Výuka finanční gramotnosti je v současné době realizována ve vzdělávacím oboru Člověk a svět práce v tematickém okruhu Provoz a údržba domácnosti a ve vzdělávacím oboru Výchova k občanství v tematickém okruhu Stát a hospodářství. Dané téma (Jak sestavit rozpočet domácnosti?) je realizováno v tematickém okruhu Provoz a údržba domácnosti. Žáci se doposud setkali s problematikou finanční gramotnosti jen okrajově.
1. Stanovení významu tvorby rozpočtu domácnosti
Rozumně hospodařící rodina by měla mít zpracovaný měsíční rozpočet. Tím je dán reálný předpoklad pro zajištění plynulého a bezproblémového chodu domácnosti. Předpokladem pro sestavení rodinného rozpočtu je základní znalost možných příjmů a výdajů v domácnosti a znalost osobního rozpočtu.
Pro efektivnější způsob výuky se osvědčila skupinová práce.Třída je rozdělena do 4 skupin. Tyto pracovní skupiny mají své pojmenování: Křečci, Čmeldové, Bobři a Vačice. Skupiny pracují ve stejném složení již od počátku školního roku. Žáci si skupiny vytvořili sami, učitel respektoval jejich rozhodnutí.
2. Stanovení osobního rozpočtu.
Nejdříve se žáci seznámí se základní funkcí osobního rozpočtu na modelové situaci. Žáci již z předcházejících hodin rozumějí pojmům osobní příjem a osobní výdaj.
Příklad:
a) Jana je žákyní 9. ročníku. Dojíždí do školy z vesnice. Dostává od rodičů týdenní kapesné ve výši 250,- Kč. Její měsíční příjem je tedy 1 000,- Kč. Peníze dostává na kino, provoz mobilu, svačinky ve škole a na kosmetiku. Ostatní výdaje (doprava, stravenky ve škole atd.) jí hradí rodiče.
Osobní příjmy | Osobní výdaje | ||
kapesné od rodičů | 1000,- | mobilní telefon | 100,- |
kino | 300,- | ||
kosmetika | 100,- | ||
svačinky | 150,- | ||
Celkem | 1000,- | Celkem | 650,- |
Janě zbude měsíčně 350,- Kč. Její osobní příjem je větší než osobní výdaj. Vznikl tedy přebytek osobního rozpočtu a Jana by ušetřila.
b) Ve městě má být tento měsíc koncert skupiny Sako. Vstupenka stojí 500,- Kč a dívka se rozhodla, že si lístek koupí. Rodiče jí ale žádné další příjmy neposkytli. Z minulých měsíců dívka nic neušetřila a nemá možnost žádné půjčky.
Osobní příjmy | Osobní výdaje | ||
kapesné od rodičů |
1000,- | mobilní telefon |
100,- |
kino |
300,- | ||
kosmetika | 100,- | ||
svačinky | 150,- | ||
vstupenka na koncert | 500,- | ||
Celkem |
1 000,- |
Celkem | 1 150,- |
Dívka zjistila, že pokud by zůstaly běžné výdaje ve stejné výši, byly by vyšší než příjmy a Janě by vznikl deficit.
Úkol pro žáky:
Dívka se rozhodla, že ušetří na některých výdajích tak, aby si lístek na koncert mohla koupit. Výše výdajů a příjmů byla stejná. Jana měla svůj měsíční rozpočet vyrovnaný.
Osobní příjmy |
Osobní výdaje | ||
kapesné od rodičů |
1 000,- | mobilní telefon | 100,- |
kino |
150,- | ||
kosmetika | 0,- | ||
svačinky |
150,- | ||
vstupenka na koncert | 500,- | ||
Celkem | 1 000,- | Celkem | 1 000,- |
Vyhodnocení
Tato fáze práce byla velmi zajímavá. Žáci ve skupinách živě diskutovali, co by měla Jana udělat, aby mohla na koncert jít. Žáci představili své varianty řešení a seznámili s nimi zbývající skupiny.
Na závěr této kapitoly měli žáci vytvořit svůj vlastní osobní měsíční rozpočet. Vzhledem k tomu, že z 54 žáků dostává pouze 8 pravidelné týdenní nebo měsíční kapesné, pracovali žáci s fiktivní částkou, kterou si vylosovali.
3. Rozpočet domácnosti
Výdaje domácnosti
Při provozu domácnosti vznikají výdaje. Jsou to finanční prostředky, které rodina vynakládá na uspokojování potřeb. Patří sem především výdaje na bydlení, stravování, plyn, elektřinu, oblečení a obutí, zábavu, vzdělávání, cestování a sport.
Výdaje mohou být:
a) pevné – opakují se a je obtížné je snížit (nájem, hypotéky, půjčky)
b) kontrolovatelné – můžeme si je snadno odepřít nebo jejich výši ovlivnit (zábava, cestování)
c) jednorázové – vynakládají se za delší dobu a většinou jde o vyšší částky (koupě auta, dovolená)
Příjmy domácnosti
Příjmy mohou být:
a) pravidelné – můžeme s nimi téměř vždy počítat (odměna za práci, příjmy z podnikání, sociální dávky)
b) nepravidelné – nemůžeme s nimi vždy počítat (odměna, úroky)
c) jednorázové – (například prodej majetku).
Úkol pro žáky:
Hrubé a čisté příjmy
Z příjmů ze zaměstnání nebo podnikání musíme státu odevzdávat daně a rovněž hradit sociální a zdravotní pojištění. Rozeznáváme tedy hrubý příjem, tj. před zdaněním a srážkami pojištění, a čistý příjem, ten, který skutečně obdržíme.
Modelovou situací je rodina pana Křečka.
Pan Křeček má hrubou měsíční mzdu Kč 20 940,-.
Ze mzdy mu bude sraženo:
sociální pojištění | 1 677,- Kč |
zdravotní pojištění | 942,- Kč |
daň | 821,- Kč |
srážky celkem | 3 440,- Kč |
Pan Křeček má čistou měsíční mzdu Kč 17 500,-.
Příklad: Pan Křeček má čistou měsíční mzdu 17 500,- Kč, paní Křečková má čistou měsíční mzdu 9 800,- Kč. Čistý měsíční příjem rodiny je tedy 27 300,- Kč. Žádné jiné příjmy rodina nemá.
Z předešlého měsíce rodina ušetřila 15 500,- Kč. Tuto částku chtějí použít na zakoupení nové lednice. Předpokládají, že tento měsíc opět 1 500,- Kč ušetří.
Plánované měsíční výdaje:
položka |
Kč |
nájem |
4 200,- |
elektřina |
400,- |
voda | 300,- |
plyn | 500,- |
televize – poplatek | 135,- |
rozhlas – poplatek | 45,- |
kabelová TV | 485,- |
nákup potravin | 6 000,- |
obědy ve ŠJ | 800,- |
kadeřník | 600,- |
vstupenky do kina | 300,- |
oblečení | 800,- |
půjčka | 3 000,- |
provoz auta |
2 000,- |
stavební spoření | 1 500,- |
pojištění domácnosti | 750,- |
návštěva restaurace | 1 000,- |
zájmy rodičů | 800,- |
telefon | 1 200,- |
opravy v domácnosti | 700,- |
nákup drogerie | 400,- |
pojištění | 1 000,- |
kroužky dítěte | 500,- |
léky | 300,- |
výlet rodiny | 2 500,- |
plánované výdaje celkem |
30 215,- |
Úkol pro žáky:
Žáci zjistí, že příjem rodičů nepokryje plánované výdaje (plánované výdaje činí 30 215,- Kč). Příjem rodiny činí 27 300,- Kč. Rodina musí v rozpočtu najít rezervy v kontrolovaných výdajích. Skupiny zjišťují, které osobní výdaje jsou pevné, kontrolovatelné a jednorázové, a rozhodují, které plánované výdaje musí rodina omezit nebo zcela vyloučit. S výsledným řešením seznámí ostatní skupiny.
Žáci stanovili pořadí pěti omezených či vyloučených výdajů.
Nejvyšší výdajovou měsíční položkou rodiny pana Křečka je nákup potravin.
Na modelovém příkladu žáci zjišťují, jak se dá ušetřit při nákupu potravin.
Příklad: Paní Nováková a paní Křečková jdou nakupovat potraviny. Obě ženy chtějí nakupovat vždy jen 1 ks stejného druhu zboží, totožné značky a kvality a shodné hmotnosti.
Druh zboží |
Značka |
Hmotnost |
jogurt | Florian |
150 g |
mražený špenát |
Mochov | 450 g |
bramborové hranolky | Friall |
750 g |
tatarská omáčka |
Hellmans | 440 ml |
ochucené mléko | Recitál aktive | 0,5 l |
sýr Hermelín přírodní |
Pribina | 120 g |
rozpustná káva | Jacobs Aromat Gold | 200 g |
krabicové mléko 1,5% tuku |
Jihočeské mléko | 1 l |
sirup | Hello | 700 g |
chléb | Šumavský | 1 kg |
umělý tuk | Flora aktive | 400 g |
kuřecí párky |
Váhala |
250 g |
rajčata | Statek Papůvka | 1 kg |
Paní Nováková jde nakupovat do marketu Extra, který je blízko jejího bydliště, ale má v průměru vyšší ceny, paní Křečková bude nakupovat v marketu Syslík. Tento market je vzdálený 15 minut chůze, ale paní Křečková ví, že market se vyznačuje nižšími cenami.
Ceny nakupovaného zboží v jednotlivých marketech:
Druh zboží |
Market Extra |
Market Syslík |
cena v Kč |
cena v Kč |
|
jogurt | 10,50 | 8,90 |
mražený špenát | 17,20 | 14,90 |
bramborové hranolky | 28,- | 24,90 |
tatarská omáčka | 56,20 | 39,90 |
ochucené mléko | 19,90 | 16,90 |
sýr Hermelín přírodní |
24,90 | 19,90 |
rozpustná káva |
169,- | 159,- |
krabicové mléko 1,5% tuku |
15,90 | 15,- |
sirup |
24,20 | 18,90 |
chléb | 22,- | 21,80 |
umělý tuk | 35,90 | 37,- |
kuřecí párky | 21,50 | 17,50 |
rajčata | 29,- | 23,- |
Úkol pro žáky:
a) Žáci zjišťují, kolik zaplatí za svůj nákup paní Nováková a kolik stojí nákup paní Křečkovou.
b) Porovnávají zjištěné výsledky. Paní Nováková zaplatí za svůj nákup 474,20 Kč. Paní Křečková zaplatí za svůj nákup 417,60 Kč.
c) Rozdíl mezi nákupem paní Novákové a paní Křečkové je 56,60 Kč. Paní Křečková pořídila svůj nákup o 56,60 Kč levněji než paní Nováková. Tento příklad má ukázat žákům jednu z možností ušetření finančních prostředků v rozpočtu domácnosti.
4. Sestavení rozpočtu domácnosti
Na výše uvedených příkladech si žáci porovnali příjmy a výdaje. Zjistili, kdy může nastat deficit, jak si počínat, aby byl rozpočet domácnosti vyrovnaný nebo aby vznikl přebytek, který mohou použít v dalších měsících.
Úkol pro žáky
Žáci ve spolupráci s rodiči se pokusí sestavit měsíční rozpočet jejich domácnosti.
Vzhledem k citlivosti údajů vyučující doporučí použití přibližných částek. Žáci dostávají stanovený model domácího rozpočtu.
Příjmy |
Výdaje |
Pravidelné | Pevné |
mzda |
nájemné |
rodičovský příspěvek | půjčky, splátky |
důchod | pojištění |
ostatní | ostatní |
Nepravidelné |
Kontrolované |
Nekontrolované | Kontrolované |
úroky |
nájem, inkaso |
oblečení |
jídlo |
provoz auta | ostatní |
zábava | |
ostatní |
Vyhodnocení úkolu:
popis | počet |
Rodiče spolupracovali s dítětem na úkolu |
45 |
Rodiče odmítli s žákem spolupracovat |
9 |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích: