S týdenním plánem pracuji na prvním stupni už od první třídy také z těchto důvodů:
S týdenním plánem se pracuje po celý týden, protože určuje samostatnou práci, strany v učebnicích nebo domácí úkoly. Důležitější je společné čtení a vybarvování, které zahajuje školní týden. Začátek týdne, kdy "ladíme atmosféru", pomáhá plán motivovat k učivu, protože děti ví, na co se těšit, co se bude dít. Naopak vypracování týdenního plánu poslední hodinu v pátek týden ukončuje a hodnotí.
Týdenní plán má název podle celoroční motivace a názvu třídy, např. Kouzelná třída - Kouzelníkův list, Pohádková třída - Pohádkový list, apod. Každý žák jej dostává v pondělí během ranního kruhu. Zpravidla část hodiny je věnována společnému čtení a rozhovoru o tom, co nás v týdnu čeká z jednotlivých předmětů, jaké jsou dobrovolné domácí úkoly, z jaké volné práce (nabídky - připravených listů s úkoly, které si žáci berou samostatně, mají-li splněnu práci) mohou vybírat. Součástí listu je i dopis třídě. Sděluji pochvaly třídě i jednotlivcům, důležité informace pro rodiče, zprávy školy. Tím plán také nahrazuje zdlouhavé zapisování společných informací pro rodiče do notýsku.
V pátek je poslední hodina vyhrazena na zhodnocení týdne. Při vypracovávání listu učitel děti zpočátku vede, radí a připomíná práci v předmětech.
Na víkend odnesou děti list domů, pochlubit se, jak pracovaly a ke kontrole rodičům. Ti mají informaci o práci žáka za týden, mohou se ptát, vědí, co procvičovat. Listy se zakládají do desek portfolia žáka. Učiteli pomáhají vidět žáka za delší období, sledovat jeho vývoj a usnadňují vypracování slovního hodnocení.
Neocenitelnou pomůckou v přípravě týdenních plánů je počítač. Do připravené matrice se navazuje na předchozí týden, a proto vlastní vypracování plánu zabere pouze několik desítek minut. Čas strávený přípravou týdenního plánu se ale určitě vyplatí.
Kromě informování dětí i rodičů lze plán využít k sebehodnocení. V první třídě je plán velmi jednoduchý (příloha č. 1). Učivo předmětu, probírané v týdnu, je naformulováno do krátké otázky (např.: Umím správně psát písmeno f?). Na otázku děti po probrání a procvičení učiva (zpravidla na konci týdne) odpovídají vybarvením jednoho ze tří symbolů. Vybarvují podle toho, jak si myslí, že daný úkol, jev nebo hru zvládli. Vybírají si ze symbolů:
Formou veselého, neutrálního a smutného obličeje děti hodnotí, jak se jim ve škole dařilo a také domácí přípravu. Jak zvládly domácí úkoly a jestli si daly práci s úkolem dobrovolným. Žáci pomocí symbolů zhodnotí (nejlépe ve škole, aby žák nebyl ovlivněn rodiči) také práci učitele. Ten získá reakci na svou práci a děti se učí zamyslet nad prací dospělého.
V plánu je místo pro obrázek, od konce první třídy pro věty, kde děti odpovídají na otázky: Co se ti v tomto týdnu nejvíce líbilo, co se ti podařilo a koho jsi potěšil?
Od druhé třídy jsou v listu volné řádky pro otázku vytvořenou žákem. Do listu si v pondělí děti s pomocí učitele zapisují, na co se v tomto týdnu zaměří, co se doučí, co budou procvičovat. Vybírají podle úspěchů nebo neúspěchů předcházejícího týdne. Ten, kdo práci z minulého týdne zvládl a umí, si vybírá práci novou, kdo s naučením není úplně spokojen, stanoví si zvládnutí úkolu znovu. Je jisté, že učitel musí s touto prací žákům pomáhat.
Děti odpovídají na otázky dané učitelem, na své otázky, vybarvují obrázek nebo písemně odpovídají na to, co se jim líbilo, podařilo a hodnotí učitele. Na konci druhé třídy dokáže většina žáků pracovat na sebehodnocení samostatně.
Ve třetím, čtvrtém a pátém ročníku má plán jinou formu (příloha č. 3). Princip sebehodnocení se nemění, ale žáci vybarvují políčka podle zvládnutí látky:
N - neumím
P - umím s pomocí učitele (spolužáka)
Č - umím částečně (znám, ale občas chybuji)
U - umím (nepletu se)
Po vypracování plánu je nutné najít čas na rozhovor v kroužku. Kdo chce, přečte, co se mu líbilo, koho potěšil nebo vysvětlí, proč hodnotil učitele negativně nebo pozitivně. Plán pomáhá učiteli vnímat, jak se žák oceňuje a usnadňuje mu následné hodnocení. Rodičům plán při kontrole napoví, jak žák vnímá své úspěchy a neúspěchy, má možnost na základě otázek (učiva) rozebrat sebehodnocení dítěte. Žák se učí hodnotit sám sebe, i spolužáky a učitele.
Domnívám se, že týdenní plán, který je snáze využitelný na 1. stupni, může po úpravách a po respektování konkrétních podmínek školy i třídy, být pomocníkem žáka, učitelů i rodičů v modifikované podobě i na 2. stupni.
Důvody pro využití plánu:
Aby zůstal plán i pro starší žáky přínosný měl by:
Problémem při využití plánu se může stát:
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.