Odborné články Gymnaziální vzdělávání Hodnocení žáků a autoevaluace školy - komentář
Odborný článek

Hodnocení žáků a autoevaluace školy - komentář

21. 9. 2009
Gymnaziální vzdělávání
Autor
VÚP

Anotace

Komentář k části ŠVP Hodnocení žáků a autoevaluace školy.

Pravidla pro hodnocení žáků

  • způsoby hodnocení - klasifikací, slovně, kombinací obou způsobů
  • kritéria hodnocení

V pravidlech pro hodnocení škola vymezí, jaký způsob hodnocení žáků bude na jednotlivých stupních (případně v konkrétních ročnících, vyučovacích předmětech) používat (klasifikace, slovní hodnocení, kombinace obou způsobů). Dále škola stanoví pravidla, která budou učitelé u jednotlivých způsobů hodnocení uplatňovat (v čem se bude hodnocení lišit vzhledem k věku žáků, případně vzhledem k jednotlivým předmětům, jak mohou hodnocení ovlivňovat žáci atd.).
Způsob hodnocení musí být podložen kritérii hodnocení, která by se měla odvíjet od klíčových kompetencí.

Autoevaluace školy

  • oblasti autoevaluace
  • cíle a kritéria autoevaluace
  • nástroje autoevaluace
  • časové rozvržení evaluačních činností

Pro autoevaluační činnosti si škola v této části ŠVP stanovuje oblasti, v nichž chce autoevaluaci provádět. Tyto oblasti musí být obsahově v souladu s § 8, odst. 2a - f vyhlášky č. 15/2005 (podmínky ke vzdělávání, průběh vzdělávání, podpora žáků, spolupráce s rodiči, vliv vzájemných vztahů osob ve vzdělávání, výsledky vzdělávání, řízení školy, další vzdělávání pedagogických pracovníků, úroveň výsledků práce školy vzhledem k podmínkám vzdělávání a ekonomickým zdrojům). Škola může sledovat i další oblasti. U jednotlivých oblastí si škola stanovuje cíle autoevaluace (co je cílem sledování v jednotlivých oblastech autoevaluace, co chce zjišťovat). S cíli autoevaluace velice úzce souvisejí kritéria autoevaluace - škola si vymezuje měřítka (hlediska), podle kterých bude svou činnost vyhodnocovat.
Dále škola vymezí ke každé oblasti nástroje, které bude při autoevaluaci používat (dotazníky, rozhovory, diskuse, žákovské práce atd.).
V neposlední řadě škola vytváří ke každé oblasti časový plán autoevaluace, podle kterého budou evaluační činnosti v rámci autoevaluace ve škole vykonávány.

 

Autor
VÚP

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Téma článku:

RVP / ŠVP