Odborné články Gymnaziální vzdělávání Odpovědi - Vzdělávací obory, vzdělávací obsah
Odborný článek

Odpovědi - Vzdělávací obory, vzdělávací obsah

21. 9. 2009
Gymnaziální vzdělávání
Autor
VÚP

Anotace

Odpovědi - Vzdělávací obory, vzdělávací obsah

Na současných osnovách nám nevyhovuje například to, že látka probíraná v předmětu dějepis v prvním ročníku se probírá i v ZSV o dva roky později. Umožní nám RVP G to, abychom si učivo do ročníků distribuovali podle toho, jak potřebujeme?
Ano. Škola si vytvoří ŠVP tak, aby jí vyhovoval. Způsob rozložení očekávaných výstupů a učiva do ročníků je zcela na ní a je podstatou tvorby osnov v ŠVP.

Proč mají gymnázia měnit své současné osnovy, když nejsou žádné nové učebnice? Proč nemohou učit jako předtím?
Obsah vzdělávání na gymnáziu navazuje na základní vzdělávání, které bylo nutné modernizovat a aktualizovat. Na tuto změnu reaguje také vzdělávání na gymnáziu. Zásadní změnu představuje formulace klíčových kompetencí a očekávaných výstupů. Tento přístup směřuje k tomu, aby žáci dokázali získané vědomosti a dovednosti aplikovat v praxi a osvojovali si některé postoje a hodnoty.

Proč mají školy měnit své současné osnovy, když nejsou žádné nové učebnice?
Současná doba nás nutí o vzdělávání jinak přemýšlet, jinak jej plánovat a jinak realizovat. V období přípravy ŠVP přemýšlíme nejen o vzdělávacím obsahu, ale také o tom, jak potřebné informace získat. Doba, kdy jediným zdrojem informací byla více či méně zdařilá učebnice je snad už dávno pryč. Učebnice je jen jedním z podpůrných prostředků výuky. V současné době vyučující využívají odbornou literaturu, která se váže k jejich předmětu, vytvářejí vlastní učební texty, prezentace, využívají všechny dostupné informační zdroje. V dohledné době budou jistě vycházet učebnice reagující na nové pojetí gymnaziálního vzdělávání, ze kterých bude možné vybírat.

Bude možné v ŠVP přesunout některé tematické okruhy z jednoho vzdělávacího oboru do druhého, respektive z jednoho vyučovacího předmětu do druhého?
Ano, v ŠVP je možné jednotlivé tematické okruhy, celky nebo témata, respektive očekávané výstupy, které se k nim váží, integrovat (to znamená propojit s jinými tématy nebo očekávanými výstupy, zjednodušeně tedy přesunout) pro posílení mezioborových vztahů, případně integrovat celé obory. Zároveň je možné také jakékoliv vzdělávací obory rozdělit (např. oddělit literaturu od jazyka v oboru Český jazyk a literatura).

Jak se bude řešit zařazení průřezových témat do ŠVP z hlediska počtu hodin, zakomponování do výuky apod.?
Tato problematika je uvedena v RVP G v kapitole Průřezová témata a v poznámkách k učebnímu plánu. Škola má na vyšším stupni gymnázia za povinnost do svého ŠVP zařadit všechna průřezová témata a všechny jejich tematické okruhy (výběr námětů činností uvedených u každého tematického okruhu je v kompetenci školy).
Na nižším stupni musí šestiletá gymnázia do ŠVP zařadit celé průřezové téma Výchova demokratického občana z RVP ZV. Ostatní průřezová témata z RVP ZV mohou zařadit, pokud to považují za účelné vzhledem k výchovným a vzdělávacím záměrům školy.
Osmiletá gymnázia musí na nižším stupni zařadit do vzdělávacího obsahu všechna průřezová témata RVP ZV. Z toho průřezové téma Výchova demokratického občana musí zařadit celé, z ostatních průřezových témat RVP ZV musí škola zařadit alespoň některé tematické okruhy tak, aby žáky připravila na realizaci tematických okruhů průřezových témat obsažených v RVP G.
Průřezová témata se mohou stát součástí jiných předmětů (časovou dotaci pak mají společnou s daným předmětem, obohatit ji lze z disponibilních hodin), je možné je realizovat jako projekty nebo kurzy apod., nebo je zařadit jako samostatné předměty (časovou dotaci pak čerpají z disponibilních hodin). O formě a časové dotaci rozhoduje škola vzhledem ke svým záměrům a možnostem.

Jak jinak nazvat předmět biologie, je-li do něj zařazen vzdělávací obsah obru Výchova ke zdraví?
Název předmětu je plně v kompetenci školy, v ŠVP musí být někde zmíněno (např. v charakteristice předmětu) z jakých vzdělávacích oblastí (oborů) je předmět vytvořen.

Autor
VÚP

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Téma článku:

RVP / ŠVP