Počítáme se sovičkou Evičkou je název vyučovací hodiny matematiky v prvním ročníku základní školy. Jedná se o procvičování, při kterém si žáci mají upevnit princip odčítání s přechodem přes desítku v oboru do 20. Díky názornosti a aktivnímu přístupu k látce je prezentace vhodná pro žáky se SPU – dyskalkulie. Samozřejmě ji můžeme předložit i ostatním dětem bez poruch.
Strana č. 1 – Úvodní seznámení s náplní hodiny.
Strana č. 2 – Číselná osa.
Slouží pro "rozehřátí" před vlastním počítáním. Žáci hledají čísla od 1 do 20 a tahem je posouvají na číselnou osu. Pro snadnější orientaci jsou čísla 1 – 9 rozlišena velikostí a tvarem.
Strana č. 3 – Hrušky. Na stromě uzrálo 11 hrušek. Dvě hrušky spadly na zem. Kolik hrušek zůstalo na stromě?
Nejlépe žáci rozumějí látce, když je jim předložena aktivní formou. Úlohu s hruškami si mohou přečíst sami (nebo jen šikovný čtenář či vyučující). Na lavici ve dvojici mají žáci možnost manipulovat s modely hrušek tak, aby si sami uvědomili početní operaci. Jeden nebo dva žáci u IT tahem posunou dvě hrušky pod strom. Příklad a výsledek napíšeme k sovičce do bubliny.
Strana č. 4 – Dortíky. V obchodě měli __ dortíků. Maminka 3 dortíky koupila dětem. Kolik dortíků zůstalo v obchodě?
Na lavici žáci opět manipulují s modely. Na IT s žáky spočítáme a doplníme počet dortíků, tři koupené dortíky žáci zakrývají čtverečky. Pod posledním čtverečkem je ukryta sovička, která navádí k výpočtu. Na interaktivní tabuli znázorňujeme pomocí koleček, zapíšeme příklad a šikulka napíše odpověď. V tuto chvíli mohou žáci současně psát do sešitu.
Strana č. 5 – Ovoce a zelenina.
Společné počítání příkladů na IT. Žáci škrtají uvedený počet ovoce nebo zeleniny a zapisují výsledky. Na lavici opět pracují s modely.
Strana č. 6 – Něco k snědku.
Sčítání a odčítání do 20 bez přechodu přes desítku. Samostatná práce na závěr hodiny. Žáky můžeme rozdělit na skupiny – A počítá první sloupeček, B druhý. Matematický řetěz je pro rychlé šikulky. Kontrolu provádíme společně po výměně sešitů mezi žáky. Výsledky žáci chodí zapisovat na IT. Kontrolu provedou pouhým odtažením potraviny, pod níž je správný výsledek – v příloze je ukázka, jak vypadá sloupek před výpočtem (potraviny před linkou na výsledek) a po výpočtu (posunuté potraviny a správné výsledky).
Strana č. 7 – Dobrou noc, sovičko Evičko.
Na závěr hodiny shrneme a zhodnotíme výsledky. Pokud se žákům hodina líbila, posunou na nebe hvězdičku, pokud ne, tak mráček.
Celou hodinou se prolínají potraviny. Toho můžeme využít při výchově ke zdraví.
Vhodné otázky:
Závěrem
Doporučuji jednotlivé listy použít také v jiných hodinách matematiky jako vzor pro samostatnou práci, pětiminutovku či domácí úkol a navázat v prvouce (Člověk a jeho svět) na tuto hodinu matematiky.
Uvedenou hodinu jsem měla možnost odučit pouze jednou. Reakce žáků byly pozitivní a mně samotné se u interaktivní tabule velice dobře učilo.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.