Odborné články Gymnaziální vzdělávání Pojetí a koncepce Výtvarného oboru ve vztahu ke struktuře osnov v rámci charakteristiky vzdělávací oblasti Umění a kultura
Odborný článek

Pojetí a koncepce Výtvarného oboru ve vztahu ke struktuře osnov v rámci charakteristiky vzdělávací oblasti Umění a kultura

28. 8. 2006
Gymnaziální vzdělávání
Autor
PaedDr. Markéta Pastorová

Anotace

Článek se zabývá nejdůležitějšími myšlenkami koncepce Výtvarného oboru v RVP GV, nabízí praktickou ukázku zpracování oboru v ŠVP.

Výtvarný obor jako součást vzdělávací oblasti Umění a kultura navazuje svým pojetím a koncepcí na Výtvarnou výchovu v základním vzdělávání a společně s ní tvoří ucelený systém vzdělávacího obsahu. Graduje náročnost očekávaných výstupů a učiva, a to od nejjednodušších tvůrčích činností až po zcela samostatné a vědomé zapojení se do tvůrčího a uměleckého procesu propojujícího hledisko tvorby, recepce a interpretace.

Podstatnou změnou, kterou koncepce Výtvarného oboru přináší, není jen pregnantní definování očekávaných výstupů a z toho vycházející jiný přístup k členění učiva1, ale zejména proměna pohledu na smysl a cíle Výtvarného oboru ve vztahu k ostatním vzdělávacím oborům, využitelnost osobně jedinečných schopností a získaných znalostí žáka v reálných životních situacích a pojímání tvůrčího a uměleckého procesu jako zdroje pro celoživotní vzdělávání.

Koncepce Výtvarného oboru především umožňuje přistupovat k uměleckým hodnotám ve vztahu k současnému stupni lidského poznání a komunikace a přistupovat k vlastní i umělecké tvorbě a interpretaci jako k nástrojům rozvíjení osobního potenciálu tvořivosti, smyslového a jazykového poznání.2

Velký důraz je kladen na proces komunikace, který je podstatnou součástí jak umělecké tvorby, tak vzdělávacího procesu a poznání vůbec.3 Komunikační proces je pak pojímán v kontextu současné umělecké tvorby, kdy umělcovou prioritou přestává být "gloriola autorství" a do pozornosti se dostává jeho role prostředníka v komunikačním procesu.4

Výtvarný obor pro základní i gymnaziální vzdělávání inovuje a zpřesňuje dosud užívaný pojmový aparát ve vztahu ke svým teoretickým východiskům, jak pro vzájemnou mezioborovou komunikaci, tak pro potřeby praxe. Terminologii je věnován článek K pojetí a terminologii Výtvarného oboru.5

Jazyk oboru se výrazně proměňuje i ve vztahu ke kurikulárním dokumentům (RVP ZV a RVP G), neboť stejně jako ostatní obory mluví "řečí výstupů"("means and mode"), což je pro učitele náročné, má-li navíc rozpracovávat očekávané výstupy na "školní výstupy".6 Avšak obecnější "rámcová" úroveň stanovení očekávaných výstupů a učiva dává výtvarným pedagogům daleko větší možnost zúročit vlastní přístup k realizaci vzdělávacího obsahu v rámci nabízeného systému. Prostor pro osobitý přístup pedagogů je podpořen i samotným charakterem všech činnostně založených oborů oblasti - výtvarného, hudebního a dramatického.

Při profilování vlastního osobitého pojetí Výtvarného oboru by však pedagog měl:

  • vycházet z aktuálních zkušeností žáků, rozvíjet je a obohacovat;
  • přistupovat k tvorbě jako k experimentální praxi, kdy postupy, metody a technologie se postupně "objevují i obnovují, ověřují a zdokonalují" (výsledek není předem dán jako určitá norma, ke které se má žák přiblížit, ani nejde jen o získání technologických dovedností, "řemesla");7
  • nesvazovat žáky svým názorem či názorem autorit bez toho, aniž by jim byla dána šance postupně si jej utvářet na základě vlastních zkušenosti, zkušeností a názorů ostatních a informací získaných z různých i méně běžných zdrojů;
  • neopominout současný vizuální svět, ve kterém se žáci pohybují a denně přicházejí do styku nejen s uměleckou tvorbou, ale i s tvorbou běžné vizuální produkce, včetně tvorby, kterou je generačně možné považovat za "pokleslou";
  • záměrně propojovat vlastní tvorbu, vnímání a interpretaci, neboť vše je součástí tvůrčího procesu a všechny roviny dávají příležitost pro osobní angažovanost jedince.

Významnou změnou pak je i samotný přístup k výtvarnému umění (viz Vančát, J.: Reflexe proměny výtvarného umění v koncepci oblasti Umění a kultura). Stručně se dá říci, že nejde pouze o získání chronologického přehledu dějin umění, ale na konkrétních příkladech se snažíme žáky přivést k pochopení toho, co bylo v jednotlivých etapách "přelomové", co bylo uměleckým vyjádřením prosazeno jako rozšíření lidského "uchopení světa", jakým způsobem tyto "podstatné přínosy" využívá současné umění a jak je možné je uplatnit při vlastní tvorbě i jak může jejich pochopení a zasazení do historického a kulturního kontextu obohatit argumentaci či interpretaci.

Podstata přístupu k výtvarné výchově na gymnáziu je stručně a velmi dobře vyjádřena v příspěvku L. Kitzbergerové v Diskusním fóru: "Bylo by omylem se domnívat, a jistě v odborné veřejnosti již nikdo tak nečiní, že obsahem výtvarné výchovy je pouze žákova tvorba, popsatelná jako zcela konkrétní činnosti, či rozvíjení tvořivosti nebo estetického cítění, což jsou jen pojmy, k nimž se konkrétní obsah přiřazuje jen s obtížemi. Současná výtvarná výchova se nemůže vyhnout významné kognitivní a socializační roli, protože má žáky připravit nejen k orientaci a aktivnímu pohybu ve světě výtvarného umění, ale nezastupitelně v oblasti celé vizuální kultury. Současný učitel se neobejde bez znalostí a bez odborného jazyka, který obsáhne tento záběr výtvarné výchovy se všemi vazbami na další obory poznání a umožní tyto nové či nově uvědomované obsahy předmětu reflektovat a sdílet, případně i vysvětlovat a obhajovat."

Shrneme-li základní ambice koncepce oboru ve vztahu k aplikaci do školních vzdělávacích programů a jeho následné realizace v konkrétních vyučovacích hodinách či projektech a kurzech, pak jsou pro výtvarného pedagoga vytvořeny předpoklady proto, aby mohl:

  • spoluvytvářet a být zodpovědný za kvalitu vzdělávací obsahu a jeho realizaci;
  • společně s žáky se účastnil tvůrčího procesu, a to od prvotních úvah, přes hledání variant řešení až po zapojení výstupů do komunikace;
  • vycházet vstříc individuálním potřebám a zájmům žákům tím, že je seznámí s možnostmi a způsoby uplatnění co nejširší škály prostředků od tradičních (kresba, malba, prostorová tvorba) až po nová média (digitální obraz, grafické programy, animace, video, interaktivní programy);
  • pomáhat žákům hledat vhodné formy dokumentace a prezentace nejen konečných produktů, ale pomáhat jim mapovat a systematizovat jednotlivé etapy tvůrčí práce tak, aby si byli schopni uvědomovat svůj vývoj, jednotlivé kroky a pokroky i sebe sama a svůj individuální přístup ve vztahu k ostatním;
  • systematicky začlenit a více pro realizaci vzdělávacího obsahu využívat programy muzeí a galerií.8

Prostor pro vyjádření pojetí vzdělávacího oboru je pak přímo dán i samotnou strukturou osnov, kde mohou být nejdůležitější myšlenky definovány a rozvedeny již v části osnov v rámci charakteristiky oboru či konkrétního vyučovacího předmětu v jeho obsahovém, časovém a organizačním vymezení (jako vhodné se ukazuje uvést obsahové vymezení jako samostatnou část a naopak propojit časové a organizační vymezení). Ne vždy je tento poměrně unikátní prostor pro profilování podoby předmětu na konkrétní škole dostatečně využíván.

Následující příklad se vztahuje k ukázce možnosti zpracování úvodních částí učebních osnov s důrazem na obsahové vymezení vzdělávacího oboru (vyučovacího předmětu).

Výtvarný obor pro 1. a 2. ročník

  • název vyučovacího předmětu
    • Výtvarná výchova (1. a 2. ročník)
    • Umělecká tvorba a komunikace (3. ročník)
  • charakteristika vyučovacího předmětu Výtvarná výchova:
    • Časové a organizační vymezení vyučovacího předmětu Výtvarná výchova
      V 1. a 2. ročníku se realizuje vzdělávací obsah Výtvarného oboru v povinném vyučovacím předmětu s názvem Výtvarná výchova. Hodinová dotace je 1 hodina týdně s tím, že výuka se realizuje jednou za 14 dní ve dvou vyučovacích hodinách. Výuka je v 1. a 2. ročníku realizována ve specializovaných učebnách (školní ateliér, učebna ICT atp.) v prostorách galerie a muzea i ve veřejném prostoru města a krajiny.
      Ve 3. ročníku se realizuje vzdělávací obsah integrovaného tématu Umělecká tvorba a komunikace ve stejnojmenném povinném vyučovacím předmětu. Hodinová dotace je 1 hodina týdně. Výuka probíhá jednou za 14 dní ve dvou vyučovacích hodinách, a to jak v prostorách školy, tak prostorách galerie a muzea a dále v prostorách městské knihovny (zde je vyžíván bohatý fond specializované odborné literatury).

    • Obsahové vymezení vyučovacího předmětu Výtvarná výchova
      Výtvarný obor v 1. a 2. ročníku je výrazně zaměřen na tvůrčí činnosti, jimiž se realizuje učivo ve dvou okruzích: Obrazové znakové systémy a Znakové systémy výtvarného umění.
      Ve vztahu k učivu těchto okruhů jsou do vzdělávacího obsahu integrovány tematické okruhy Mediální výchovy. Výchovné a vzdělávací strategie se zaměřují zejména na rozvíjení kompetence k učení, kompetence k řešení problémů a kompetence komunikativní, ve 2. ročníku je pak pozornost věnována rozvíjení kompetence občanské.
      V 1. ročníku jsou tvůrčí činnosti zprvu nejvíce zaměřeny na rozvíjení smyslové citlivosti a uplatňování subjektivity tak, aby bylo možné navázat na obsah výtvarné výchovy na základní škole a zmapovat individuální zkušenosti a zájmy žáků. V tvůrčích činnostech je pak dále prohlubována provázanost vlastní tvorby s vnímáním vizuálně obrazných vyjádření proto, aby měl žák možnost uvědomit si a vyzkoušet prostředky, které mu osobně nejvíce vyhovují a které by chtěl dále rozvíjet. Nabízena je tradiční kresba, malba (využíván je školní ateliér), práce v grafických editorech i prostorová tvorba.
      Systematicky se pak pozornost začíná věnovat hledání vhodných způsobů prezentace výstupů i jednotlivých fází tvůrčího procesu, aby se průběžně vytvářela příležitost pro zpětnou vazbu diváků a pro jejich interpretace. Za důležité se považuje hledání i nestandardních způsobů nabídnutí díla užšímu vybranému okruhu. K ověřování komunikačních účinků jsou nabízeny metody a postupy vycházející ze současného vizuálního umění (např. změna role diváka - divák se stává v interakci s uměleckým dílem jeho součástí). O různých technologiích a postupech uplatňovaných v současném výtvarném umění se žáci dozvídají zejména prostřednictvím internetu a tištěných médií, (katalogy, odborné publikace, vztahující se k zásadním akcím, např.: Pražské Bienále, Kessel, Bienále v Benátkách). Pozornost je rovněž věnována vnímání komunikačního obsahu obrazu v běžných mediích (časopisy, reklamy, televize). V 1. ročníku je do vzdělávacího obsahu Výtvarného oboru integrováno průřezové téma Mediální výchova - tematický okruh Mediální produkty.
      O technologiích a postupech, které žáky zaujmou, se společně diskutuje, shromažďují se materiály a jako inspirační zdroje se třídí, systematizují a zakládají do osobních portfolií i tvůrčího portfolia třídy a průběžně se prezentují na internetových stránkách školy.
      Z pohledu bezprostřední zkušenosti žáka se tak přistupuje k učivu tematického okruhu Obrazové znakové systémy, a to s důrazem na interakci s vizuálně obrazným vyjádřením v roli autora, příjemce a interpreta, a okruhu Znakové systémy výtvarného umění, v němž se žáci zabývají především výtvarným uměním jako experimentální praxí z hlediska inovace prostředků, obsahu a účinků.
      Výchovné a vzdělávací strategie jsou zaměřené na rozvíjení klíčových kompetencí, a to kompetencí k učení, kompetencí k řešení problémů, kompetencí komunikativních.
      Ve 2. ročníku jsou tvůrčí činnosti rovněž zaměřené na vlastní tvorbu a vnímání vizuálně obrazných vyjádření vlastní i umělecké produkce. Na rozdíl od 1. ročníku je více kladen důraz na to, aby žáci vyjádření svých zkušeností, myšlenek, vjemů, prožitků a představ vztahovali k vizuálně obrazným vyjádřením zejména umělecké produkce v jednotlivých historických etapách, uměleckých směrech či k výrazným uměleckým osobnostem. Skrze zkušenost z vlastní tvorby a vnímání umělecké produkce se pak vytváří zázemí pro "poučenější" interpretaci a odborně zdatnější argumentaci. Důraz je kladen na to, aby si žáci mohli sami volit ta témata, která je nejvíce zaujmou a která pro svoji vlastní orientaci v umění považují za důležitá (umění minorit, problematika genderu, zapojení těla, jeho pohybu a gest do procesu tvorby, neškolené vizuální umění, "masovost a autenticita" projevu apod.).
      Skrze reflexi současného umění jim je pak v rámci tematického okruhu Znakové systémy výtvarného umění nabízen systematický přehled o světonázorovém, náboženském, filozofickém a vědeckotechnickém zázemí historických slohů evropského kulturního kontextu. Prostřednictvím vlastní tvorby, při které se již snaží záměrně volit prostředky, se seznamují s vývojem uměleckých vyjadřovacích prostředků, podstatných pro porozumění aktuální obrazové komunikaci.
      V rámci okruhu Obrazové znakové systémy porovnávají "uchopení" vybraného tématu a jeho komunikační dopad s různými druhy umění (se zaměřením na film, dramatické umění a literaturu), zabývají se vizuálně obraznými znakovými systémy z hlediska poznání a komunikace. Zkušenosti z vnímání vizuálně obrazného vyjádření jsou schopni reflektovat na úrovni smyslové, subjektivní a komunikační.
      Ve 2. ročníku je do vzdělávacího obsahu Výtvarného oboru integrováno průřezové téma Mediální výchova tematickými okruhy Mediální produkty a jejich významy, (vliv médií na utváření postojů a hodnot ve vztahu k současnému umění) a Účinky mediální produkce a vliv médií (média a kulturní zpravodajství v regionu, stereotypy v médiích - Ženy a umění).
      Pozornost je rovněž věnována kvalitě dokumentace tvůrčího procesu, systematizaci zdrojů informací a poznatků a nalezení osobně vyhovujícího způsobu prezentace. Důraz je kladen na samostatný přístup a systematičnost a pečlivost při práci se zdroji.

    • Výchovné a vzdělávací strategie
      Další rozvoj kompetencí k učení, kompetencí k řešení problémů, kompetencí komunikativních, vhodně a podle zájmu žáků jsou rozvíjeny kompetence občanské.

Obsahové vymezení vyučovacího předmětu vypovídá o tom, že výtvarný pedagog ve svém pojetí klade důraz na reflexi současného výtvarného umění i běžné vizuální produkce. Zaměřuje se na poznání individuálních schopností a zájmů žáků tím, že jim dává možnost výběru prostředků, které jim osobně vyhovují, dává možnost vnímat a interpretovat umělecká díla, které si žáci samostatně vybrali, vytváří jim prostor pro jejich individuální prezentaci a pro vzájemný dialog. Zkušenosti žáků se pak snaží usoustavňovat v kontextu Obrazových znakových systémů a Znakových systémů výtvarného umění. Opěrné body v historickém a kulturním kontextu jsou tak získávány skrze vlastní tvorbu, vnímání a interpretaci. Nejedná se tedy o chronologický přístup k dějinám umění, ale o "vhledy" s různou "úrovní hloubky" a vztahující se bezprostředně k atmosféře třídy a v co nejširší míře zúročující individualitu žáka.

Ukázku je zapotřebí pojímat jako určitý model způsobu uvažování o obsahovém vymezení a jeho definování ve struktuře osnov. Záměrně je pak nabízen spíše "maximalistický přístup" tak, aby obsahové vymezení bylo co nejvíce inspirativní a aby se (byť na omezeném prostoru) co nejvíce mohlo vztáhnout k současnému pojetí a koncepci nejen výtvarného oboru, ale i nastavení celé vzdělávací oblasti Umění a kultura.

Určité maximalistické hledisko je zde voleno i proto, aby dokumentovalo bohatost kognitivní složky oboru, který je zcela plnohodnotnou součástí vzdělávání, a důležitost možnosti zařazení integrovaného tématu Umělecká tvorba a komunikace jako samostatného vyučovacího předmětu do 3. ročníku, dotovaného z disponibilních hodin.

Další příspěvek bude věnován pojetí a koncepci Výtvarného oboru ve vztahu k výchovným a vzdělávacím strategiím. V něm také bude věnován prostor rozvedení výchovných a vzdělávacích strategií, které jsme z toho důvodu v tomto textu neuváděli.

Budeme velice rádi, pokud budou čtenáři na článek reagovat, a to jak svými doplňujícími otázkami, tak svými postřehy, zkušenostmi, různými variantami zpracování, nápady na zpřesnění instrukcí apod. Velice přivítáme, pokud budou příspěvky v duchu vzájemné důvěry a spolupráce lidí, kterým jde o kvalitu oboru, cítí za něj zodpovědnost, rádi hledají nové přístupy, snaží se vybudovat vysoký kredit oboru na své škole a právě z těchto důvodů se chtějí společně podělit o zkušenosti.

Své příspěvky podněty a reakce zasílejte na adresu: pastorova@rvp.cz.


1 Nikoliv podle tematických celků - takovýto přístup byl nejčastěji uplatňován v osnovách pro základní vzdělání ve vzdělávacích programech Základní škola, Obecná i Národní škola, pouze bylo k výběru témat přistupováno z různých úhlů pohledu od nejtradičněji pojímaného ve Vzdělávacím programu Základní škola, přes cílené rozvíjení tvůrčího potenciálu dítěte s důrazem na dovedností složku v Obecné škole až po snahu členit témata z pohledu vlastního zájmu a zkušenosti dítěte v Národní škole. V 90. letech pak potřeba přehodnotit dosavadní přístup k cílům i obsahu oboru byla vyjádřena zintenzivněním diskuse uvnitř oboru na teoretické bázi i snahou po aplikaci do praxe. To dalo vznik třem alternativním osnovám Výtvarné výchovy, které byly posléze schváleny jako součást Vzdělávacího programu Základní škola a staly se společně se všemi doposud platnými osnovami jedním z východisek pro diskusi o podobě a koncepci oboru v RVP ZV i GV.
Ze zaměření pozornosti na členění obsahu pak vyplývalo i to, že jazyk dosavadních materiálů mluvil "řečí obsahu - témat", nikoliv výstupů. (Slavík, J.: Diskusní fórum/Obecná diskuse "Odborný jazyk RVP")
2 Vančát, J.: Diskusní fórum/Obecná diskuse.
3 Důležitost komunikace ve vzdělávání je pak vyjádřena samostatnou klíčovou kompetencí. Všechny obory vzdělávací oblasti Umění a kultura vědomě učí zacházet s jazykem umění a využívat jej jako specifický způsob komunikace. Protože převážná část informací přichází vizuální cestou, bude Výtvarný obor a schopnost vnímat a komunikovat touto cestou velmi důležitá pro vzdělávání vůbec i pro rozvíjení vlastního osobnostního potenciálu.
4 Humhal, J.: Diskusní fórum/Obecná diskuse.
5 S terminologií doporučujeme všem se seznámit. Protože se jedná o definování pojmů v kvalitě potřebné pro komunikaci i na teoretickém základě, je zapotřebí být trpělivý a věnovat mu soustředěnou pozornost.
6 Slavík, J.: Diskusní fórum/Obecná diskuse. "Odborný jazyk RVP".
Slavík,J.: Poznámka oborového didaktika ke dvěma kritickým zmínkám o rámcových vzdělávacích programech. Pedagogika 2005, roč. 55, č. 3, s. 268 - 273.
7 Pastorová, M.: Diskusní fórum/Obecná diskuse.
8 Koncepce oblasti Umění a kultura a Výtvarného oboru díky důrazu na vzdělávací složku a užití odborného jazyka, kterým se mohou obě instituce - muzea a školy - lépe domlouvat, umožnila podpořit propojení a vzájemnou spolupráci těchto institucí v regionu ve vztahu ke vzdělávání, což má velký přínos i pro získávání občanských kompetencí.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
PaedDr. Markéta Pastorová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Článek pro obor:

Výtvarný obor