že i přes tento fakt byla tato MŠ zcela vyrovnaným partnerem a podílela se svou činností, nápady i zaujetím na stejné úrovni jako ostatní mateřské školy zapojené v projektu. Naše mateřská škola úzce spolupracovala od r. 2003 s Ochranou fauny České republika. Ta se vzhledem k velmi dobrým zkušenostem týkajících se zmíněné spolupráce stala v projektu Comenius naším asociovaným partnerem.
Na každý školní rok jsme plánovali s našimi kolegyněmi ze zahraničních mateřských škol environmentální program, který vycházel z hlavního společného tématu a probíhal v každé zemi dle podmínek každé konkrétní mateřské školy, dle jejích specifik, možností, kreativity učitelek i dětí a dalších okolností ovlivňujících průběh projektu. Tím vznikaly různé diferenciace, což dělalo průběh projektu zajímavějším. O průběhu projektu jsme se pravidelně informovali prostřednictvím internetu, děti si vzájemně vyměňovaly výkresy a výrobky z přírodnin, fotografie z projektových činností apod. Učitelky se kromě pravidelné korespondence prostřednictvím e-mailů setkávaly na partnerských schůzkách, které probíhaly v některé ze zúčastněných mateřských školek. Povinné partnerské schůzky, na které jsme si připravovali prezentace o průběhu projektu, se konaly 1x za půl roku a uskutečnily se postupně ve všech školkách zúčastněných zemích.
Za poznáním živé a neživé přírody jsme vedli děti především hrou, vlastními zkušenostmi a prožitky. Díky tvůrčímu přístupu si děti uvědomovaly souvislosti a zákonitosti přírody, prohlubovaly si logické uvažování. Velkou výhodou pro realizaci projektu byla obklopující rozmanitá příroda v bezprostřední blízkosti mateřské školy. Budova MŠ se nachází na vyvýšeném místě, stranou od vesnice, kterou obklopuje velká ovocná zahrada, na níž navazuje velká ovocná zahrada, les, pole, louky.
Nechci zde popisovat podrobně celý projekt, chtěla bych pouze některými aktivitami a souvisejícími fotografiemi nastínit jeho průběh.
MĚSÍC |
POPIS AKTIVIT |
DULEŽITÉ DATUMY |
CÍLOVÁ SKUPINA |
Září
|
Učení o partnerských zemích – pomocí atlasů, map, globusu a internetu. Hledáme a porovnáváme země našich kamarádů, která je nejblíže, nejdále, která je ve vnitrozemí, přímořská, velikost, tvar, geografický povrch, město nebo oblast našich kamarádů, hlavní město, státní vlajka. |
Děti Učitelky |
|
Říjen 2008 |
Pozorování zvířat a učení o zvířatech Představení loutky kočičky KYTY v mateřských školách – kočička přináší knihu do každé mateřské školy a stává se kamarádkou dětí v průběhu celého školního roku. Kniha slovinské autorky Lily Prap: Why? Aktivity vycházející ze slovinské dětské knihy o zvířatech. |
Děti Učitelky Asociovaný partner |
|
Listopad 2008 |
Stavění přístřešků pro zvířata
Aktivity vycházející ze slovinské knihy o zvířatech. |
Děti Učitelky Asociovaný partner |
|
Prosinec 2008 |
První krok: Péče o zvířata Vyrábění a posílání vánočních přání Aktivity vycházející z chorvatské knihy o zvířatech. |
1. 12. 2008 Chorvatská pohádka 25. 12. 2008 1. evaluace Zhotovení a poslání Vánoční přání |
Děti Učitelky Přírodovědní odborníci (zoologové, myslivci)
|
Leden 2009 |
Péče o zvířata v našem okolí. Aktivity vycházející z chorvatské dětské knihy o zvířatech. |
Děti Učitelky Asociovaný partner |
MĚSÍC |
POPIS AKTIVIT |
DULEŽITÉ DATUMY |
CÍLOVÁ SKUPINA |
Únor 2009 |
Péče o zvířata v našem okolí. Aktivity vycházející z norské pohádky o zvířatech.
|
1. 2. 2009 Norská pohádka
|
Děti Učitelky Asociovaný partner |
Březen 2009 |
Společenské, vzdělávací a další hry o zvířatech. Činnosti vycházející z norské pohádky o zvířatech. |
Celý měsíc Výměna společenských, vzdělávacích a dalších her o zvířatech – e-mailem. |
Děti Učitelky Asociovaný partner |
Duben 2009 |
Vše o hmyzu. Činnosti vycházející z české pohádky o zvířatech. |
1. 4. 2009 Česká pohádka |
Děti Učitelky Asociovaný partner |
Květen 2009 |
Návštěva Stanice s handicap. zvířaty 2. evaluace (powerpointová prezentace na projektovém setkání v České republice). Aktivity vycházející z české pohádky o zvířatech. |
1. 5. 2009 Litevská pohádka 23. 5. – 27. 5. 2009 Projektové setkání |
Děti Učitelky Asociovaný partner Rodiče |
Červen 2009 |
Závěrečné projektové aktivity: každá zúčastněná země pošle obrázky tří (autentických) zvířat Škola uspořádá výstavu pro rodiče a další hosty. 3. evaluace. Činnosti vycházející z litevské pohádky o zvířatech. |
1. 6. 2009 Hra: Zvíře Vzpomínka, paměť. 25. 6. 2009 poslední očekávané datum pro poslání 3. evaluace. |
Děti Učitelky Rodiče |
Červenec 2009 |
Závěrečná evaluace celého projektu. Činnosti vycházející z litevské pohádky o zvířatech. |
Ukončení závěrečné zprávy projektu. |
Děti Učitelky Rodiče Místní komunita |
![]() |
1. Environmentální vzdělávání dětí se často uskutečňovalo v zahradním altánu |
![]() |
2. Ve spolupráci s OFČR děti vyrobily krmítka pro ptáky, která jsme rozmístili na zahradě mateřské školy Autorka © Miroslava Strakatá |
![]() |
3. Z okna mateřské školy děti pozorovaly, zda létají do krmítek někteří ptáci, které mají děti na obrázcích Autorka © Miroslava Strakatá |
![]() |
4. Obrázky ptáčků, které děti viděly na krmítku, umisťovaly do krmítka na nástěnce Autorka © Miroslava Strakatá |
![]() |
5. Zahrádky dětí Autorka © Miroslava Strakatá |
![]() |
6. Na záhoncích děti pěstovaly různé bylinky Autorka © Miroslava Strakatá |
![]() |
7. Děti vyráběly housenky Autorka © Miroslava Strakatá |
Spolupráce s odborníky měla mnohá pozitiva. Především umožnila dětem nahlédnout na přírodu z více stran a získat tak větší množství poznatků, informací a zkušeností, které si mohly utřídit a zafixovat během dalších environmentálních činností.
![]() |
8. Beseda s myslivci Autorka © Miroslava Strakatá |
![]() |
9. Návštěva Stanice s handicapovanými živočichy Autorka © Miroslava Strakatá |
![]() |
10. Děti se učily vztahu ke zvířatům |
![]() |
11. Děti a zvířata Autorka © Miroslava Strakatá |
![]() |
12. S dětmi jsme navštívili botanickou zahradu Autorka © Miroslava Strakatá |
![]() |
13. Botanická zahrada Autorka © Miroslava Strakatá |
![]() |
14. Botanická zahrada Autorka © Miroslava Strakatá |
![]() |
15. V botanické zahradě mohly děti pozorovat kromě rostlin také některé živočichy, například želvy a papoušky Autorka © Miroslava Strakatá |
![]() |
16. Prezentace projektu – Slovinsko, Chorvatsko. Autorka © Miroslava Strakatá |
![]() |
17. Prezentace projektu – Norsko, Litva Autorka © Miroslava Strakatá |
![]() |
18. Prezentace projektu – Česká republika a asociovaný partner OFČR Autorka © Miroslava Strakatá |
![]() |
19. Prezentace projektu v prostorách obecního úřadu |
![]() |
20. Vyhlášení výsledků a předání cen zástupci Naep a MŠMT v literární soutěži u příležitosti Comenius Week na výstavě Svět knihy v Praze 2009 Autorka © Miroslava Strakatá |
Práce na projektu v jeho celém průběhu byla velmi zajímavá a profesně i osobnostně velmi přínosná. Vzhledem ke skutečnosti, že tento projekt probíhal na jednotřídní mateřské škole s počtem dětí 28 a pouze 2 pedagogických zaměstnankyň, znamenal v mnoha ohledech také velkou časovou a pracovní zátěž, a to především pro mne, jako v té době ředitelku MŠ a zároveň realizátorku a koordinátorku celého projektu. Musím však podotknout, že velmi silnou oporou byla RNDr. Petra Nová, Ph.D., která se, jako zástupce asociovaného partnera OFČR, na průběhu projektu podílela velmi aktivně. Společně jsme plánovali, realizovali a hodnotili aktivity pro děti, připravovali prezentace pro partnerské mateřské školy a pro místní komunitu, organizovali partnerskou schůzku v ČR a pracovali na dalších záležitostech spojených s projektem.
Všechna úskalí však vyvážil fakt, že nám projekt přinesl nové zkušenosti jak v profesním rozvoji, tak i s řízením projektu, motivoval nás zdokonalovat se ve výuce nejen pracovního jazyka angličtiny, ale okrajově poznávat rodné jazyky našich partnerů a s tím i jejich kulturu, zvyky a tradice a jejich mentalitu. Jsme z tolika různých zemí, více či méně odlišným vzdělávacím systémem i národní kulturou, z různých světových stran, a přesto jsme nalezli společnou řeč, společný zájem, společné téma. Byli jsme si tak vzdálení a přitom tak blízcí!
Přesto, že se projekt týkal práce s dětmi předškolního věku, věřím, že si přínos ze spolupráce s kamarády z Evropy a z činností vyplývajících z projektu odnesou do budoucího života. Děti získaly povědomí, že kamarády, se kterými si můžeme rozumět, můžeme mít relativně i hodně daleko, získaly nepřeberné množství poznatků a vědomostí o přírodě, která nás obklopuje. Nové poznatky získávaly zejména prostřednictvím hry, vlastním zkoumáním, pozorováním, experimentováním a kooperativním tvořením. Cílem nebylo vychovat z dětí přírodovědce, ale naučit je vnímat přírodu, chápat její důležitost a zranitelnost, získat k ní pozitivní vztah a chovat se k ní s respektem a láskou.
Chtěla bych poděkovat celému Comenius týmu Národní agentury pro evropské vzdělávací programy za velkou podporu v průběhu celého tříletého projektu. Při osobních jednáních i při projektových seminářích jsem se vždy setkala s velkou vstřícností a ochotou poradit, s předáváním fundovaných informací a v neposlední řadě také s vyjádřením jejich morální podpory v okamžiku mé nelehké životní situace.
Děkuji za to, že jsem měla možnost spolupracovat nejen se skutečnými profesionály ve svém oboru, ale i s velmi příjemnými a empatickými lidmi. Pokud budu mít v budoucnu možnost realizovat další podobný projekt a spolupracovat s Národní agenturou, určitě tuto možnost využiji.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.