Středisko služeb školám Brno v době od listopadu 2006 do července 2008 realizovalo projekt „Lepší spravit síť, nežli chytat ryby rukama“ - Metodická a konzultantská síť JMK. Cílem projektu bylo zkvalitnit a zprofesionalizovat metodickou podporu, konzultantské služby a lektorské zázemí v Jihomoravském kraji. Projekt byl spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
Nejrozsáhlejším modulem projektu byl modul Metodik, v jehož rámci vznikly metodické kabinety tvořené především zkušenými metodiky z okresů Jihomoravského kraje. Středisko služeb školám Brno navázalo spolupráci se 100 metodiky z celého kraje. Jedním z kabinetů byl metodický kabinet Člověk a příroda složený z učitelů fyziky, chemie, přírodopisu a zeměpisu ze středních i základních škol. Projekt metodikům nabízel další vzdělávání v oblasti kritického myšlení, internetových technologií, komunikačních dovedností, moderování diskuzního fóra a dalších. Na schůzkách metodického kabinetu Člověk a příroda jsme hledali témata, která bychom mohli rozvíjet ve všech předmětech kabinetu a vytvářet metodické materiály pro všechny předměty oblasti.
Společně jsme sestavili téměř 30 námětů vhodných k realizaci environmentální výchovy tak, aby byly zastoupeny všechny okruhy průřezového tématu. Soubor metodických materiálů Průřezové téma Environmentální výchova je ke stažení na stránkách www.sssbrno.cz. Každý námět je podrobně vysvětlen, jeho popis obsahuje název, tematický okruh, úkol, cíl, charakteristiku, metody a formy práce, klíčové kompetence, pomůcky, postup a výsledek, bezpečnost práce, časovou náročnost, začlenění do výuky a upozornění na možné problémy.
S heslem „hurá do přírody“ jsme se pustili do nápadu Terénní učebna aneb Batoh plný pomůcek do terénu. V rámci tohoto úkolu jsme se pokusili vytvořit učební pomůcku do terénu, která by byla využitelná pro všechny předměty oblasti Člověk a příroda. Naše ideální představa byla taková, že učitelé vyrazí s žáky na vycházku s „batohem plným pomůcek“ a v terénu budou realizovat aktivity nabízené v metodických listech. Šlo nám o to, aby i neaprobovaný fyzikář vedl žáky k fyzikálním pokusům nebo „nebiolog“ nabídl žákům přírodopisné aktivity. Cílem bylo vytvořit materiál, s jehož pomocí se do terénních aktivit zapojí všechny čtyři předměty. Proto kromě pomůcek obsahuje batoh 20 metodických návodů, jak s těmito pomůckami pracovat. Každý metodický list má podobnou strukturu, jako materiály Průřezového tématu Environmentální výchova. PowerPointová prezentace a metodické listy k Terénní učebně jsou ke stažení na stránkách www.sssbrno.cz.
V rámci projektu jsme se také zúčastnili řady vzdělávacích akcí. I my, členové kabinetu Člověk a příroda, jsme se stali organizátory akce pro zájemce o terénní výuku. Pro učitele přírodopisu a zeměpisu jsme zorganizovali exkurzi do CHKO Litovelské Pomoraví. Během studijní akce se účastníci seznámili s přírodopisnými a geografickými zajímavostmi dané CHKO. Navštívili Sluňákov – Centrum ekologických aktivit města Olomouce, kde získali informace o nově vybudovaném ekologickém středisku a o možnostech jeho využití při naplňování průřezového tématu environmentální výchova. Během cyklovyjížďky si vyzkoušeli aktivity určené pro třídní kolektivy.
Na ukončený projekt „Lepší spravit síť, nežli chytat ryby rukama“ - Metodická a konzultantská síť JMK navazuje projekt Rozvoj DVPP a sítě metodické podpory v JMK.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.