Odborný článek

Hrnečku, vař!

17. 12. 2009
Předškolní vzdělávání
Autor
Ivana Bešťáková

Anotace

Záměrem je podpořit zájem dětí o pohádkový svět, přenést ho do jejich hry a tvořivosti.

Námětník činností

Děti si z domova přinesly své oblíbené hrnečky. Vystavily je a představily je kolektivu (materiál, dekor, co z nich pijí, jak ho získaly apod.).

Třídění hrnečků dle tvaru, barvy, materiálu, dekoru, tvaru ucha apod.

Zkoumání hrnků prázdných i naplněných tekutinou podle zvuku – cinkání lžičkou kovovou i plastovou, ťukání dřívkem, tužkou apod.

Grafomotorická cvičení – „mícháme kaši".

a) křídou na tabuli nebo na papír formátu A3 – v kresbě pokračujeme krouživým pohybem dlaně a sledujeme proměnu na ploše

Foto č. 3

Foto č. 2

Foto č. 1

Fito č. 4

b) vodou a štětcem na tabuli – sledujeme postupné usychání kresby, můžeme napomoci i foukáním na část kresby

c) prsty, štětcem, dřívkem, brčkem apod. v pískovničce nebo v tácku s krupicí

Gymnastika mluvidel
- co nejvíce vypláznout jazyk
- vodorovně olizovat dolní a horní ret
- kruhové olizování rtů oběma směry
- otevřít rty a kmitat jazykem do stran
- lízat lízátko zdola nahoru
- opakovat slovo „mňam" a vystupňovat rychlost

Dechová cvičení
- nádech nosem
- foukat do teplé polévky, na dlaň, na hřbet ruky

Poslech pohádky ve formě prózy i poezie několikrát během týdne (viz přílohy)
- rozhovor o vyslechnutém
- vyprávění části děje, případně zjednodušeně celé pohádky
- veršovaná forma vzbudí zájem dětí o vlastní rýmování (sluchově, pomocí obrázků)

Netradiční cvičení s barevnými plastovými hrnky
- hry na orientaci v prostoru a zrakový nebo zvukový signál
- kličkování mezi hrnky po dráze v přímce, po kružnici
- chůze s hrnkem na hlavě, na dlani, na hřbetu ruky
- přeskoky k hrnkům dle „barevného diktátu"

Výtvarné zachycení hrnečků

- modelování

Foto č. 5

- malování plochým štětcem a temperovými barvami na dětmi zvolenou plochu, dekorování kulatým štětcem

Foto č. 6

- dekorování trojrozměrného objektu (hrnek z kartónové ruličky) pomalováním, polepením

- kaše je vytvořena zmačkáním jemného papíru

Foto č. 7

Plnění hrnečků „kaší"

- hrnky okem rozlišitelných objemů děti plní bílým materiálem (mačkaný papír, polystyren, vatové tampony, látka, krupice atd.) a porovnávají množství materiálu, které lze do jednotlivých hrnků umístit

Foto č. 9

Foto č. 8

Přesypávání krupice

Foto č. 11

Foto č. 10

Literatura a použité zdroje

[1] – ČERNÍK, Michal. Pohádkové chvilky dětem do postýlky. Praha : Knižní klub, 2007. ISBN 978-80-242-1944-8.
[2] – MOURYC, František. Hrajeme si, zpíváme. Praha : Kvarta, 1993. ISBN 80-85570-31-9.
[3] – VEBEROVÁ, Eva. Soubor textů k literární výchově v mateřské škole. Praha : SPN, 1981.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
doc
21.48 kB
Dokument
Příloha – Báseň
doc
1.07 MB
Dokument
Příloha – Písnička
doc
27.34 kB
Dokument
Příloha – Pohádka
Autor
Ivana Bešťáková

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová, Frontální, Individuální

Organizace prostorová:

Vycházka do přírodního prostředí

Nutné pomůcky:

modelovací hmota, kreslicí nástroje, barevné papíry, čtvrtka, vodové barvy, kulatý štětec, přírodniny, krupice, mačkaný papír, polystyren, vatové tampony, látka, kartónové ruličky, brčko, dřívko, pískovnička