Odborné články Základní vzdělávání Práce s týdenním plánem na 1. stupni základní školy
Odborný článek

Práce s týdenním plánem na 1. stupni základní školy

12. 9. 2006
Základní vzdělávání
Autor
Pavel Škramlík

Anotace

Příspěvek seznamuje s výhodami používání týdenního plánu na 1.stupni ZŠ, ukazuje možnosti využití plánu pro sebehodnocení žáků. Text je doplněn ukázkami plánů využívaných v 1., 2. a 4. ročníku.

1. Týdenní plán s prvky sebehodnocení

  • Týdenní plán je list, který připravuje učitel pro žáky (nebo společně se žáky). Obsahuje především informace o učivu, příp. o dílčích výstupech, které rozvíjejí očekávané výstupy vzdělávacích oborů programu školy.
  • Práce s týdenním plánem pomáhá rozvíjet především kompetenci k učení: žák plánuje, organizuje, řídí vlastní učení, zhodnotí výsledky svého učení a diskutuje o nich...
  • Formou, jakou je připraven, pomáhá rozvíjet schopnost sebehodnocení, příp. hodnocení druhých.

S týdenním plánem pracuji na prvním stupni už od první třídy také z těchto důvodů:

  • Informuje děti (co se budeme učit, na co se mohou těšit, co mají kdy přinést, informuje o zadání povinných a dobrovolných úkolů na celý týden).
  • Informuje rodiče (o výuce, o domácích úkolech, o akcích třídy i školy, podává informace pro rodiče nemocného dítěte - co mají doma procvičovat, jaká cvičení mají vypracovat).
  • Pomáhá učiteli rozvrhnout výuku na celý týden, příp. provázat mezipředmětové vztahy. Týdenní plány uložené v portfoliu žáka mohou pomoci učiteli při vypracování slovního hodnocení.
Práce s týdenním plánem

S týdenním plánem se pracuje po celý týden, protože určuje samostatnou práci, strany v učebnicích nebo domácí úkoly. Důležitější je společné čtení a vybarvování, které zahajuje školní týden. Začátek týdne, kdy "ladíme atmosféru", pomáhá plán motivovat k učivu, protože děti ví, na co se těšit, co se bude dít. Naopak vypracování týdenního plánu poslední hodinu v pátek týden ukončuje a hodnotí.

Týdenní plán má název podle celoroční motivace a názvu třídy, např. Kouzelná třída - Kouzelníkův list, Pohádková třída - Pohádkový list, apod. Každý žák jej dostává v pondělí během ranního kruhu. Zpravidla část hodiny je věnována společnému čtení a rozhovoru o tom, co nás v týdnu čeká z jednotlivých předmětů, jaké jsou dobrovolné domácí úkoly, z jaké volné práce (nabídky - připravených listů s úkoly, které si žáci berou samostatně, mají-li splněnu práci) mohou vybírat. Součástí listu je i dopis třídě. Sděluji pochvaly třídě i jednotlivcům, důležité informace pro rodiče, zprávy školy. Tím plán také nahrazuje zdlouhavé zapisování společných informací pro rodiče do notýsku.
V pátek je poslední hodina vyhrazena na zhodnocení týdne. Při vypracovávání listu učitel děti zpočátku vede, radí a připomíná práci v předmětech.

Na víkend odnesou děti list domů, pochlubit se, jak pracovaly a ke kontrole rodičům. Ti mají informaci o práci žáka za týden, mohou se ptát, vědí, co procvičovat. Listy se zakládají do desek portfolia žáka. Učiteli pomáhají vidět žáka za delší období, sledovat jeho vývoj a usnadňují vypracování slovního hodnocení.

Příprava plánu

Neocenitelnou pomůckou v přípravě týdenních plánů je počítač. Do připravené matrice se navazuje na předchozí týden, a proto vlastní vypracování plánu zabere pouze několik desítek minut. Čas strávený přípravou týdenního plánu se ale určitě vyplatí.

2. Hodnocení a sebehodnocení v týdenním plánu

Kromě informování dětí i rodičů lze plán využít k sebehodnocení. V první třídě je plán velmi jednoduchý (příloha č. 1). Učivo předmětu, probírané v týdnu, je naformulováno do krátké otázky (např.: Umím správně psát písmeno f?). Na otázku děti po probrání a procvičení učiva (zpravidla na konci týdne) odpovídají vybarvením jednoho ze tří symbolů. Vybarvují podle toho, jak si myslí, že daný úkol, jev nebo hru zvládli. Vybírají si ze symbolů:

  • usměvavý obličej - umím výborně,
  • obličej s "rovnými ústy"- umím, ale potřebuji ještě procvičovat (někdy se spletu),
  • zamračený obličej - zatím neumím.

Formou veselého, neutrálního a smutného obličeje děti hodnotí, jak se jim ve škole dařilo a také domácí přípravu. Jak zvládly domácí úkoly a jestli si daly práci s úkolem dobrovolným. Žáci pomocí symbolů zhodnotí (nejlépe ve škole, aby žák nebyl ovlivněn rodiči) také práci učitele. Ten získá reakci na svou práci a děti se učí zamyslet nad prací dospělého.
V plánu je místo pro obrázek, od konce první třídy pro věty, kde děti odpovídají na otázky: Co se ti v tomto týdnu nejvíce líbilo, co se ti podařilo a koho jsi potěšil?

Od druhé třídy jsou v listu volné řádky pro otázku vytvořenou žákem. Do listu si v pondělí děti s pomocí učitele zapisují, na co se v tomto týdnu zaměří, co se doučí, co budou procvičovat. Vybírají podle úspěchů nebo neúspěchů předcházejícího týdne. Ten, kdo práci z minulého týdne zvládl a umí, si vybírá práci novou, kdo s naučením není úplně spokojen, stanoví si zvládnutí úkolu znovu. Je jisté, že učitel musí s touto prací žákům pomáhat.

Děti odpovídají na otázky dané učitelem, na své otázky, vybarvují obrázek nebo písemně odpovídají na to, co se jim líbilo, podařilo a hodnotí učitele. Na konci druhé třídy dokáže většina žáků pracovat na sebehodnocení samostatně.

Ve třetím, čtvrtém a pátém ročníku má plán jinou formu (příloha č. 3). Princip sebehodnocení se nemění, ale žáci vybarvují políčka podle zvládnutí látky:

N - neumím
P - umím s pomocí učitele (spolužáka)
Č - umím částečně (znám, ale občas chybuji)
U - umím (nepletu se)

Po vypracování plánu je nutné najít čas na rozhovor v kroužku. Kdo chce, přečte, co se mu líbilo, koho potěšil nebo vysvětlí, proč hodnotil učitele negativně nebo pozitivně. Plán pomáhá učiteli vnímat, jak se žák oceňuje a usnadňuje mu následné hodnocení. Rodičům plán při kontrole napoví, jak žák vnímá své úspěchy a neúspěchy, má možnost na základě otázek (učiva) rozebrat sebehodnocení dítěte. Žák se učí hodnotit sám sebe, i spolužáky a učitele.

3. Využití týdenního plánu na 2. stupni základní školy

Domnívám se, že týdenní plán, který je snáze využitelný na 1. stupni, může po úpravách a po respektování konkrétních podmínek školy i třídy, být pomocníkem žáka, učitelů i rodičů v modifikované podobě i na 2. stupni.

Důvody pro využití plánu:

Aby zůstal plán i pro starší žáky přínosný měl by:

  • učit plánovat (co se budu učit, co jsem už splnil a co mě ještě čeká),
  • informovat rodiče (co ve škole děti dělají a jak se potomek sebehodnotí),
  • informovat o probírané látce i o domácích úkolech (žáky oprávněně zajímá, proč se tohle učím, k čemu mi zrovna tohle učivo bude,
  • vést k sebehodnocení, k uvědomění si, co jsem splnil a jak, na co se musím zaměřit (toto jsem zvládl dobře, v tom mi nejde to a to). Žák by měl být veden k tomu, aby uměl (bez strachu z hodnocení - známky učitele) odhadnout své možnosti a k samostatnému rozhodování o profesní orientaci.

Problémem při využití plánu se může stát:

  • spolupráce mezi učiteli (musejí mít chuť se věnovat zapsání do plánu),
  • najít dostatek času na zhodnocení týdne a sebehodnocení žáků.

Literatura a použité zdroje

[1] – CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy. Portál, 1994.
[2] – DVOŘÁKOVÁ, M. Charakteristika slovního hodnocení. in: Slovní hodnocení. Iuventa, 1994.
[3] – PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 1996.
[4] – SCHIMUNEK, F. P. Slovní hodnocení žáků. Portál , 1994.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
78.13 kB
PDF
č. 1: Týdenní plán pro 1. ročník - Kouzelníkův list
pdf
150.39 kB
PDF
č. 2: Týdenní plán pro 2. ročník - Pohádkový list
pdf
67.38 kB
PDF
č. 3: Týdenní plán pro 3.-5. ročník - List expedice za poznáním
Autor
Pavel Škramlík

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích:

RVP do 2024

Téma článku:

Hodnocení žáků