Odborné články Předškolní vzdělávání Pohybové aktivity dětí v mateřské škole podporující zdraví
Odborný článek

Pohybové aktivity dětí v mateřské škole podporující zdraví

13. 9. 2004
Předškolní vzdělávání
Autor
Věra Šulcová

Anotace

Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Projekt pohybových aktivit je součástí ŠVP, je zpracován z hlediska přínosu pro dítě a připravených podmínek, je zaměřen na rozvoj pohybových dovedností a v závěru nechybí evaluační pravidla. Projekt je doplněn o hodnocení sledovaných činností a je zajímavé toto hodnocení porovnat s plánovanými pravidly evaluace.
Očekávané kompetence: samostatnost, sebedůvěra, vlastní rozhodování, vytrvalost v činnosti, chápání sociálních vztahů a rolí, pravidelná potřeba pohybu a sportovních aktivit, správný životní styl.
Časový rozsah: Průběžně po celý jeden školní rok.
Věková skupina: 3-6 let

Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Projekt pohybových aktivit je součástí ŠVP, je zpracován z hlediska přínosu pro dítě a připravených podmínek, je zaměřen na rozvoj pohybových dovedností a v závěru nechybí evaluační pravidla. Projekt je doplněn o hodnocení sledovaných činností a je zajímavé toto hodnocení porovnat s plánovanými pravidly evaluace.
Očekávané kompetence: samostatnost, sebedůvěra, vlastní rozhodování, vytrvalost v činnosti, chápání sociálních vztahů a rolí, pravidelná potřeba pohybu a sportovních aktivit, správný životní styl.
Časový rozsah: Průběžně po celý jeden školní rok.
Věková skupina: 3-6 let


Přínos pro dítě:
  • radostné prožitky z pohybu
  • spontánní pohyb příznivě působí na růst dítěte
  • osvojuje si správné držení těla, správnou chůzi
  • osvojuje si nové pohybové a senzomotorické dovednosti
  • poznává vlastní pohybové dovedností a pohybové možnosti
  • chápe základní bezpečnostní, organizační a hygienické zásady
Prostředky a podmínky k realizaci volných pohybových aktivit:
  • věcné
    • škola má dobré stavebně - technické prostředí
    • nabízené aktivity jsou podnětné a variabilní
    • dostatek prostoru
    • bezpečnost, hygiena
    • vybavení TV pomůckami, náčiním
    • odpovídající teplota v místnosti, v zimě zvlhčovače vzduchu
    • dostatečný prostor i vybavení školní zahrady
    • přísun tekutin
  • organizační
    • optimální denní režim
    • vytváření skupin - optimální diferenciace
    • pravidelný odpočinek
    • učitelka neorganizuje děti, volné hře nechává prostor i čas
  • sociální
    • podpora sebedůvěry dítěte, vzájemné důvěry mezi učitelkou a dětmi a mezi dětmi
    • dodržování pravidel soužití a dodržování pravidel při hře
    • třídní rituál
    • vzájemná zpětná vazba, okamžitá zpětná vazba k vykonaným činnostem - sledování pokroku
    • zdravé klima, radost ze života
    • společný prožitek
Způsob výchovy k pohybovým aktivitám

Využíváme prožitku a zkušenosti získané v činnostech, kterými se dítě učí. Činnosti vycházejí z kvalitně připravených podmínek (prostoru, nářadí, náčiní atd.)

  • spontánní pohybové aktivity
  • didakticky zacílené činnosti

 Musíme přitom dodržovat tyto znaky učení:

  • spontaneitu
  • objevnost z pronikání do reality, radost
  • komunikativnost
  • prostor pro aktivitu, tvořivost
  • konkrétní činnosti
  • celostnos
Rozvoj pohybu a individuálních tělesných schopností
  • pohybové činnosti jsou přímo nebo nepřímo motivovány
  • vychází z dětí (co je zaujalo, co chtějí zkoušet či rozvíjet)
  • záměrně cílené (jaké pohybové dovednosti chceme děti naučit, jaké zdokonalovat či rozvíjet)
  • jsou součástí denního režimu
  • záměr učitelky vychází z pedagogické analýzy - vybraný konkrétní cíl vede k rozvoji osobnosti, pohybových dovedností, zkušeností, postoji, hodnotě

1.Obr.

Výše uvedená podtémata dělíme do tematických bloků. Příklady uvedených tématických bloků využívají zejména připravených podmínek, různého nářadí či náčiní.

Tematický blok : Kamarádi
Dobrý den, pojďte ven
Hledám tě , vidím tě - chůze, labyrint
Po mé pravici je volné místo

Tematický blok : Mám strach
Překážková dráha
Švédská bedna - prolézání
Padák
Strašidla na hradě - různé pomůcky, improvizace

Tematický blok : Až budu veliký
Skákací koberec
Balanční míče
Chůdy, polokoule

Tematický blok : Cestování
Dopravní prostředky - kroužky, tyče, žíněnky, jiné drobné náčiní
Vláček, tramvaj, letadlo, autobus, automobil
Rakety

Tematický blok : Život v přírodě
Život v přírodě (zajíčci, Houbaři, žáby)
Den, noc - mraky, slunce, běh, chůze, lezení, převaly, narážení , dvojice atd.

Tematický blok : Roční období
Jaro - kruh, přeskoky, stuhy
Léto - u rybníka, u moře, kánoe (pramice, parník, rackové, námořníci, vodní živočichové)
Podzim - O řepě, sklizeň,
Zima - čerti, náčiní,stuha, brambory, koulování - koule z papírů, hry s papírem

Tematický blok : Domácí zvířata
Kvočna a kuřata - míčky, koulení, zrníčka, přeskakování, přenášení, vylézání
Pes a štěňata - honičky, bouda, obruče, překonávaní překážek, kotouly


Rizika ohrožující cíl
  • nepřiměřená obava o bezpečnost dětí
  • zesměšňování dětí, vyřazování dítěte z pohybových činností
  • ničení námětu dítěte
  • srovnávání s druhým; každý jsme jiný
  • vedení k soupeření
  • neuznávání projevu dítěte
  • neznalost smyslu a cílů pohybových aktivit pro rozvoj osobnosti dítěte.
Další činnosti a příležitosti k pohybu
  • individuální cvičení zdravotní, relaxační, dechová, psychomotorická
  • příležitostná relaxační cvičení
  • rozvíjení jemné motoriky, - grafomotorika
  • cvičení rozlišovacích schopností všech smyslů
  • rozvíjení sebeobslužných návyků
  • využití přirozených cvičení na zahradě, vycházkách

Evaluační činnost
  • Byl tématický celek úspěšný i z hlediska pohybových aktivit dítěte?
  • Zajistila jsem dostatečný prostor pro volné aktivity dle kritérií?
  • Bylo prostředí bezpečné a vstřícné?
  • Jaká byla potřeba odpovědnosti,spoluodpovědnosti?
  • Neupadala jsem do stereotypu?
  • Jak se zapojily děti, mám přehled?
  • Nebyla zde neúčelnost, přemíra pomůcek?
  • Které konkrétní činnosti děti zaujaly a jaké byly výsledky vzhledem k získávání nových zkušeností, schopností a dovedností?
  • Co je potřeba příště změnit?
  • Celková úspěšnost učení?

Popis realizace není uveden, protože tento projekt je součástí ročního plánu činností, resp. je součástí ŠVP PV.

Uvádíme hodnocení týkající se pozorovaných dopoledních aktivit, z kterých jsou patrné tyto výsledky

Hodnocení z hlediska pozorovatele
  • Sledované řízené a spontánní pohybové i jiné činnosti se vzájemně prolínaly zcela v souladu s principy a zásadami školního kurikula.
  • Tematicky i obsahově vycházely již z konkrétně zpracovaných třídních programů. Zvolené pedagogické záměry cíleně navazovaly a rozvíjely předcházející poznatky, praktické zkušenosti a dovednosti dětí a citlivě se přizpůsobovaly jejich individuální situaci.
  • Organizace činností byla zcela přirozená a plynulá, náročnější skupinové činnosti byly z hlediska efektivity pedagogického procesu vhodně zajištěny dvěmi učitelkami. Děti měly dostatečný časový prostor k dokončování práce.
  • Bohatá, pestrá a záměrně připravená nabídka a podnětnost prostředí umožňovaly všem dětem širokou možnost individuálního rozhodování při výběru her a činností.
  • Promyšlená příprava podmínek i jejich průběžná aktualizace včetně zajištění bezpečnosti, pozitivně ovlivňovaly všechny děti tak, že se mohly aktivně účastnit smysluplného a pro ně i pro učitelky uspokojujícího činění. Prostor k seberealizaci byl průběžně všemi dětmi využit k různým druhům spontánních, skupinových nebo individuálních her, činností a experimentů včetně pohybových, hudebních, výtvarných, pracovních a dalších aktivit.
  • Zvolené metody byly pestré a vhodné, odpovídaly věkově heterogenní skupině dětí i jejich individuálním či specifickým potřebám.
  • Pedagogické záměry a cíle byly plánovány i realizovány v podobě integrovaných a pro děti přitažlivých celcích.
    Obsahová náročnost byla v nabídce vhodně diferencována a dětmi svobodně, ochotně a úspěšně naplňována.
  • Bylo využíváno forem problémového učení, důraz byl kladen na získávání poznatků z vlastní zkušenosti dětí. Vstřícnost a ochota učitelek pomoci a posilování sebedůvěry se odrážely v jistotě dětí i ve velmi dobrých výsledcích a výkonech.
  • Děti se v prostorách tříd velmi dobře orientovaly, byly samostatné. I bez aktivní účasti učitelky - např. v tělocvičně, důsledně dodržovaly společně dohodnutá pravidla. Prokazovaly velmi dobrou schopnost vzájemné komunikace a spolupráce i umění dohodnout se. Starší děti byly pro mladší výrazně inspirujícím vzorem, ke kterým se mladší děti s důvěrou obracely a požadovaly radu a pomoc.
  • Účinná úvodní i průběžná motivace a adresné pozitivní hodnocení i citlivé řešení problémů přinášeli dětem pocit uspokojení, jistoty a sebedůvěry. Dostatečně velký prostor pro seberealizaci a uspokojení měly děti díky rolím učitelek, záměrně simulovaným, nedominantním, převážně rádcovským. Cíleně formulovanými a rozvíjejícími otázkami podporovaly souvislé vyjadřování a podněcovaly chuť dětí hovořit.
  • Vzájemná komunikace a interakce mezi učitelkami a dětmi i mezi dětmi navzájem byly partnersky vstřícné, otevřené a vyvážené.
  • Klima jednotlivých tříd i celkové atmosféra školy jsou velmi příznivé - klidné, radostné, tvořivé a zcela bezkonfliktní.
  • U dětí byly zaznamenány velmi dobré průběhové výsledky vyváženě ve všech, zejména však v hudebních a pohybových dovednostech, kulturně společenských návycích, ale i ve vývoji vzájemných vztahů. Děti se umějí aktivně uplatňovat, vyjadřovat své názory, samostatně respektovat přijatá pravidla i vzájemně si pomáhat a pozitivně ovlivňovat chování svých vrstevníků. Mají vyvinutou silnou vnitřní motivaci poznávat, objevovat, učit se nové věci a dosahovat dobrých výsledků.
Autor
Věra Šulcová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Činnostní a občanské kompetence
  • dbá na osobní zdraví a bezpečí svoje i druhých, chová se odpovědně s ohledem na zdravé a bezpečné okolní prostředí (přírodní i společenské)
  • Předškolní vzdělávání
  • Sociální a personální kompetence
  • ve skupině se dokáže prosadit, ale i podřídit, při společných činnostech se domlouvá a spolupracuje; v běžných situacích uplatňuje základní společenské návyky a pravidla společenského styku; je schopné respektovat druhé, vyjednávat, přijímat a uzavírat kompromisy
  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • odhaduje své síly, učí se hodnotit svoje osobní pokroky i oceňovat výkony druhých

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída