Kresba |
Se začátkem zimy jsme z okna pozorovali ptáčky, kteří vyhledávali něco dobrého k zobu na naší školní zahradě. V publikacích jsem si zakládali stránky s ptactvem a vyhledávali informace o jejich výskytu, krmivu, rozmnožování a zvycích.
Děti přinášely obrázky s ptactvem, obrázky jsme vystříhávali a vyvářeli z nich výstavku, naučnou tabuli s různými popisky.
Opakováním si děti zapamatovaly ptáčky, kteří u nás přezimují (kos černý, vrabec domácí, sýkora modřinka a koňadra, hýl obecný, zvonek zelený, brhlík lesní ) a ptáčky, kteří na podzim odletěli do teplých krajin (čáp bílý,vlaštovka obecná).
V šatně naší mateřské školy jsme vystavili vycpané ptáky a děti je následně měly možnost porovnávat (velikost: malý x velký) a všímat si rozdílů (barvy peří, drápků, zobáku, křídel).
Ptactvo |
Ptactvo |
V kruhu a při relaxaci jsme dětem četli příběhy a pohádky (např. Martínkova čítanka a dvě klubíčka pohádek: Veliký sníh; Pohádkový dědeček: O nenasytném vrabci; Ekologická výchova v mateřské škole: Jiříkovo zimní trápení; Kosí bratři).
Také jsme se naučili veselé básničky a říkanky (Mráz; Típ, típ, típ; F. Hrubín: Ptáček v zimě).
Následně jsme si vyprávěli, jak se o ptáčky v zimě starat. Rodiče nám přinesli krmivo, kterým jsme ptáky přikrmovali. Zdálky jsme netrpělivě pozorovali krmítko. Každý přílet děti komentovaly a radovaly se, jak ptáčkům chutná. Postupně se děti naučily, že musí zůstat tiše, aby je svým křikem nevyplašily. O ptáčcích jsme se naučili řadu písniček, které jsme využívali při hrách a činnostech v průběhu dne. Mateřskou školou nám zněly písničky: Písnička o vrabci (Zima, Opravilová, str. 49); Bude zima bude mráz; pohybová hra Vrabec a sýkorka (Skřivánek, str. 42); písnička Huboval vrabčák; Usnul vrabec; O čížkovi; Zima je tu děti.
O čížkovi
Na okénko pro ptáčky, sypu, sypu drobečky.
Ty je čížku, ty je rád, pojď si s námi také hrát.
Za malinkou chvilenku, čížek přilét k okénku.
Nazobal se drobečků, zpíval dětem písničku.
Potom ptáček čížeček, tančil dětem taneček.
Tančil dětem pro radost, zasmáli se všichni dost.
A když tanec skončili, čížka z kola pustili.
Leť si ptáčku čížečku, líp ti bude v hnízdečku.
Mrzne
(Autor: Martina Lietavcová, http://clanky.rvp.cz/clanek/140/1753)
Mrzne a mrzne a mrzne,
ten kdo se neschová zmrzne.
Ten kdo se neschová rychle a hned,
je z něho vločka, rampouch a led.
Také se nám naskytla příležitost naučit se rozlišovat semena slunečnic, prosa a máku. Využili jsme jich při výrobě ptáčků. Nejprve jsme vystřihli ptáčka ze čtvrtky, pak ho polepili lepidlem a obalili v semenech. Výsledné kosáky a vrabce jsme si zavěsili na suchou větev, která se stala poutavou dekorací školní chodby.
Krmivo pro ptáky jsme si také prohlíželi a řekli si, co do krmítka patří (slunečnice, proso, mák, ovesné vločky a pšenice) a co do krmítka nesmíme dávat (zbytky jídla, čerstvé pečivo, uzeniny, brambory).
Při kresbě ptáčků měly již děti dostatek vizuálních a hmatových informací. S radostí se chopily pastelek, aby zachytily podobu ptáčka. A nezůstalo u jednoho. Hned se objevila celá ptačí hejna. Ve svých kresbách děti nezapomněly na krmítka plná semínek.
Obměnou při výtvarném tvoření byla inkoustová technika a kresba zmizíkem. Děti následně ke svým obrázkům přilepily krmítka z tyček od zmrzliny. Jejich obrázky jsme vystavili na schodišti. Ptáčky jsme nejen kreslili a malovali vodovými barvami a temperou, ale i vytvářeli jinými způsoby k dekoraci mateřské školy.
Silonovou punčochu jsme vycpali papíry a rozdělili ji na hlavu a tělo. Následně jsme tavnou pistolkou přilepili křídla, ocas, oči a zobák. Drátky posloužily jako nohy a ptáček byl hotov. Tak vznikl vrabec v hnědém provedení, sýkorka ve žlutém a kos v černé barvě. Děti si je posílaly po kruhu, zpívaly jim písničky, cvičily s nimi, hrály pohybové hry i dramatizovaly pohádku. Výroba keramických ptáčků byla doplněním našich činností. Ptáčky děti vyráběly podle své zručnosti. Malé děti vyválely plát na podkladu se strukturou a starší děti vyrývaly křídla, oči, zobáček a peříčka. Vypálené výtvory starší děti glazovaly a mladším dětem jsme je vytřeli burelem.
Ptactvo |
Grafické cviky ruky byly v duchu ptáčkování. Ptáčci vyzobávali semena z krmítka – děti tužkou na pracovní list dělaly tečky, když ptáček poskakoval – kreslily horní oblouk, nebo se ptáček prolétl z krmítka do krmítka – děti kreslily let ptáčka volným tahem tužky po papíře.
Kresba |
Krmítka jsou různá. To si naše děti vyzkoušely. Vytvořily papírového ptáčka na kolíčku a také krmítko – obalenou šišku ve ztuženém pokrmovém tuku posypanou semeny slunečnic a prosa. Tyto šišky si následně děti zavěsily na větve stromů na zahradě. Někteří rodiče nám vyrobili dřevěná krmítka, která jsme zavěsili v prostoru školy. V závěru společného odpoledne si děti odnášely domů papírové ptáčky, sešit s pracovním listem a pohádkou na dobrou noc. Samozřejmě s pohádkou o ptáčkovi. Dnes můžeme říci, že povědět rozdíl mezi budkou a krmítkem je pro naše děti snadné. Krmítko je přece na krmení ptáčků v zimě a budka se věsí na stromy zjara, kdy ptáčkové zahnízďují.
Keramika |
Keramika |
Doufáme, že se nám u dětí různorodými činnostmi – pozorováním, prací s knihou a informacemi, výtvarnými činnostmi, podařilo zakotvit pocit odpovědnosti za krmítko a jeho živočichy na zahradě mateřské školy.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.