Vejděte do třídy s nasazenými barevnými slunečními brýlemi a položte žákům následující dotazy:
Následuje společná četba textu po odstavcích, diskuse po každém odstavci. Ověřte porozumění textu, motivujte žáky k uvádění konkrétních příkladů, paralel.
Dvojice - společně písemně zformulují odpověď na otázku Co se stalo? a prezentují ji ostatním.
Společná diskuse - sepište všechny odpovědi na tabuli.
Vyzvěte jednu z dvojic, aby přečetla svou verzi odpovědi. Poté připojí své verze ti, kteří se domnívají, že jejich odpověď je velmi podobná té první přečtené. V další fázi přečte svou verzi dvojice, která považuje svou odpověď za radikálně odlišnou od těch doposud čtených. K nim se pak připojí další či prezentují svou verzi jako další alternativní výklad. Tímto způsobem by měl vzniknout základ pro diskusi.
Text by měl přivést žáky k úvahám o tom, co ovlivňuje pohled člověka na svět, jakou roli hraje prostředí, ve kterém člověk žije. Při vhodně vedené diskusi, zvláště po třetím odstavci, by žáci měli být inspirováni k promýšlení, nikoli však jednoznačnému odsouzení fenoménu etnocentrického vnímání odlišnosti.
Etnocentrismus
Představuje tendenci posuzovat odlišné kultury, jejich zvyky, tradice a hodnoty z perspektivy kultury vlastní. Jinými slovy řečeno, nositelé všech kultur jsou přesvědčeni, že jedině normy, obyčeje a pravidla jejich kultury jsou správné, platné a pravdivé. Taková perspektiva je však k nositelům odlišných kultur výrazně netolerantní, neboť jiné kultury jsou posuzovány podle kritérií, která jim nejsou vlastní, a proto jim většinou nevyhovují. Navíc je takový pohled na jiné kultury hodnotově zatížený, takže ostatní kultury nejsou chápány pouze jako jiné, ale rovnou jako horší než kultura vlastní. Tato tendence je vlastní všem kulturám. Etnocentrického vnímání se nikdy nemůžeme plně zbavit, nikdy plně "nevystoupíme" z vlastní kultury. Avšak při posuzování projevů odlišnosti můžeme etnocentrické sklony brát v úvahu, a vyhnout se tak zbrklým xenofobním soudům.
Vytvořte poster, který nejpřesněji a nejpřesvědčivěji odpoví na tyto otázky:
Uveďte co nejvíce argumentů a příkladů, které argumenty podpoří (nejméně tři body ke každé ze tří otázek).
Vypracujte poster tak, aby byl vizuálně i obsahově přitažlivý pro vaše vrstevníky. (Poster musí být přehledný a upravený tak, aby přitahoval pozornost a podával informace, které slibuje.) Využijte obrázků z časopisů, vlastních kreseb apod.
Součástí práce na posteru je vyjasnění si úloh členů skupiny jak při realizaci úkolu, tak pro prezentaci posteru, na které se musí podílet všichni členové skupiny.
Kritéria pro hodnocení posteru lze stanovit tak, jak je zde naznačeno, nebo do diskuse o kritériích hodnocení posteru zapojit všechny žáky. To, na čem se se žáky shodnete, pak bude platit jako sada závazných kriterií pro hodnocení posteru.
Z literatury, tisku, médií nebo z vyprávění svých příbuzných nebo kamarádů vyber a písemně popiš jednu situaci, při níž hrála (kulturní) odlišnost zásadní roli.
Dílčí cíle dané aktivity |
|
Integrace vzdělávacího obsahu z jiných vzdělávacích oborů, resp. průřezových témat |
|
Didaktická povaha příspěvku | Motivační a evokační aktivita k tématu kulturních diferencí |
Organizační forma výuky |
|
Vyučovací metoda | práce s textem, diskuse |
Předpokládaný časový nárok | 30 minut |
Nutné pomůcky a prostředky | Kopie textu Sluneční brýle (text je předem vhodné upravit do podoby "miniknížky" - text rozstřihejte po odstavcích a sešijte tak, aby žáci mohli otáčet "listy") |
Informační zdroje | Interkulturní vzdělávání nejen pro středoškolské pedagogy. 1. vyd. Praha, NLN a ČvT 2002. |
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami | Ne |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.