Odborný článek

Projekt EVVO

Anotace

Článek popisuje realizaci koncepce EVVO v ZŠ Vyškov, Nádražní 5. Díky dotaci MŠMT v rámci Rozvojového programu Podpora environmentálního vzdělávání výchovy a osvěty (EVVO) ve školách v roce 2009 se podařilo vytvořit projekt zaměřený na terénní vzdělávání a výchovu. Součástí článku je odkaz na webové stránky školy, kde jsou uveřejněné pracovní listy k terénním exkurzím.

Stoletá secesní budova naší základní školy stojí v centru města Vyškova. Přestože jsme městskou školou, má u nás environmentální výchova bohatou tradici. Na škole působili vynikající přírodovědci, kteří již v minulém století vedli žáky k lásce k přírodním vědám i k přírodě samé. Koncepcí EVVO se od roku 2001 snažíme navázat na naše předchůdce a vést žáky k pochopení přírody. V konkurenci s internetem a médii to je nelehký úkol.

Na jaře 2009 se nám podařilo získat dotaci MŠMT v rámci Rozvojového programu Podpora environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty (EVVO) ve školách v roce 2009 na projekt Terénní přírodovědná pozorování – realizace průřezového tématu Environmentální výchova.

Hlavním cílem projektu bylo připravit materiální a technické podmínky pro terénní výuku.

Na terénní vycházky jsme připravili 5 batohů, do každé skupiny dětí jeden, s patřičným vybavením podle toho, s jakým cílem do terénu vyrážíme.

Obsah jednoho batohu do terénu

Pozorování lesa

Pozorování potoka a stojaté vody

Pozorování louky, pole, stepní lokality

3 dalekohledy, 5 kelímkových lup, 3 lupy, 3 pinzety, 1 skládací lopatka, 3 plastové misky, 3 klíče k určování půdních živočichů, 3 kapesní atlasy hub, 3 kapesní atlasy ptáků, 3 klíče k určování mechů a kapraďorostů, 1 buzola, 2 podložky s klipem

3 dalekohledy, 5 kelímkových lup, 3 lupy, 3 pinzety, 2 sítka na vodní živočichy, 1 planktonka, 3 plastové misky, 3 klíče k určování vodních živočichů, 3 kapesní atlasy ptáků, 1 buzola, 2 podložky s klipem

3 dalekohledy, 5 kelímkových lup, 3 lupy, 3 pinzety, 1 smýkačka, 1 exhaustor, 3 klíče k určování trav, 3 kapesní atlasy ptáků, 1 atlas rostlin, 1 průvodce faunou ČR, 1 klíč k určování pavouků, 1 buzola, 2 podložky s klipem

V rámci projektu jsme podnikli několik terénních výprav do okolí Vyškova. Během nich žáci pozorovali přírodní zajímavosti v různých ekosystémech. Navštívili jsme stepní stráň Větrníky, krásné lesy mezi Lulčí a Pístovicemi (viz foto), zkoumali jsme okolí Pístovického rybníku a klidové území v údolí Rakoveckého potoka. Žáci plnili úkoly v pracovních listech. Pracovní listy jsou ke stažení na stránkách školy www.zsn5vy.ipex.cz.

V říjnu jsme v Knihovně Karla Dvořáčka ve Vyškově uspořádali výstavu pro veřejnost. Návštěvníci mohli zhlédnout fotografie z pilotních vycházek a pracovní listy. Pro znalce botaniky a zoologie jsme připravili z každé vycházky „poznávačku”, na ní si mohli vyzkoušet, jak dobře znají naši faunu a floru. Procvičili jsme i svoje smysly. Čichem jsme rozpoznávali známé bylinky nasušené v plátěných pytlíčcích a hmatem ovčí vlnu, šišky, ulity a hadí košilku, ukryté v černých nádobách.

Zároveň se nám podařilo, aby se v průběhu projektu šest tříd 1. stupně a čtyři třídy 2. stupně zúčastnily výukových programů zaměřených na environmentální výchovu. Navštívili jsme Středisko volného času Lužánky a Lipku – Školské zařízení pro environmentální vzdělávaní a její pracoviště Lipovou, Jezírko, Rozmarýnek a Rychtu. Využíváme také spolupráce se ZOO PARKEM Vyškov, jehož výukových programů a projektů se zúčastnilo 300 žáků školy.

Projekt by nebyl ucelený bez dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků. Naši pedagogové se zúčastnili akreditovaných vzdělávacích akcí Lipky a Střediska služeb školám Brno. Například studijní cesty do Národního parku Podyjí se zúčastnilo 10 pedagogů naší školy. Kolegové ze školní družiny, z 1. i 2. stupně s různými aprobacemi se seznámili s krásami a pozoruhodnostmi jediného národního parku na Moravě a zároveň získali náměty pro činnost s dětmi v přírodě.

Na projekt navážeme i v dalším pololetí školního roku tak, aby se postupně během školní docházky všichni žáci seznámili s terénním přírodovědným pozorováním a aby se zúčastnili výukových programů mimo školu.

Autor
Mgr. Hana Hedbávná

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024