Španělština jako světový jazyk vykazuje po celém světě podobné rysy:
Vzhledem k tomu, že vliv španělštiny jako celosvětového cizího jazyka oproti jiným jazykům narůstá, v nadcházejícím období se chystá španělské ministerstvo školství výrazně podpořit postavení a výuku španělštiny jako světového jazyka. Tento záměr představilo španělské ministerstvo školství v prosinci 2009 ve Valencii, kde se konalo I. Mezinárodní setkání administrátorů vzdělávání.
Mezi priority španělského ministerstva ve vztahu ke španělštině mimo jiné patří snaha prosadit tento jazyk v základních školách, vzdělávat učitele španělštiny, připravit výukové materiály a prozkoumat možnosti začlenění do jednotlivých národních kurikul.
I. Mezinárodní setkání administrátorů vzdělávání dospělo k následujícím závěrům, na které se pokusí španělské ministerstvo školství navázat různými aktivitami na podporu a výuku španělštiny jako cizího jazyka v zahraničí:
Španělština v českých školách
Španělština je nejsilněji zastoupena ve španělské sekci dvojjazyčných gymnázií, v základních školách je v pozici pátého vyučovaného cizího jazyka, ve středních školách čtvrtého (zrovna tak i na vysokých školách). Do českého kurikula může být španělština zapracována v pozici Cizího jazyka anebo Dalšího cizího jazyka. Kromě dvojjazyčných gymnázií je španělština ve většině škol v ČR v pozici Dalšího cizího jazyka. V současné chvíli, kdy se chystá zavedení povinného Dalšího cizího jazyka v českých základních školách, je situace pro španělštinu více než výhodná.
V Česku je nedostatek kvalifikovaných učitelů španělštiny, ale i výukových materiálů. V rámci podpory španělštiny v České republice by mělo velký význam navýšit počet stipendijních pobytů ve Španělsku pro studenty a učitele.
Informační zdroje pro výuku španělštiny
Pro další informace sledujte stránky španělského velvyslanectví v Praze:
http://www.embajada-esp-praga.cz/
stránky Asociace učitelů španělštiny:
http://www.aus-ape.wz.cz/
a stránky našeho Metodického portálu www.rvp.cz.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.