BRAZÍLIE
Téma: deštné pralesy a ohrožené druhy
FOTO Luis (např. z WATOTO): Chlapeček na fotce se jmenuje Luis. Je mu pět let a žije se svou maminkou a tatínkem v Brazílii. Brazílie je obrovská země ležící v Jižní Americe. Hlavní město se jmenuje skoro stejně – Brasília. (Víte, jak se jmenuje hlavní město České republiky?) Luis ale bydlí od tohoto obrovského města velmi daleko. Jeho rodina totiž žije v oblasti Amazonie – největšího deštného pralesa na světě.
FOTO Amazonka: Amazonií protéká i největší řeka na světě, která se jmenuje Amazonka. Protože je opravdu obrovská, žije v ní spousta ryb.
Hejna ryb
Cíl:
Pomůcky:
Postup:
Na podlahu rozházíme rybky. Jedno dítě představuje krokodýla a ryby poplaší. Úkolem dětí je zachránit rybky a po jedné je odnášet. Ty, které míří vpravo do obruče na pravé straně, a ty, které vlevo na opačnou stranu.
Skákavé rybky
Cíl :
Pomůcky:
Postup:
Jako podklad na tabuli použijte modrý papír, který bude představovat moře. Z barevných ryb sestavte jednoduchou řadu, ve které budou děti pokračovat – např. červená, modrá, zelená (učitelka) – děti přidávají ve stejném pořadí stejnou barvu rybek – červená, modrá, zelená, červená, modrá, zelená...
Obměna:
Na tabuli umístěte různobarevné rybky. Všechny děti zavřou oči a poté některé rybky odstraňte. Úkolem dětí je poznat, které ryby „odplavaly” pryč.
FOTO deštný prales: Deštné pralesy se nacházejí kolem rovníku, kde je stále teplo a každý den tam prší. Největší takový prales leží právě v Brazílii a protéká jím řeka Amazonka. Rostliny i stromy zde rostou do velké výšky. Kromě obrovského množství rostlin žije v Amazonii i mnoho druhů živočichů – papoušci, opice, jaguáři, žáby a hlavně mnoho druhů brouků, ptáků a hadů.
Obrázky :
Život v džungli
Cíl:
Pomůcky:
Postup:
Na zeď připevněte velký arch balicího papíru. Dětem ukažte obrázek džungle a řekněte jim, že taková džungle co nevidět vyroste na papíře. Vysvětlete jim, že džungle se podobá velikému domu s mnoha květinami. V přízemí se nacházejí drobné rostlinky a vrstva listí. Děti na arch papíru nalepí nebo namalují listy. Další vrstvu džungle tvoří samé menší stromy. Děti je namalují nad první vrstvu. Třetí vrstva se skládá ze středně velkých stromů. I ty děti namalují. Můžete přidat ještě jednu vrstvu stromů. Nakonec vše završte posledním patrem. V něm rostou velmi vysoké stromy, jejichž koruny se bujně rozrůstají a tvoří nad nižšími vrstvami jakoby deštník. Ztvárněte je jako dlouhé visící listy z krepového papíru a namalované kmeny. Poté mohou děti do obrázku přimalovat již zmíněná zvířata či je vystřihnou z omalovánky, vybarvit a dolepit.
Hluboko v deštném lese
Cíl:
Pomůcky:
Postup:
Povězte si s dětmi, na která nebezpečná zvířata mohou narazit v pralese. Vyzkoušejte si, jak je možné před takovými zvířaty uniknout – utéct, uskočit, odcupitat po špičkách, odplížit se, najít si úkryt, zůstat nehybně stát... Jednotlivé prvky provádějte tak, že děti vyberou nějaké zvíře, navrhnete, co se dá dělat, a děti to následně udělají.
Obměna:
Vyberte dítě, které bude představovat divoce žijící zvíře. To si najde nějaký úkryt, ze kterého na povel vyskočí a začne pronásledovat ostatní děti. Chycené dítě se stane dalším divokým zvířetem.
FOTO deštný prales: Dědeček Luisovi často vypráví o tom, že se lidé k pralesu nechovají hezky. I Luis už si všiml, že se les od jejich vesnice stále vzdaluje, protože velké bagry kácejí stále více a více stromů. Kromě toho zemědělci z jejich vesnice potřebují stále více volné půdy pro pěstování svých plodin. Ne že by Luisovi nechutnala manga, kokosové ořechy, banány, či oříšky kešu, které pak na vykácené ploše pěstují, ale Luis moc dobře ví, že prales a vůbec všechny stromy jsou důležité (ze dřeva se vyrábí nábytek, papír, topí se s ním), ale především stromy umějí vytvářet kyslík, který lidé a všechna zvířata potřebují k dýchání. Proto musíme stromy chránit a místo těch pokácených sázet nové.
Zasaď strom
Cíl:
Pomůcky:
Postup:
Na zemi natáhněte provázek. Děti se postaví do zástupu na levou stranu provázku. Dětem zdůrazněte, že stojí na levé straně. Každé dítě dostane špejli-stromek a „zasadí” jej. Přitom můžete odříkávat říkanku a předvádět, jako že kopete jámu: „Kopu, kopu motykou, jámu dělám velikou. Stromeček tam zasadím, jeho větve pohladím.” Poté všechny děti přejdou na pravou stranu a opět jim zdůrazníte, že stojí na pravé straně a celý postup zopakujete.
FOTO ohrožená zvířata: Kvůli ničení pralesu, ale i jiných životních prostředích zvířat, se některé druhy přestávají ve volné přírodě vyskytovat. Těm, kterých žije na Zemi jen velmi málo, říkáme ohrožené druhy. Aby tyto druhy zvířat nevymřely úplně, musíme je chránit.
Ohrožená zvířata
Cíl:
Pomůcky:
Postup:
Z barevného papíru (nejlépe červený nebo růžový) vystřihněte velká srdce, pro každé dítě jedno. Na každé z nich napište jméno ohroženého zvířete (např. papoušek amazonský, orangutan, panda, gorila, nosorožec, mořská želva, tučňák, krokodýl, hroch, leopard, velryba…). Připravená srdce rozložte na koberec nápisy dospod. Zeptejte se dětí, zda ví, co jsou ohrožená zvířata. Vysvětlete jim, že na spodní straně srdce je napsáno jméno jednoho z takových zvířat. Děti postupně obracejí srdíčka. Vy vždy jméno přečtěte a děti si jej zkusí několikrát zopakovat. Na každé srdce napište jméno dítěte, které si je vybralo. Odložte srdce někam stranou a dělejte, jako že na podlahu pokládáte neviditelnou krabici plnou mláďat ohrožených zvířat. Opatrně vytáhněte jedno, oznamte jeho jméno a podejte ho dítěti, které si vybralo srdce s jeho jménem. Takto „rozdejte” mláďata všem dětem. Vysvětlete si, že ohrožená zvířata potřebují, abychom je chránili a pečovali o ně. Každé dítě si pak své mládě pochová, pomazlí se s ním.
FOTO karnevalová tanečnice: V Brazílii ale nejsou jenom pralesy, stojí tam i města a vesnice. A v jednom takovém velkém městě, jmenuje se Rio de Janeiro, se každý rok koná ten největší karneval na světě. Na karneval do Ria se sjedou lidé ze všech koutů Brazílie i světa. Na ten slavný karneval chodí tancovat i Louisova maminka s tatínkem a spousta dalších tet a strejdů. Luis s nimi na něj ale jít nemůže, nejdříve musí vyrůst. A aby z něj byl jednou dobrý tanečník, často trénuje se svými kamarády. A my si to také společně vyzkoušíme, ale nejdříve si musíme vyrobit správné karnevalové masky.
Kočičí maska
Pomůcky:
Postup:
Masky
Pomůcky:
Postup:
Dětem se nejvíce líbila výroba masek a následný karneval, těžké byly úkoly s barevnými rybkami (algoritmy, pamatování si).
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.