Tento „projekt" je určen pro adventní dobu. Základem jsou pracovní listy k některým tématům, které si žáci mohou shromažďovat do jakési knihy (rychlovazač). Doporučuji je nakopírovat pro každého žáka, i kdyby jinak žáci pracovali ve skupinách. Do rychlovazačů jim můžeme také nakopírovat koledy, které je letos chceme naučit, další texty, které souvisejí s adventem a vytvářejí je sami žáci (viz dále) apod. Cílem projektu (vybraných textů) je seznámit žáky se smyslem některých zvyků a tradic v období adventu a Vánoc. Texty jsem čerpala především z knihy Vlastimila Vondrušky Církevní rok a lidové obyčeje. Je možné také zařadit práci s internetem a zadat žákům vyhledávání dalších informací, stejně jako hledání v dalších publikacích věnujících se tradicím, zvykům, svátkům apod.
Práce s textem je připravena pro třetí ročník, pro postupné osvojování vyjmenovaných slov. Vynechávky ve slovech lze však rozšířit, nebo naopak zúžit. Další úkoly pracují spíše s obsahovou stránkou textu a dotýkají se tak tzv. čtenářské gramotnosti.
Další návrhy činností:
Po skončen__ prac__ na polích a po posvícensk__ch oslavách nastává čas klidu. Přesn__ význam slova ADVENT je PŘÍCHOD. Adventn__ čas je ted__ dobou př__prav na př__chod. Č__? Přec__ Jež__ška. Vánoce jsou př__pomenut__m narozen__ Jež__še Krista.
Adventn__ doba trvala zhruba čt__ř__ t__dn__ a nutně zahrnovala čt__ř__ neděle před Bož__m hodem vánočn__m. B__la to doba postn__: l__dé jedli stř__dmě, nekonaly se zábavy, netanč__lo se. Dnes si advent př__pomínáme předevš__m adventn__m věncem, jehož nejdůlež__tějš__ část__ jsou čt__ř__ svíčk__. Daleko pozděj__ se objevuj__ tzv. adventn__ kalendáře s okénkem a dárečkem na každ__ den do 24. 12.
(VONDRUŠKA, Vlastimil. Církevní rok a lidové obyčeje. 2.vydání. 2005, str. 77, upraveno)
Doplň do textu i/í/y/ý:
Tento světec se narod__l ve 3. stolet__. Poté, co pomohl jednomu chudému muž__ z dluhů, se vydal do Palestiny. Tam se stal biskupem.
Př__ krutém pronásledován__ křesťanů za c__saře Diokleciána b__l uvězněn na několik let. Po své smrt__ se stal záh__ světcem a i d__k__ tomu, že jej normanšt__ námořn__c__ př__jali za svého patrona, se jeho kult r__chle rozš__ř__l.
Svátek a slaven__ svatého Mikuláše vycházely právě z př__běhu o obdarován__ chudého. Dř__ve se ale nepodarovávalo. Nacházíme zprávy o rozpust__lých mikulášsk__ch maškarách, které obcházely domy. Dnešn__ podoba obchůzek Mikuláše, anděla a čerta se výrazně l__š__ od dř__vějš__ch dob. Tehd__ v průvodu nesměl ch__bět dragoun s koněm, sedlák a selka, komin__k, ras, Žid, smrt, husař__ a „klapačka" - mlad__k v houn__ s t__č__ ukončenou dřevěnou hlavou s velk__mi čel__stmi.
(VONDRUŠKA, Vlastimil. Církevní rok a lidové obyčeje. 2.vydání. 2005, str. 78, upraveno)
Doplň do textu i/í/y/ý.
Asi b__ste neuhodli, kde se tu vánoční strom vzal. Vždyť v př__běhu o narozen__ Jež__ška nen__ o něm řeč. Tento zvyk pochází už z 1. stolet__, ale dlouhou dobu neměl n__c společného s Vánocemi. Stař__ Ř__mané si dávali stromy s malými dárečk__ a pozděj__ se strom věšel nad stůl. Až v 16. stolet__ nacházíme v Brémách strom ozdoben__ sýrem a sladkostmi. K nám se dostal až pozděj__ a zpočátku to b__l zvyk šlecht__.
(VONDRUŠKA, Vlastimil. Církevní rok a lidové obyčeje. 2.vydání. 2005, str. 84, upraveno)
Doplň do textu i/í/y/ý.
Odůvodni pravopis slov tebou doplněných v posledním řádku:
pozděj__ __________________________________________________________
b__l __________________________________________________________
šlecht__ __________________________________________________________
Advent b__l dobou půstu a ten končil až štědrovečerní večeří. Ta m__vala někol__k chodů a jídla jiná než dnes. Jídal se KUBA, MUZIKA, PUKANCE S MÁKEM A MEDEM, HRACHOVÁ POLÉVKA ČI HUBNÍK. Kapr se stal vánočním jídlem až v 19. století.
Jídla muselo b__t tol__k, ab__ se všichni nasytili a ještě zb__lo, neboť to b__lo podle pověry zárukou hojnosti v dalším roce. L__dé se snažili, ab__ jídlo b__lo co nejrozmanitější: od masa a pečiva přes ovoce až po nepostradatelný chléb.
Vánoce neb__ly svátkem pouze pro l__di, ale pro celé hospodářství.
Sušené švestky, jablka, hrušky či meruňky se rozvařily se skořicí, badyánem, hřebíčky, s kouskem vanilky a citrónové kůry. Uvařená směs se prolisovala, přidala se lžíce povidel, hrozinky, ořechy, mandle a strouhaný perník. Vše se chvíli povařilo a dochutilo medem, cukrem a trochou rumu.
(VONDRUŠKA, Vlastimil. Církevní rok a lidové obyčeje. 2.vydání. 2005, str. 82, 89 upraveno)
Doplň do prvního textu i/í/y/ý.
Přiřaď, co patří k sobě:
Zvyk Co zvyk vyjadřuje Obrázek
nadílka (dárky) štědrost a hojnost
obdarování druhých, hodně jídla
protože jsme byli obdarováni
předpovídání osudu jmelí
štěstí či nemoc
zdraví a majetek ranní mytí v potoce
zdraví lití olova
předpovídání budoucnosti pouštění skořápek se svíčkou
připomínka pradávné rozkrajování jablíčka
události
určování ženicha betlémky
L__dé věřili, že počet sedících u štědrovečerního stolu nesmí b__t l__chý, proto předem zvali hosty, ab__ se tomuto nebezpečí vyhnuli.
Před večeří se společně pomodlili, děkovali za vše dobré předcházejícího roku a prosili za požehnání do roku příštího. Často se vyslovovalo přání, ab__ se všichni stolovníci opět spolu sešli u příští štědrovečerní tabule.
(VONDRUŠKA, Vlastimil. Církevní rok a lidové obyčeje. 2.vydání. 2005, str. 82, upraveno)
Doplň do textu i/í/y/ý.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.