Naše školka, školička,
pěkná je jak písnička.
Máme se v ní všichni rádi,
v ní jsou děti kamarádi.
Činnosti, které nás provázejí během roku
V rámci třídy
V rámci školky
Činnosti vedou k propojení vnitřního světa tříd v mateřské škole, bližšího poznání.
Navrhované činnosti
Interakční hry:
Umíme si pomoci – povídáme si o přátelství, o pomoci tomu, kdo pomoc potřebuje. Navodíme situaci, která se může přihodit. Tvůj kamarád pláče. Co uděláš? A jak pomůžeš kamarádovi, když sám na pomoc nestačíš? Pomůžeš i cizímu člověku? Jak se zachováš a proč?
Získáme představu o tom, co je přátelská pomoc a jaké chování do ní nepatří. Víme, že se můžeme v nesnázích vždy obrátit na paní učitelku, rodiče a rodinné příslušníky. Zároveň ale víme o nebezpečí před cizími lidmi.
Prosociální hry:
Seznamovací hry:
O perníkové chaloupce aneb Kdo za to může?
Vyprávění pohádky o Budulíkovi
Barevné kamínky - jak se cítíme:
(Přikrylová Milada Plus s. r. o.)
Soubor obrázků je určen pro skupinové a individuální činnosti. Naším záměrem je utváření vztahů dítěte k jinému dítěti, vzájemná komunikace, posilování prosociálních vztahů, postojů, vyjádření emocí a nálad.
Říkanka – Jak se cítíme
Jak se dneska cítíme,
proč se někdy zlobíme?
A proč máme slzičky,
jsme jen malé dětičky.
A kdo není miminko,
nevzteká se, maminko,
pěkným slůvkem požádá,
a co chce, pak vždycky má.
Šťastné ruce – Ve školce každý den používáme ruce. Dají se však používat hezky? Rukama tleskáme, jemně se dotýkáme ostatních, podáváme si hračky, máváme na pozdrav. Uděláme si obrysy rukou, vybarvíme. V komunitním kruhu si povídáme o nějakém hezkém způsobu používání rukou. Můžeme si vymyslet i nějaké smluvené signály.
Kouzelníkova zahrádka – děti na hudbu tancují, chodí po zahrádce, přerušení hudby – zakletí kouzelníkem, vysvobození – pohlazením.
Kouzené království – král chodí v kruhu dětí, každý u koho se zastaví, musí mu říci něco hezkého, usmát se na něj apod., lze vyměnit krále za další děti.
Kreslíme pocit – radost, radost kamaráda, veselost, smutek, strach, úzkost, křik apod.
Říkanka:
Tleskni vpředu, tleskni vzadu, dám ti jednu dobrou radu.
Na svět se jen usmívej, dobré věci lidem přej!
Stopovaná – dvě domluvené třídy, dopisy, plnění úkolů, hledání kamarádů a pokladu.
Výroba dárku pro jinou třídu – překvapení.
Pozvání na karnevalovou přehlídku – návštěva jiné třídy, společné hry, tanec, zábava, příprava pohoštění pro kamarády nebo rodiče.
Práce s CD Pastelka – píseň „Namaluj" – při poslechu písničky děti vnímají text a poté kreslí cokoli podle nálad – co je trápí, z čeho mají strach, radost, co je těší apod. Povídáme si nad obrázky, jak kamarádovi lze pomoci a vyřešit jeho případný problém.
Ať jsme všichni kamarádi,
ať se máme všichni rádi,
ať je krásně na světě,
na té modré planetě.
Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-NC-ND 3.0 (Uveďte autora-Neužívejte komerčně-Nezasahujte do díla) .
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025