Odborné články Gymnaziální vzdělávání Internet a další vzdělávání učitelů cizích jazyků
Odborný článek

Internet a další vzdělávání učitelů cizích jazyků

21. 1. 2010
Gymnaziální vzdělávání
Autor
Mgr. Tereza Šmídová MBA

Anotace

Příspěvek nabízí pohled na možnosti dalšího vzdělávání učitelů cizího jazyka, a to v oblastech informačních a komunikačních technologií a jazykových kompetencí (mj. cestou kulturních výměn). Nabízí také odkazy na zajímavé portály a webové stránky pro výuku jazyků a ICT. Načrtá on-line možnosti pro distanční vzdělávání pedagogických pracovníků.

Obeznámenost mladých lidí s informačními a komunikačními technologiemi nabízí velkou příležitost pro učitele jazyků. Zdá se, že odhodlání mladých lidí využívat virtuální svět je klíčem k tomu, jak zapojit všechny věkové kategorie do jazykového vzdělávání. Nové technologie mohou usnadnit skutečné kontakty se školami a dalšími lidmi v jiných zemích. Mohou rovněž poskytnout podněty pro kreativní a interaktivní výuku.

Učitelé cizích jazyků mohou svou výuku zpestřit využitím ICT, zprostředkovat žákům výměnné pobyty, a tím tak docílit vysoké motivace svých žáků, která překračuje hranice vyučovaného předmětu. V současné době však učitelé cizích jazyků mohou narazit na překážky hned dvojího typu. Jednak ve své vytíženosti pracovního týdne těžko nachází čas se dále vzdělávat (např. účastí na konferencích, seminářích a kurzů DVPP) a jednak učitelům nemusí být známy způsoby a prostředky použití informační technologie v cizojazyčné výuce. Určitě se nechtějí potkat s žáky, kteří umí s počítačem lépe než oni sami, a proto je vhodné hledat velice efektivní nástroje pro profesní sebevzdělávání. Na následujících řádkách popisuji několik možností, jak toho docílit.

E-twinning nejen pro žáky

Pro učitele je v prvé řadě prioritou nejen udržet si, ale také dále rozvíjet své jazykové znalosti. Na mnohých školách zvláště univerzitního typu vyjíždějí na výměnné pobyty studenti přes program Erasmus/Comenius. Naskýtá se možnost zahraniční výměny učitelů tzv. eTwinning pro získání reálné sociokulturní zkušenosti z cizí země a zvýšení komunikativní kompetence v jazyce. Program eTwinning je určen primárně učitelům (také však žákům) a může běžet souběžně s programem Erasmus/Comenius. Vyberete si hostující zemi, v ní adekvátní školu a svého eTwinning partnera – učitele. Systém zajišťující nalezení výměnných partnerů nabízí www.globalgateway.org.uk. Registrací do systému zadáte základní údaje o vaší škole a s jakým typem škol byste rádi navázali spolupráci. Když se Vám profil nějaké mezinárodní školy zalíbí, začínáte komunikovat e-mailem. Můžete poslat fotografie školy, žáci mohou natočit video z jejího života nebo si vyměnit obrázky ilustrující kulturní jedinečnost svých zemí. Vy i vaši žáci se tak distanční formou spojí se třídou vašeho eTwinning partnera. "Brána" je otevřená do škol nejen v Evropě, ale i Africe, Asii, zemí Blízkého a Středního Východu, Latinské Americe apod.

Návodný materiál jak spolupracovat na školním projektu na mezinárodní úrovni naleznete na www.etwinning.net. V tuto chvíli si můžete stáhnout příručku "Více než školní projekty – zpráva o aktivitě eTwinning ve školním roce 2008–2009, která informuje o vzrůstající vzdělávací komunitě učitelů eTwinningu, podává charakteristiku nových vzdělávacích programů a prostředků pro vytváření sítí, sdílení a obohacování vzdělávacích zkušeností pomocí informačních a komunikačních technologií. Podporu mobility nabízí také francouzský portál www.curiosphere.tv, kde naleznete ilustrující videosekce nebo portál podporující německo-francouzské výměny www.ofaj.org. V ČR program výměn zajišťuje Národní agentura pro evropské programy (www.naep.cz), která blíže poradí, jak a kde začít.

Materiály do výuky on-line

Zdrojem pro zajímavé materiály pro výuky jazyků s pomocí ICT je portál www.languages-ict.org.uk, kde v sekci "Technologie pro jazyky" jsou ke stažení určitá témata (životní prostředí, bezpečnost na internetu, současné problémy v zemích EU) ve třech cizích jazycích: francouzštině, němčině a španělštině.

Britské Národní centrum pro jazyky spravuje webovou stránku www.primarylanguages.org.uk, která byla založena na podporu ICT ve vzdělávání a implementaci kurikula jazyků na I. stupni (Key Stage 2) ve Velké Británii. Nabízí příklad použití ICT ve výuce ve formě videa doplněný o transkript v šesti cizích jazycích. Sekce je přístupná pod názvem "Training Zone". V podsekci "Media library" naleznete nepřeberné množství zdrojových materiálů k výuce cizích jazyků – španělštiny, němčiny, francouzštiny, italštiny, bengálštiny a mandarínské čínštiny. Jelikož jde o žáky mladšího školního věku, výuka cizích jazyků se děje na pozadí anglického jazyka. Dalším zajímavým odkazem je portál www.cilt.org.uk, kde v sekci pro střední školy naleznete návod, tutoriál a zdroje toho, jak pracovat s digitálními fotografiemi, videem, audiem, podcastem a např. "social networking" ve třídě. Internetový odkaz sleduje tuto cestu; home page►.secondary►14-19►ICT.

Jedna z dalších možností distančního vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích nabízí on-line tutoriály (=výukové programy), pro něž doporučuji dva zdroje: www.ltschotland.org.uk a www.teach-ict.net. Pomocí tutoriálů si sami můžete ověřit a zdokonalit své ICT dovednosti. Nakonec je důležité nebát se začít něco nového a nebát se toho, že mnohému se budeme učit společně s žáky.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Tereza Šmídová MBA

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Téma článku:

Informační a komunikační technologie