Odborné články Základní vzdělávání Lze se naučit myšlení „síťové generace“?
Odborný článek

Lze se naučit myšlení „síťové generace“?

19. 2. 2010
Základní vzdělávání
Autor
Dan Franc

Anotace

Článek se zabývá problematikou pochopení a porozumění chování a myšlení lidí, kteří žijí sítěmi a „těmi internety“ a kterým říkáme síťová generace.

Pro čtenáře, kteří mají rádi stručná úderná sdělení, bych tento článek shrnul slovy: Ano, dá! A se všemi ostatními bych se rád krátce podělil o zkušenost z posledního roku, kdy jsme začali učitele učit, jak rozumět chování a myšlení lidí, kteří žijí sítěmi a „těmi internety“ a kterým říkáme síťová generace (k tématu viz článek Web nové generace), a zakončil ji jednou pozvánkou.

Lidé síťové generace, řečeno ve zkratce, žijí „síťový život“, tedy:

  • využívají nové nástroje pro společnou komunikaci, zejména Facebook a další nástroje internetu;
  • navzájem se ovlivňují a budují svoji „osobní značku“ v síti, zejména na internetu;
  • mají výrazná a od nás odlišná očekávání vzhledem k tomu, jakým způsobem a v jakém množství přijímají informace;
  • jsou připraveni spolupracovat a spolutvořit v kontextu své sítě.

„Síťové fungování“ ovšem v mnohém není zcela kompatibilní s naším vzdělávacím systémem a stylem pedagogické práce. V důsledku toho pak vzniká vzájemná frustrace jak na straně pedagogů, tak na straně žáků, která může vyústit v poměrně intenzivní vzájemná nedorozumění až neporozumění.

Jednou z nejčastějších reakcí pedagogů je prosté odmítnutí tohoto nového životního stylu. Mám rozepsaný článek Facebook je zlo, který naznačí, že tudy cesta nevede.

Druhý přístup je metoda „mrtvého brouka“ - předstírání, že se nic neděje. Mrtví brouci to mají obzvlášť těžké, pokud je konfrontujeme se statistikou, která říká, že minimálně 85 % našich žáků intenzivně funguje ve světě sociálních médií a sítí. Nelze ovšem jednoduše tvrdit, že nás nezajímá, kde si naši žáci „hrají“, že vůbec nemusíme vědět, jak si tam hrají, a že to, co jim toto celé dává, je nám lhostejné.

Třetí přístup představuje opačný extrém: snaha některých progresivních pedagogů do světa sociálních médií tzv. skočit po hlavě. Takové počínání bez rozmyslu ale občas působí, jako když skáčeme do mělké vody. Pokud nevíme, co v sociálních sítích děláme a proč, můžou naše snahy vyjít přinejmenším mělce, přinejhorším až trochu trapně.

A pak je zde čtvrtý přístup: pochopit, oč v „sítích“ jde, naučit se je využívat pro vlastní účely, získat k nim přístup a přitom si udržet zdravý odstup. Také se poněkud zbavit strachu, jenž všichni míváme z nových věcí, možná si v nich i něco najít pro sebe. V každém případě však jejich prostřednictvím porozumět svým žákům, které „síťový svět“ formuje historicky nebývalým způsobem, a díky tomuto porozumění se společně lépe cítit ve škole…

O toto se snažím ve svých kurzech s učiteli, které zatím mají velmi pozitivní odezvu. Proto bych vás i prostřednictvím tohoto článku rád pozval na „last minute“ kurz příští týden, kde se naučíte rozumět nejen novým technologiím, ale zejména svým žákům. Pro uživatele Metodického portálu nabízíme 10% slevu. Více informací a registrační informace najdete na http://www.c-agency.cz/seminar-generace-sitoveho-veku.

Přeji hodně úspěchů nikoli v boji, ale ve hře s lidmi „síťové generace“.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Dan Franc

Hodnocení uživatelů

Pavlína Hublová
19. 2. 2010, 15:56
Mám tento článek chápat jako shrnutí situace nebo reklamu na další vzdělávání pedagogů. Pokusím se o volbu první možnosti.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích:

RVP do 2024