Téma „Olympijské hry” jsem vybrala s cílem podnítit u žáků zájem o sport a seznámit je s historií starověkých i novodobých olympijských her, s jejich myšlenkami, symboly atd. Tento dlouhodobý projekt nabízí velké množství činností souvisejících s probíraným učivem, které si žáci mohou na tomto tématu osvojovat a procvičovat.
Žáci během projektu:
1. Vyhledávají a osvojují si informace
2. Sportují
3. Orientují se na mapě světa
4. Procvičují římské číslice, sumarizují data, tvoří grafy a řeší praktické matematické úkoly
5. Zhotovují vlajky, antické sloupy, pletou vavřínové věnce
6. Vytvářejí galerii našich nejúspěšnějších olympioniků
7. Besedují s účastnicí LOH v Pekingu
8. Vyrábějí medaile
9. Organizují své vlastní OH (školní výlet)
Cílem projektu je:
- podněcování zájmu o pohybové aktivity
- zdokonalování pohybových dovedností
- rozvoj soutěživosti v duchu fair play, zdravé ctižádosti a vůle
- seznámení s historií starověkých i novodobých olympijských her, s jejich myšlenkami, symboly atd.
- probuzení národní hrdosti
Projekt byl realizován ve čtvrtém ročníku během měsíce června s 23 žáky, kteří jsou zvyklí pracovat ve skupinách i na projektech. Skládal se ze tří částí:
Motivace
Žáci si vylosovali barevné kartičky (barvy olympijských kruhů) a rozdělili se tak do pěti skupin. Každá skupina dostala papírový kruh dané barvy a všichni společně měli vyřešit problémový úkol – Co by se z daných kruhů dalo sestavit?
Následovalo praktické propletení kruhů a objasnění symboliky – světadíly spojené olympijskou myšlenkou. Skupinky si rozdělily, který světadíl budou na našich OH zastupovat. Kruhy jsme nalepili na bílý papír a vzniklou vlajku umístili na dveře třídy.
Světadíly, výběr států
Pomocí interaktivní tabule jsme se zorientovali na mapě světa. Vybarvovali a označovali jsme jednotlivé světadíly, umísťovali je na správná místa. Každá skupina si poté v atlasu světa našla politickou mapu svého světadílu a vybrala si stát, který bude reprezentovat. Pomocí internetu si žáci vyhledali vlajku, kterou nakreslili. Každý si také zhotovil jednu malou vlajku pro sebe, která bude součástí jeho sportovního oblečení.
Státy a jejich vlajky
Skupiny rozstříhaly své vlajky a připravily tak pro ostatní hádanky – Sestav naši vlajku a pomocí knížky zjisti, jaký stát budeme reprezentovat. Až do této chvíle jeho jméno tajily.Vybrali jsme Řecko, Jamajku, Austrálii, Indii a Kamerun.
Tvorba plakátu
Na nástěnné mapě světa jsme barevně vyznačili vybrané státy. Ve skupinách si žáci nejprve zjišťovali potřebné informace o svých státech (internet) a poté vytvořili informační plakát. Následovalo představení země ostatním žákům (práce s mapou).
Starověké olympijské hry
Naši nejlepší atleti byli vysláni, aby nás na hrách reprezentovali ve čtyřech lehkoatletických disciplínách a ostatní si oblékli starověké tógy, připravili věnce pro vítěze a přišli své spolužáky povzbuzovat a dekorovat.
Pletení vavřínových věnců Starověké olympijské hry |
Spolupráce s mateřským centrem
Byli jsme osloveni MC o spolupráci při přípravě oslav dne dětí a dne otců, který se uskutečnil v duchu antických her v městském parku. Při hodinách pracovních činností a výtvarné výchovy jsme zhotovovali velké antické sloupy z polystyrénu a kreslili upoutávky na jednotlivá stanoviště se soutěžemi pro děti i jejich rodiče. Naše díla potom zdobila jednotlivá stanoviště soutěží a dotvářela celkovou atmosféru starověku.
Novodobé olympijské hry
Při práci jsme používali materiály uvedené v přílohách č. 1, 2 (pořadí OH, letopočty, počty medailí, nejúspěšnější disciplíny atd). Žáci se učili poznávat římské číslice, orientovat se v datech, řešit různé slovní úlohy a tvořit je pro ostatní, zpracovávat data do statistik a grafů. Zároveň si osvojili spoustu nových informací z této oblasti.
Každý si vybral svého zlatého olympionika, o kterém se chtěl dozvědět více. Zjišťoval o něm všechny dostupné informace. Vytvořili jsme plakáty (doplnili je obrázky a fotografiemi), ze kterých jsme poté ve třídě sestavili galerii vítězů.
V báječné atmosféře neformální besedy se žáci dozvěděli spoustu informací o atmosféře a průběhu OH, o dálkovém i bazénovém plavání, na vlastní oči si prohlédli medaile, diplomy, ale i věci, které při závodech plavkyně používá. Celé vypravování doplňovala prezentace fotografií. Žáci se zapojovali do diskuze, kladli dotazy, ale i odpovídali na otázky, kterými Jana své vyprávění prokládala. Jeden z nich byl dokonce za správnou odpověď odměněn značkovými závodními plaveckými brýlemi. Na závěr nemohly chybět podpisy, společná fotografie a výměna pozorností na památku. Plavecká čepice s Janiným jménem a podpisem, stejně jako její fotografie s věnováním, nám bude tohoto člověka, který ve sportu dosáhl značných úspěchů, připomínat.
Naše novodobé olympijské hry
Nejprve jsme si na mapě světa ukázali všechny země, kde se doposud OH konaly. Poté žáci obhajovali kandidaturu České republiky.
Při hodině slohu jsme poznávali jednotlivé olympijské disciplíny na základě pantomimy, ústního popisu, či podle kladených zjišťovacích otázek (ano, ne).
V následné diskusi jsme vybrali disciplíny pro naše hry, které proběhly na školním výletě (orientační běh, hod na cíl, štafetový běh, petangue, skok přes švihadlo, hod oštěpem, softbal,přehazovaná, fotbal).
Při hodinách výtvarné výchovy jsme si ze samotuhnoucí hmoty vytvořili medaile, kterými budou odměněni naši nejlepší sportovci.
Předcházelo jim zapálení olympijského ohně a jeho symbolická cesta z Olympie na naše sportoviště.
Olympijský oheň |
Slavnostním zahájení – nástup zemí (sportovci byli označeni vlajkami svých států, které jsme si zhotovili), vztyčení olympijské vlajky, slib rozhodčích a sportovců.
Vlastní sportovní klání ve výše uvedených disciplínách.
Zakončení her – slavnostní nástup, vyhlášení vítězů a předání medailí a diplomů, stažení olympijské vlajky a uhašení ohně.
Vyhlášení vítězů |
Celý projekt jsme si všichni báječně užili.
Motivace
Děti si vylosovali kartičky s různými barvami olympijských kruhů a rozdělily se tak do
pěti skupin. Každá skupina dostala papírový kruh dané barvy a všichni společně měli vy-
řešit problémový úkol: Co by se z daných kruhů dalo sestavit ?
Následovalo praktické propletení kruhů a objasnění symboliky / světadíly spojené
olympijskou myšlenkou /. Skupinky si rozdělily, který světadíl budou na našich OH zastu-
povat. Kruhy jsme nalepili na bílý papír a vzniklou vlajku umístili na dveře třídy.
Světadíly, výběr států
Pomocí interaktivní tabule jsme se zorientovali na mapě světa. Vybarvovali a označovali
jsme jednotlivé světadíly, umisťovali je na správná místa.
Každá skupina si poté v atlasu světa našla politickou mapu svého světadílu a vybrala si
stát, který budou reprezentovat. Pomocí internetu si vyhledali vlajku, kterou nakreslili.
Každý si také zhotovil jednu malou vlajku pro sebe, která bude součástí jeho sportovního
oblečení.
Vybrané státy a jejich vlajky
Skupiny rozstříhaly své vlajky a připravily tak pro ostatní hádanky - sestav naši vlajku a
pomocí knížky zjisti, jaký stát budeme reprezentovat. Až do této chvíle jeho jméno tajily.
Vybrali jsme Řecko, Jamajku, Austrálii, Indii a Kamerun.
Tvorba plakátu
Na nástěnné mapě světa jsme barevně vyznačili vybrané státy. Ve skupinách si děti nejprve
zjišťovaly potřebné informace o svých státech /internet/ a poté vytvořily informační plakát.
Následovalo představení země ostatním žákům /práce s mapou/.
Projekt je časově i organizačně velice náročný, ale u žáků se setkal s velkou odezvou.
Domnívám se, že v dnešní době, kdy žáci už o pohyb a sport nejeví příliš velký zájem, přispěl tento projekt k jeho popularizaci a podnítil u nich zájem o jeho provozování.
Téma bylo pro žáky vhodné a zajímavé. Během projektu si osvojili množství poznatků, což se ukázalo i při besedě s olympioničkou. Znalosti žáků i fundovanost jejich dotazů ji často až zaskočily. Žáci spolupracovali ve skupinách, samostatně plnili dílčí úkoly v rámci společné práce, učili se komunikovat a formulovat své myšlenky i na veřejnosti. Mnohokrát během projektu uplatnili myšlenku fair play i heslo, že není důležité vyhrát, ale zúčastnit se.
Velmi bych doporučovala pokusit se zařadit do projektu besedu se sportovcem, který se některé z olympiád zúčastil. Jistě někdo takový ve vašem okolí bydlí a nemusí to být hned medailista. I my jsme měli to štěstí, že námi oslovená olympionička, dálková plavkyně Jana Pechanová, si našla ve svém studijním i tréninkovém programu čas na setkání s námi. I přesto, že v našem městě nikdy nebyla, stačil jeden mail a spolupráce byla navázána. Doufám, že i vy budete mít takové štěstí, neboť bezprostřední setkání s takovým člověkem se nedá ničím jiným zprostředkovat. Promítané fotografie z olympijské vesnice i sportovišť, identifikační karty účastníka olympiády, medaile apod., to všechno byly pro žáky neopakovatelné zážitky.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích: