Odborné články Základní vzdělávání Projekt Profese 2012 – Modernizace vyučovacího předmětu Praktické práce
Odborný článek

Projekt Profese 2012 – Modernizace vyučovacího předmětu Praktické práce

29. 1. 2010
Základní vzdělávání
Autor
PhDr. Mgr. Milena Zatloukalová

Anotace

Příspěvek se primárně zabývá efektivitou, obsahem a počátkem realizace projektu Profese 2012 – Modernizace vyučovacího předmětu Praktické práce. Hlavním cílem je zhodnotit a v souvislostech popsat náplň celého projektu, jeho význam a dopady na cílovou skupinu. První část příspěvku je zaměřena na vysvětlení teoretické souvislosti spojené s udržitelností žáků základních škol praktických ve středních školách a jejich uplatněním na trhu práce. Druhá část je věnována samotné deskripci projektu Profese 2012. Práce se zaměřuje především na samotný popis a zahájení implementace projektu a také jeho souvislost s ŠVP a kurikulární reformou.

V současné moderní společnosti, kdy se stále mění požadavky na dovednosti a znalosti člověka a také na jeho schopnost být pracovní silou, je vzdělávání nezbytné. Lidé by se měli neustále rozvíjet, aby mohli svou práci vykonávat efektivně a dokázali fungovat jako jednotlivci i v týmech. Proto je důležité tomu přizpůsobit změny v dosavadních způsobech přípravného vzdělávání. Mezi charakteristické rysy vzdělávání a školství v postkapitalistické společnosti musí patřit také vzdělávací systém, který poskytuje vzdělání, jak ve smyslu získání vědomostí, tak i dovedností. Přípravné vzdělávání ve školách musí lépe a vyváženěji rozvíjet celkové kompetence (vědomosti, dovednosti, schopnosti a osobní vlastnosti) jednotlivců s důrazem na široký a solidní základ, z hlediska trhu práce připravovat mnohem více na celoživotní zaměstnatelnost než na konkrétní zaměstnání (srov. Drucker, 1999).

Současná školská reforma přinesla tlak na změny v pojetí učitelské profese a v nárocích na profesní kompetence, kterými by měl každý učitel disponovat. U nás se v současnosti tyto kompetence z velké části soustřeďují na kvalitní tvorbu a realizaci vzdělávacích programů. Školní vzdělávací programy (dále jen ŠVP) jsou sice jen jednou z částí celé kurikulární reformy, ale zároveň jsou pro učitele její nejkonkrétnější podobou. Učitelé dostali příležitost realizovat své představy oficiální cestou a vytvořit si své vlastní vzdělávací programy. Předpokladem pro úspěšnou realizaci školské reformy jsou změny v myšlení a postojích učitelů.

Učitelé v ZŠ Bruntál, Rýmařovská 15, se rozhodli, že vlastními silami a za pomoci finanční podpory EU, ESF a MŠMT zmodernizují vyučovací předmět Praktické práce, který je jedním z hlavních předmětů v praktických školách a má velkou hodinovou dotaci. Aktivity učitelů  jsou níže popsány a je třeba doplnit, že pracují a budou pracovat v souladu s již vytvořeným ŠVP, a také jej budou podle potřeby měnit.

Dne 26. listopadu 2009 zahájila ZŠ Bruntál, Rýmařovská 15, příspěvková organizace, realizaci tříletého projektu financovaného ESF a MŠMT s názvem Profese 2012 – modernizace vyučovacího předmětu Praktické práce.

Tento projekt reaguje na negativní jevy ve speciálním školství, týkající se nízké udržitelnosti absolventů ZŠ praktických ve středních školách. Tito mladiství předčasně opouští vzdělávací systém a jsou následně vedeni v evidenci ÚP, tím klesá jejich konkurenceschopnost na trhu práce a schopnost inkluze do společnosti.

Moravskoslezský kraj má dle statistik druhý nejhorší výsledek v počtu nezaměstnaných mladistvých se základním vzděláním v praktické škole v ČR. Bruntálský region měl ke 30. 9. 2008 těchto mladistvých 55. Projekt nabízí řešení pomocí modernizace výuky učebního předmětu Praktické práce ve všech ročnících praktické školy. Jedná se o vytvoření metodických materiálů a metod výuky s využitím ICT a zkvalitnění tří a vytvoření dvou výukových prostředí.

Projekt bude žáky intenzivně směřovat a profilovat po celou dobu jejich studia pro pět jimi vyhledávaných učebních oborů a primárně je motivovat k jejich dokončení a stálému pracovnímu poměru.

Tři základní cíle

Cíl 1 – V souladu s ŠVP zpracovat metodické materiály – pracovní listy, k vyučovacímu předmětu Praktické práce (dále PP) , určené žákům 1. – 9. ročníku ZŠ praktické a s nimi kooperující metodickou příručku pro učitele. Jedná se o žáky ve věku od  6 do 16 let s klasifikací lehké mentální retardace IQ 50–69 (F70). Tato úroveň mentálního postižení je charakterizována tím, že žáci mají největší potíže při teoretické práci ve škole. Prospívá jim výchova a vzdělávání zaměřené na rozvíjení dovedností a kompenzování nedostatků. Většinu jedinců lze zaměstnat prací, která vyžaduje spíše praktické než teoretické schopnosti. V sociokulturních souvislostech mívá takový jedinec problémy s řešením komplikací plynoucích z nezávislého života, jako je získání a udržení si odpovídajícího zaměstnání či jiného finančního zabezpečení, zajištění úrovně bydlení, zdravotní péče apod. V rámci projektu projde naplánovanými aktivitami ve dvou desetiměsíčních cyklech 165 žáků, členů uvedených cílových skupin.

Soubory pracovních listů (pracovní sešity) budou žáky inovativními a interaktivními metodami směřovat a profilovat do 5 pracovních profesí, kterými  jsou :

  1. kuchařské a cukrářské práce
  2. truhlářské práce
  3. zahradnické práce
  4. údržbářské práce
  5. pečovatelské a domácí práce

Zařazení žáků do projektu jim přinese následující efekty:

  • žák získá praktické dovednosti zaměřené na 5 pracovních profesí – to mu v budoucnu usnadní úspěšnost při studiu střední školy a její zdárné ukončení
  • žák se naučí s pomocí nových metodických materiálů a ICT, pod vedením i samostatně, systematicky řešit komplexní úkoly v odborném prostředí určeném pro výuku vyučovacího předmětu Praktické práce, a získá tím potřebné personální a pracovní kompetence

Základní požadavky na podobu pracovních listů jsou:

  • grafické zobrazení jednotlivých listů tak, aby umožňovalo efektivní orientaci v textu a jeho studium
  • využití  ICT
  • pracovní listy budou mít kromě podoby tištěné také formu nosiče CD-ROM, která umožní zobrazení každého listu na interaktivní tabuli, a tím paralelní a interaktivní práci žáka s učitelem a médii
  • začlenění možnosti vysvětlení speciálních pojmů (slovník pojmů)
  • začlenění zkušebních testů sloužících k evaluaci

Základní požadavek na podobu metodické příručky je graficky jednoduchý, srozumitelný a přehledný manuál poskytující návod k postupu práce s jednotlivými pracovními listy.

Cíl 2 – Zkvalitnění 3 stávajících a vytvoření 2 nových, vyprofilovaných, moderních a efektivních odborných prostředí, které umožní kvalitně realizovat vzdělávání ve vyučovacím předmětu PP pro žáky 1. – 9. ročníků ZŠ praktické po zadání učebních a evaluačních textů a pilotážní výuce.

Cíl 3 – Realizovat modernizovanou výuku předmětu PP všech žáků ZŠ praktické s využitím nových metodických materiálů a pracovního prostředí. Tato část projektu povede k minimalizaci obav a nejistoty žáků při rozhodování o tom, kterou z nabízených pěti profesí by chtěli ve svém dalším životě vykonávat. Těžiště projektu je položeno na využití inovativního pojetí výuky, které povede k poznání schopností žáků a k vytvoření vhodných podmínek k jejich přijetí na učební obor a primárně k jeho dostudovaní a lepšímu uplatnění na trhu práce.

Způsoby výuky v základní škole praktické musí být aktivační, názorné a zážitkové, protože to je jediná z efektivních cest k dosažení požadovaných výsledků u žáků s jakoukoli formou mentální retardace.

Vytvořením podmínek pro naplnění vzdělávacích potřeb žáků je možno posílit jejich zaměření na určitou profesní kvalifikaci a o další znalosti moderních praktických metod. Tímto způsobem bude vytvořeno klima školy, která žáky povzbuzuje ke vzdělávání a rozvoji, kde strategie rozvoje a vzdělávání zaměřená na úspěšnou realizaci kurikulární reformy je ústřední záležitostí politiky školy.

www.zsbr.cz

Autor
PhDr. Mgr. Milena Zatloukalová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024