Odborný článek

Bohoušovy džíny

8. 9. 2006
Základní vzdělávání
Autor
Petr Chára

Anotace

Žáci na populárním produktu odhalí propojenost a závislosti ve světovém obchodě.
Vlastní strutkurovaný popis činnosti
Evokace (5 - 7 min)

Zeptejte se žáků, zda někdy nosí nebo nosili džíny. Pokračujte dotazem, zda přemýšleli o tom, z čeho se džíny skládají, z čeho se vykrájejí jednotlivé součásti. Iniciujte brainstorming na toto téma. Návrhy zaznamenejte na tabuli.

Závěr evokační části:

Shrňte návrhy a sdělte žákům, že nyní se budou zabývat jedním konkrétním "příběhem" kalhot.

Uvědomění (celkem 25 - 30 min)

Rozdělte žáky do dvojic (jakoukoli vhodnou metodou) a rozdejte jim kopie textu, mapy a atlasy.

Zadejte úkoly:

  1. Přečtete si pozorně následující údaje.
  2. Vypište si suroviny použité na výrobu džín.
  3. Vypište si procesy použité při výrobě džín.
  4. Vybarvěte v přiložené mapě různou barvou země, které dodaly suroviny, a země, v kterých probíhal nějaký proces přímo související s výrobou džín.
  5. Vyznačte v mapě šipkami cestu jednotlivých surovin či součástí.

Dejte žákům čas na vypracování (cca 12 - 15 min).

Vyzvěte dobrovolníky, aby své mapy představili.

Diskuse (cca 5 - 7 min)

Diskutujte se žáky:

  • Co jsme si na příkladu džín dokumentovali?
  • Proč je do jejich výroby zahrnuto tolik zemí?
  • Jaké to může mít důvody a výhody?

Představte žákům graf (fólie či kopie).

Možný úkol: Pokud víte, že cena džín je 1600 Kč, vypočtěte kolik peněz z celkové ceny putuje jednotlivým zapojeným lidem či společnostem.

Shrnující diskuse:

  • Vyplývají z vašich zjištění nějaké obecnější závěry?
  • Znáte nějaký jiný výrobek, na kterém by se dala propojenost dokumentovat?
  • Napadají vás výhody a nevýhody (klady a zápory) takovéhoto propojení světa?
  • Způsobuje tento fakt naopak někomu (někde) problémy? Kde a jaké?
Reflexe

Nechte žáky odpovědět na otázky: Co mě nejvíce zaujalo? Co mě nejvíce překvapilo?

Použijte metodu "magického kamene" (hovoří jen ten, kdo má fix) nebo "nedokončené věty" (písemná reflexe - čtou pouze dobrovolníci).

Text pro žáky

Bohoušovy džíny

Bohouš dostal k narozeninám od rodičů vysněné džíny. Podívejme se nyní na to, co se všechno muselo odehrát, než se džíny dostaly k Bohoušovi.

Víte, že...

... džínovina byla poprvé vyrobena v 18. století jako látka pro pracovní oděvy?

  • Džíny byly navrženy v USA (střih, design) americkou firmou.

  • Džínovina byla vyrobena z bavlny vypěstované v Beninu, tkané a barvené v Itálii barvou, která byla vyrobena v Německu.

  • Džínovina byla poslána lodí do Tunisu, kde se džíny ušily.

  • K drhnutí džínoviny se použily kousky pemzy z vyhaslého vulkánu v Turecku.

  • Zip byl vyroben japonskou společností ve Francii.

  • Na výrobu zipu byl použit mosazný drát vyrobený v Japonsku.

  • Knoflíky byly vyrobeny z mosazi (slitina mědi a zinku), která byla vyrobena v Německu.

  • Měď byla z Namibie a zinek byl z Austrálie.

  • Měkčí bavlna do kapes byla vypěstována a utkána v Pákistánu.

  • Byly použity různé druhy nití na zapošití džínsů, které byly vyrobeny v Anglii, Maďarsku a tkány ve Španělsku.

  • Polyesterová vlákna pro nitě byla vyrobena v Japonsku, z ropy dovezené z Kuvajtu.

  • Džíny byly usušeny a poslány přes moře do Francie a poté kamióny do ČR do Prahy, kde je Bohoušovi rodiče koupili.

Graf

Kam jdou peníze, za které kupujete džíny.

Graf
1. Graf

Vytvořeno na základě údajů a námětu z učebnice: Gallagher, R., Parish, R..: Geog.3. Oxford University Press, Oxford 2002.

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích:

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence občanské
  • chápe základní ekologické souvislosti a environmentální problémy, respektuje požadavky na kvalitní životní prostředí, rozhoduje se v zájmu podpory a ochrany zdraví a trvale udržitelného rozvoje společnosti
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence sociální a personální
  • přispívá k diskusi v malé skupině i k debatě celé třídy, chápe potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení daného úkolu, oceňuje zkušenosti druhých lidí, respektuje různá hlediska a čerpá poučení z toho, co druzí lidé myslí, říkají a dělají
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech
  • Evropa a svět nás zajímá

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální, Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

* kopie textu a slepé mapy světa do dvojic * atlas světa * kopie grafu (možno použít fólii)