Zaměření projektu
Organizace: frontální, individuální, aktivity budou probíhat také ve skupinách
Pomůcky a prostředky
Realizace nabízených činností
1. den
Vyprávění učitelky:
Autobus je větší motorové vozidlo, kterým se dopravují lidé. Pro první pražskou autobusovou linku byly k dispozici čtyři autobusy, kterým se říkalo omnibusy. Měly čtyřválcové motory, vezlo se v nich 12 až 15 lidí, kostra karoserie byla dřevěná. Později se začaly vyrábět z plechu, byly větší, s větším počtem sedadel, pro 25 – 30 lidí. Autobus Karosa měl motor pod podlahou.
Dnes jezdí autobusy poháněné ekologickým motorem, který neznečišťuje ovzduší, některé autobusy jsou kloubové. Co to asi může znamenat? Viděl někdo z vás patrový autobus? Jak by mohl vypadat autobus, který bys vymyslel a nakreslil? Proč byly v autobuse bezpečnostní pásy?
2. den
Využití předchozích zkušeností k procvičení paměti, rozvoji představivosti a myšlení.
![]() |
1. Pracovní zaujetí |
![]() |
2. Dominičin červený autobus |
3. den
Využití motivace k řešení pracovních listů, děti mají možnost výběru podle vlastní volby. Přihlížíme k možnostem dětí a jejich zájmu o danou činnost. Nadanému dítěti nabízíme obrázek v kombinaci s čísly.
![]() |
3. Jak to dokreslil Davídek |
Autor: A. Palatinová |
![]() |
4. Lukáš hledal rozdíly |
Autor: A. Palatinová |
4. den
Hravý pátek, seberealizace dětí ve hře „Na dopravu" s využitím látkového autobusu, jízdenek a různých doplňků ke hře.
Otázky: V autobusu jsou tři chlapci a jedna dívka, přistoupili Niky a Tomáš, kolik je všech dohromady?
Kolik dětí může ještě nastoupit aby jich bylo deset? Když odejdou tři, bude jich více nebo méně než před chvíli? Kterých dětí je více – děvčátek anebo chlapců? Proč byl Lukášek první? Kdo přišel poslední? Kdo sedí před Filípkem? Kdo sedí vedle tebe, kdo za tebou?
Integrované dítě: Preverbální dovednosti – základ komunikace, nácvik očního kontaktu jako žádost.
![]() |
5. Vytváření řídícího pultu |
Sledování vztahů mezi dětmi, úrovně sociálních dovedností.
5. den
Rozvíjení tvořivosti, představivosti a konstrukčních dovedností, vzájemná pomoc.
Z drobného odpadového materiálu (plastových víček, kelímků od jogurtů, drátků a papírových krabiček) polepením a dokreslením zhotovení řídicích pultů, označení jednotlivých částí očíslováním, geometrickými tvary, případně jiným označením, apod.).
|
|||
|
6. den
Rozvíjení fonematického sluchu, užívání předložek, rozvoj početních představ, práce s básničkou Autobus (KÁBELE, F.; PÁVKOVÁ, B. Obrázková škola řeči. Praha : SPN 1988, str. 94).
Autobus, autobus,
zajel ve vsi hejno hus.
Zajel ve vsi hejno husí,
teď ty husy platit musí,
autobus, autobus,
bude platit sedm hus.
7. den
Muzikoterapie, práce s písní Autobus, s cílem vést děti k trpělivosti a spolupráci.
Popis hry: Děti utvoří kruh, představují autobus, drží se za ruce, chodí v rytmu písně a zpívají. Na konci písně jmenované dítě vejde doprostřed kruhu, kruh se opět uzavře. Vybrané dítě zůstává uprostřed kruhu a vybírá dalšího. Hru a písničku si vymyslely děti společně s paní učitelkou Lenkou Carbochovou
Autobus, autobus, jede, jede po silnici, zastaví se na stanici.
d-d-e, fis-fis-e, d-d-e-e, fis-fis-fis-g, fis-fis-fis-g, d-d-e-e,
Otevřou se dveře, Davídek se sveze.
g-g-fis-fis, e-e, g-g-fis-fis, e-d.
8. den
Samostatný mluvní projev, sdělování vlastních zážitků z výletů s rodiči, příbuznými, po naší vlasti.
Děti průběžně nosily různé prospekty, pohlednice, obrázky hradů, zámků, měst a zajímavých míst z dovolené s rodiči po naší vlasti. Obrázky jsme upevňovali na mapu naší republiky, kterou jsme si překreslili z atlasu na větší formát papíru. Děti vyprávěly o svých zážitcích z cestování, popisovaly obrázky, které přinesly.
![]() |
7. Vzpomínky na cestování |
9. den
Využití motivace k seznamování dětí s anglickým jazykem
Děti sedí na židličkách za sebou, první je řidič. Vysvětlíme slova bus, people, wheel, wipers, horn, driver pomocí obrázků. Obrázky dětem rozdám. První dítě, řidič, říká „I can drive a bus" (Umím řídit autobus). Další, které má na obrázku kola, říká, „The bus has wheels" (Autobus má kola), se stěrači říká „The bus has wipers" (Autobus má stěrače), s klaksonem říká „The bus has horn" (Autobus má klakson), s cestujícími „People in the bus" (Lidé v autobusu). Děti pohybem rukou napodobují otáčení kol autobusu, vztyčenými prsty stěrače, sevřením prstů v pěst klakson. Obrázky položí na židličky a na pokyn „Move along, please!″ (Posuňte se, prosím!) si děti vymění místa. Hru znovu opakujeme, dokud je pro děti zajímavá.
![]() |
8. Jezdíme jako doopravdy |
10. den
Za spoluúčasti dětí kontrola myšlenkové mapy, zhodnocení aktivit a vystavení prací
Úskalí a rizika
Závěr
Získané poznatky a dovednosti umožnily dětem aktivní účast ve tvořivých, konstruktivních, výtvarných i hudebních činnostech, dokázaly se soustředit na požadovanou dobu, dokončit započatou práci s dostatečnou mírou pečlivosti. Zapojovaly se do řešení problémů s vrstevníky, zlepšilo se vyjadřování vlastních myšlenek.
Při rozdělování rolí ve hře „Na dopravu" docházelo ke slovním půtkám, bylo potřeba připomínat pravidla vzájemného chování.
Děti dokáží navrhovat vlastní řešení různých situací. Chlapcům se líbilo vytváření vlastních řídících pultů a vymýšlení nových typů autobusů. Seznámily se s názvy čísel, s jejich kvantitativním významem.
Rizika a úskalí – rozvoji sociálních dovedností dětí byla věnována dostatečná pozornost, příhlíželi jsme k potřebám chlapců, k jejich zájmu o techniku a dopravu. Podařilo se nám nabídnout dětem dostatek příležitostí a podnětů k seberealizaci, ke vlastním aktivitám. Všechny děti měly možnost ovlivňovat volbu činností i tématu. Na chlapce byly kladeny přiměřené nároky, přihlíželo se i k individuálním možnostem, potřebám a schopnostem některých dětí. Podařilo se nám vyhnout zprostředkovanému poznávání, děti si autobus prohlédly ze všech stran, někteří chlapci si vlezli se souhlasem řidiče i pod kabinu.
Výtvarné práce dětí byly kladně oceněny zejména rodiči.
Závěry pro další práci – rozvíjet další dílčí matematické dovednosti. Problém se objevil při nalepování rozstříhaných písmen, zejména pravolevé orientaci a určování pořadí (první, poslední, hned před, hned za).
![]() |
9. Práce dětí na nástěnce |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.