Cílem tohoto projektu bylo:
Seznámení žáků s jednotlivými znameními zvěrokruhu a uvědomění si sebe samotného jako neopakovatelného jedince.
Aktivizace žáků k zamyšlení se nad svými charakterovými vlastnostmi a pochopení povahových rysů svých spolužáků.
1. Motivace
Hra – vytvořte řadu, ve které se seřadíte podle svého data narození (od 1. ledna do 31. prosince).
2. Vyluštětě šifru – SLUNEČNÍ ZNAMENÍ
Každý pracuje samostatně (viz příloha).
Čísla odpovídají pořadí písmene v abecedě s tím, že začínáme číslem 6.
29 |
20 |
33 |
22 |
12 |
9 |
22 |
17 |
X |
38 |
22 |
6 |
21 |
12 |
22 |
17 |
S |
L |
U |
N |
E |
Č |
N |
Í |
X |
Z |
N |
A |
M |
E |
N |
Í |
Ti, co jsou hotovi, zkontrolují vyřešení šifry u učitele a prvních šest si vybere kartu s číslem budoucí skupiny. Všichni následující řešitelé si mohou zvolit, ve které skupině budou pracovat.
3. Znamení zvěrokruhu (šifra, plnění matematických úkolů)
Práce v šesti skupinách (plnění úkolů vyžadovalo spolupráci i dělbu práce).
Pomocí matematických úkolů žáci odhalili všechna znamení zvěrokruhu. Využila jsem DUM Zodiak pana Lubomíra Šárala uveřejněný na metodickém portálu www.rvp.cz pod číslem 46734 – strany 2–8.
4. Práce s kartami
V diskuzním kruhu na koberci jsme společně roztřídili karty – (dvojice zafoliovaných karet – název znamení, odpovídající období roku) a objasnili pojem zvěrokruh.
5. Charakteristika – volné psaní
Žáci se rozdělili do skupin podle toho, ve kterém znamení se narodili.
Na internetu (viz odkazy) si přečetli základní charakteristiku lidí narozených v tomto znamení, sdělovali si své zkušenosti, odhalovali společné vlastnosti.
Každý sám se pokusil formou volného psaní napsat svoji stručnou charakteristiku.
6. Kresba slunečního znamení
Z různých zdrojů si žáci prohlédli výtvarné zpracování jednotlivých znamení a poté se každý sám pokusil o jeho výtvarné zpracování.
7. Výroba plakátu
Skupiny své práce (obrázky, charakteristiky, zjištěné informace) využily při tvorbě plakátu. Uplatnily kreativitu a originalitu.
8. Prezentace ostatním spolužákům
9. Hodnocení – diskuzní kruh
10. Vystavení vzniklých prací
Projekt přivedl děti k zamyšlení se nad svou osobností.
Uvědomily si svou jedinečnost i sounáležitost s ostatními. Pochopily rozdílnost lidských povah a potřebu vzájemné tolerance.
Téma bylo pro žáky vhodné, neboť jim objasnilo pojmy, se kterými se již v životě setkali, ale jejich význam příliš nechápali.
Domnívám se, že kromě získání nových vědomostí a praktického využití svých dovedností projekt významnou měrou přispěl především k rozvoji komunikativních, sociálních a personálních kompetencí.
Projekt přivedl žáky k zamyšlení se nad svou osobností. Uvědomili si svou jedinečnost i sounáležitost s ostatními. Pochopili rozdílnost lidských povah a potřebu vzájemné tolerance. To jsou, dle mého názoru, schopnosti pro život velmi důležité.
Myslím si, že je projekt využitelný od pátého ročníku základní školy.
Odkaz: Znamení zvěrokruhu
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.