Domů > Odborné články > Gymnaziální vzdělávání > Případová studie ze setkání koordinátorů ŠVP
Odborný článek

Případová studie ze setkání koordinátorů ŠVP

6. 1. 2010 Gymnaziální vzdělávání
Autor
RNDr.,Bc. Ludmila Šulcová
Spoluautor
Mgr. Karolína Tichá

Anotace

Je možné realizovat některé části ŠVP pomocí projektů? A jestliže ano, mohou být tyto projekty realizovány z peněz EU?

Na začátek si položme otázku: Je možné realizovat některé části ŠVP pomocí projektů? A jestliže ano, mohou být tyto projekty realizovány z peněz EU?

My jsme se přesvědčili, že při splnění některých podmínek si na peníze ze Strukturálních fondů EU sáhnout opravdu můžeme. Tato aktivita je totiž podpořena z:

  • Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost (OP VK)
  • Prioritní osy 1: Počáteční vzdělávání
  • Oblasti podpory: 1.1 Zvyšování kvality ve vzdělávání

Jestliže se rozhodneme, že se budeme o peníze z fondů EU ucházet, je nezbytně nutné mít ve škole projektového manažera Evropských strukturálních fondů, což je funkce, která je velmi významná a také náročná. Tento pracovník by měl absolvovat školení o projektech (existuje i akreditovaný kurz) a dále se aktivně zabývat projekty, měl by být tvůrčí a zodpovědný. Podaří-li se vám takového člověka mezi svými zaměstnanci najít, máte napůl vyhráno… Projekt se podává v předepsaném počítačovém programu, který se jmenuje Benefit 7, což také není úplně lehké zvládnout, neboť na jednotlivé úkoly zde máte pouze omezené množství prostoru (limit počtu úhozů na klávesnici), je tedy nutné, aby byl váš manažer vybaven dobrými vyjadřovacími schopnostmi. Ale ani pak jste ještě nepřeskočili pomyslnou laťku.

Projekt musí být nápaditý a musí z něj být patrný přínos pro cílovou skupinu (například zapojení široké veřejnosti do života školy, rozvoj klíčových kompetencí, zlepšení vztahů apod.). Mimo to se požaduje dlouhá životnost a udržitelnost projektu (minimálně po 3 roky).

Při sestavování projektu si musíme dát pozor na to, aby náš projektový záměr odpovídal požadavkům prioritní osy. Ve financování se nebojte uvést přesný rozpočet (rozpočítaný až na každého konkrétního jedince a na každičkou věc, kterou budete potřebovat), není to indiskrétní, naopak je to grantovou komisí vyžadováno. Po finanční stránce by měl být projekt vyvážený, neměla by tedy převažovat mzdová složka nad složkou určenou na techniku, pomůcky apod. a naopak.

A nyní nám nezbývá než najít témata pro své projekty. Podíváme-li se do svého ŠVP, určitě najdeme dostatek příhodných částí. Velmi vhodná jsou průřezová témata nebo části vyučovacích předmětů, při nich totiž realizujeme i klíčové kompetence. Zvládneme tedy vše, co jsme si ve svém ŠVP stanovili, ale často nevíme, jak to konkrétně naplnit. Příkladem může být multimediální výchova. Připadá nám snadné motivovat žáky v hodinách českého jazyka, aby napsali článek do školních novin, jenže když dojde "na lámání chleba", nikomu se nechce nic dělat a časopis zajde na úbytě. Nebylo by lepší žáky nalákat například na práci televizního kameramana, reportéra, režiséra a scénáristy? Určitě bylo! A právě kupříkladu projekt na vytvoření školního multimediálního časopisu nám umožní toto uskutečnit.

Kontakty, které by vám mohly pomoci:

V případě, že se vám nepodaří peníze ze Strukturálních fondů získat, nevěšte hlavu! Stále je tu ještě možnost oslovit důležité regionální partnery: velké firmy a město. I s tímto máme zkušenosti. Město Litvínov nám každoročně nemalou částkou přispívá na provoz školy, proto si můžeme dovolit nové učební pomůcky, stále modernizovat školní knihovnu nebo zcela nově zařídit učebnu zeměpisu. Kromě toho máme silnou oporu v Mostecké uhelné společnosti a.s., která nám prostřednictvím svých grantů nově vybavila odbornou učebnu chemie, laboratoř a učebnu biologie. Na moderní chemickou laboratoř jsme získali grant od Litvínovské uhelné a.s. v rámci projektu Spolužití.

Přeji všem hodně úspěchů a hlavně trpělivosti, neboť ne vše vám vyjde hned napoprvé! Berte to však pozitivně, neúspěchem se člověk učí.

Mgr. Karolína Tichá, Gymnázium T. G. Masaryka v Litvínově

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
RNDr.,Bc. Ludmila Šulcová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.