Projektový den Hospodaření s odpady, ochrana přírody
Cíl: Prohloubit zájem a znalosti o ochranu přírody, třídění odpadů a recyklování, podporovat spolupráci v kolektivu, hravost, soutěživost, pohybovou zdatnost, pohotovost, tvořivost
Realizované kompetence:
Pomůcky: barevně odlišené lístečky s pojmenováním odpadu, krabice od bot, psací potřeby pro skupinu, výtvarné potřeby,výkresy, odpadky – např. staré hadry, plechovky, PET lahve, noviny, kelímky, igelitové sáčky...
Určeno: pro věkově smíšené skupiny žáků 1. až 5. třídy
Rozsah: 1 projektový den
Metody: řešení problémových úkolů, výtvarné a pracovní činnosti, pohybové hry, metoda kritického myšlení Ano – Ne
Část A. – Hra Poselství z jiné planety
Motivace: Jednoho dne, v daleké budoucnosti, přistála nouzově na planetě Zemi cizí raketa s návštěvníky z kosmu. Očekávali, že tady žijí šikovní, veselí a spokojení obyvatelé, kteří jim pomohou opravit jejich kosmickou loď. Místo toho tu ale našli samé smutné lidičky. Všichni trpěli záhadnou nemocí, dusili se, nemohli dýchat, byli bledí, unavení, všude kolem se válely neuklizené odpadky. Návštěvníci byli šokováni. Znovu a znovu listovali v hvězdném atlasu a počítali složité matematické vzorce a ověřovali si, zda se opravdu naše planeta podle jejich atlasu nazývá .................. Zjisti v následující hře, jak byla naše planeta pojmenovaná v atlase mimozemšťanů.
V označeném lesním terénu jsou na stromech umístěny cedulky s čísly a odpovídajícími písmeny. Každá skupina vysílá do terénu vždy jednoho hráče, který musí kartičku s číslem nenápadně najít, zapamatovat si a při návratu zapsat. Hodnotí se správnost, pomocné kritérium je rychlost.
1 |
2 |
3 |
4 |
|
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
|
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
Z |
E |
M |
Ě |
M |
O |
D |
R |
Á |
P |
L |
A |
N |
E |
T |
A |
![]() |
1. Výstupy a prezentace projektového dne |
Část B. Výtvarné a literární činnosti, tvorba ústní prezentace
Motivace: Kapitán lodi vyslal do okolí průzkumníky aby zjistili, co se děje. Ti se po nějaké době vrátili se šokujícím zjištěním: Planetu ovládli nebezpeční tvorové – Smeťáci, kteří žijí všude tam, kde je nepořádek. Škodí všude, kde mohou, ale dávají si velký pozor, aby je nikdo neviděl. Proto lidé nevědí jak vypadají. Vytvořte Smeťáka z toho, co najdete nebo máte po ruce (společná práce skupiny).
Hodnotí se dodržení limitu, nápad. Skupina při slovní prezentaci krátce popíše vzhled smeťáka a jeho náplň práce. Skupiny se navzájem vyhodnocují (sama sebe skupina nehodnotí). Mohou použít rozsah bodů nejlepší 5... až nejméně 1.
Část C. Co kam patří? Řešení problémových úkolů
(na čas, společná práce skupiny, body za správnost a rychlost)
Motivace: Po této zprávě se vesmírní návštěvníci rozhodli, že lidem pomohou Smeťáky vypátrat a vyhubit. Svolali všechny lidi a vydali se k nejbližší skládce. Poradili lidem, aby všechny odpadky pěkně roztřídili a uklidili.
Úkol: Každá skupina dostane obálku s lístečky ve své barvě, s názvy odpadů (např. PET láhev, skleněná láhev od sirupu, kelímek od jogurtu, slupky z brambor ...). Barvy lístků jsou specifické pro skupiny. Děti mají za úkol odpad správně roztřídit do jednotlivých kontejnerů, které tvoří barevná krabice .
Kontejnery (barevně označené stejně jako existují ve skutečnosti)
Papír |
Plasty |
Nebezpečný odpad |
Bio odpad |
Sklo |
Komunální odpad (směsný odpad) |
Nápojové kartony |
Jiné |
Kovy |
ČASOPIS |
STARÝ VÝKRES |
PET LÁHEV |
PROPAGAČNÍ LETÁKY |
KRABICE OD BOT |
MASTNÝ PAPÍR |
STŘEPY Z ROZBITÉHO OKNA |
NOVINY |
PNEUMATIKA |
PEŘÍ |
PROŠLÉ LÉKY |
SUCHÁ TRÁVA |
SLUPKY Z BRAMBOR |
SKLENICE OD MARMELÁDY |
BATERIE Z HODIN |
HNŮJ |
LÁHEV OD SIRUPU |
ZBYTEK ŘEDIDLA |
KELÍMEK OD JOGURTU |
POPEL ZE DŘEVA |
PAPÍROVÁ UTĚRKA |
SUCHÁ KYTICE |
POPSANÝ SEŠIT |
IGELITOVÁ TAŠKA |
CHLUPY Z KOČKY |
SUCHÁ POKOJOVÁ ROSTLINA |
SKOŘÁPKY OD VAJEC |
KRABICE OD MLÉKA |
KOSTI OD OBĚDA |
STARÁ POŠKOZENÁ KNIHA |
SUCHÉ LISTÍ |
ZBYTKY ZELENINY |
PYTLÍK OD MOUKY |
RTUŤOVÝ TEPLOMĚR |
KRABIČKA OD ČAJE |
ZBYTEK BARVY |
POUŽITÝ ČAJOVÝ SÁČEK |
PILINY |
TVRDÝ CHLEBA |
UMĚLOHMOTNÝ OBAL OD KEČUPU |
TRÁVA |
STARÝ TELEFON |
MIKROTENOVÝ SÁČEK |
OBAL OD MÁSLA |
LÁHEV OD PIVA |
CD A DVD |
STARÉ RADIO |
LEDNIČKA |
MONITOR OD POČÍTAČE |
ROZBITÝ TALÍŘ |
POLYSTYREM |
OBAL OD ŠAMPONU |
POUŽITÉ PLENY |
KRABICE OD DŽUSU |
ŽÁROVKA |
PECHOVKA OD BARVY |
ROZBITÉ AUTÍČKO |
STARÉ BOTY |
STARÝ SVETR |
DRÁTĚNÉ SKLO |
ALOBAL (hliníková folie) |
REZAVÝ STŘEŠNÍ OKAP |
STARÝ LÁTKOVÝ UBRUS |
KLUBKO VLNY |
ZRCADLO |
LEDNIČKA |
MOKRÝ PAPÍR |
LINOLEUM |
ROZBITÁ PORCELÁNOVÁ FIGURKA |
ROZBITÁ ZAVAŘOVACÍ SKLENICE |
BALICÍ PAPÍR |
OBAL OD JOGURTU |
Motivace: Ale pořád to nebylo nic platné, Smeťáci se jen tak lehce nechtěli vzdát. Proto se vesmírní návštěvníci připojili k lidem a všichni společně Smeťáky pochytali tak, jak my teď posbíráme všechny plastové uzávěry z daného území.
Část D. Pohybová hra
Na vytyčeném území jsou rozházeny barevné uzávěry od PET lahví (stejný počet uzávěrů každé skupinové barvy). Všechny děti vyběhnou a hledají uzávěry konkurenčních barev (skupin). Každý žák smí odnést mimo hrací pole naráz jen jeden uzávěr. Vítězí skupina, která nasbírá nejvíce vršků.
Lidé s pomocí Vesmírných návštěvníků Smeťáky pochytali. Pochytaní Smeťáci museli za trest dát do pořádku vše, co pokazili.
Metodická poznámka: Hraje se po určený časový limit. Po skončení se vydáme vysbírat zapomenuté uzávěry i fáborky ohraničující území.
Motivace: Návštěvníci z kosmu si opravili svou vesmírnou loď a vydali se na další cestu. Na památku zanechali na Zemi následující poselství, které pozemšťané museli nejdříve z osmisměrky vyluštit.
Tajemka: Příroda není skládka smetí. Chraňte ji.
Část E: Soutěž
Motivace: Chceme-li chránit, musíme vědět a znát.
Hra v terénu – Co do lesa nepatří
Po jednotlivých skupinách družstva procházejí lesem vytyčenou trasu, objeví a zapamatují si věci, které podle jejich názoru do lesa nepatří.Teprve po projití celé trasy skupina sestaví seznam věcí, které si zapamatovala. Za správnou odpověď je bod, za špatnou nebo zapomenutý předmět se body odečítají.
Metodická poznámka: Vedoucí, který trasu předtím projde a umísťuje věci, které do lesa nepatří (10–15věcí, např. obal od plastové lahve, sklenici od zavařeniny, igelitovou tašku apod. si všímá i věcí, které opravdu v lese leží, zakomponuje je do konečného výčtu při kontrole. Po skončení hry s žáky trasu projdeme a vyčistíme od nepatřičných věcí, a ty uložíme do skutečných kontejnerů u rekreačního střediska. Přitom si vysvětlíme, jak se zachovat, když nejsou k dispozici všechny druhy odpadových kontejnerů.
SOUTĚŽNÍ KVÍZ:
|
ANO |
NE |
Železo a měď se dají recyklovat a ve sběrnách je vykupují. |
|
|
Nebezpečný a jedovatý odpad patří do popelnice. |
|
|
Na území Národního parku můžeme tábořit a dělat ohniště. |
|
|
Rozbitá skleněná láhev nepatří do recyklovatelného odpadu. |
|
|
Do kompostu můžu dát alobal (hliníková folie). |
|
|
Zbytky ředidla na barvu nemůžu vylít do záchodu. |
|
|
Nejlepší způsob, jak se zbavit starého papíru, je – spálit ho. |
|
|
Jízda vlakem je ekologičtější než jízda autem nebo autobusem. |
|
|
V lese nemůžeme křičet co nejvíce nahlas, rušili bychom jeho obyvatele. |
|
|
Člověk může žít bez spojení s přírodou. |
|
|
Na území chráněného krajinného území chodíme po vyznačených cestách. |
|
|
PET lahve a igelitové tašky se nedají recyklovat, proto patří do popelnice. |
|
|
Odpad třídíme jen ve škole, doma nemusíme. |
|
|
Voskovaný papír patří do kontejneru na recyklovatelný papír. |
|
|
Přírodní rezervaci poznáme podle označení. |
|
|
Kupovat pití ve vratných lahvích je ekologické. |
|
|
Stromy a ostatní zeleň umí vyrobit kyslík, který potřebujeme k dýchání. |
|
|
Na závěr projektového dne se sečtou body za jednotlivé disciplíny a skupina provede sebehodnocení, jak během dne pracovala jako tým, co se dařilo, jaké se objevily problémy a jak by se daly řešit.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.